28 října, 2024

Halloween v Mississippi

Tak mě Vevča s halloweenským tématem krapet předběhla. 

V tomhle týdnu nás čeká Halloween. Dokud jsem žila v Česku, myslela jsem si, že je to takový svátek – legrace pro děti – něco jako Velikonoční pondělí u nás. Děti si užijou legraci při dlabání dýní a pak se převléknou do kostýmů a jdou někam koledovat. Život tady v Mississippi mi ukázal jinou stránku. Pod rouškou vtipnosti je to oslava smrti, ošklivosti, okultismu… Před domy a provozovnami se objevují „dekorace“ umělých pavouků, pavučin, kostlivců, náhrobků, to vše v barvách černé, oranžové, bílé, brčálově zelené a jedovatě fialové. Čím hnusnější, tím lepší. Podotýkám, že ne všichni se toho účastní. Setkala jsem se s lidmi, kteří se od tohoto svátku distancují, ne snad proto, že by chtěli ušetřit na koledě, ale proto, že oslavou hnusoty nic pozitivního nevyroste. A mimochodem, za celou tu dobu jsem neviděla ani žádné dítě koledovat. Ani v reálu, ani na fotkách.

Buďme rádi za české Dušičky. Svátek, kdy s láskou vzpomínáme na naše blízké, kteří již odešli a které nemůžeme obejmout jinak, než že zajedeme na hrob, umyjeme jej, položíme kytičku, věnec nebo zapálíme svíčku. Přeju Vám, abyste rallye Dušičky bez nehody přežili a aby vás potěšily hezké vzpomínky tam, kde naši milovaní bolestně chybí. A hlavně, potom se rozhlédněte a obejměte ty, které ještě máte.

Přikládám 3 fotografie – dvě jako důkaz, jak hnusné ty dekorace můžou být. A třetí, abyste si spravili chuť.

Z Mississippi zdraví Petra

A truck parked in front of a house

Description automatically generated
A person standing next to a couple of pumpkins

Description automatically generated

125 thoughts on “Halloween v Mississippi

  1. Sice to nemá žádný význam slavit tímto způsobem nějaký Nový keltský rok, ale v těchto našich končinách se hoření svic k podzimku hodí asi víc.

    1. Když má někdo věčně otevřený dveře a nemá kočku. To se pak není čemu divit. Ale jedna paní (proč jste jí vůbec začal říkat beta? To jsem asi ale s tím nějak začal já) se tuhle moc zajímala, co jsou to kultury popelnicových polí, co oppidum a tak. Jako, kdo všechno tu předtím bydlel. To se tu stavěl supermarket a při záchranném výzkumu tam obojí našli, teď je tam hezký parkoviště. Tak o tom četla.

      Ale o tom jsem nechtěl (to mám od vás). Dostalo se tím k těm Keltům a já si je musel urychleně nahrotit, protože ona se s odflinknutou odpovědí nespokojí. A nepiští u myší.
      Cernunnos. Vám jej představovat nemusím. Když se za ním jde do lesa a přinesou se mu dárky, stačí jablka, tak je spokojenej. A posílá posly s poselstvími, jsou to zvířata, žijící pod zemí nebo v temných koutech.
      Bylo se v lese s jablky. A ráno se probudilo a v nohách na peřině seděla myš. Hýbalo se nohou, natahovala k ní ruka, seděla a předníma si drhla čumák. Koukala na nás. To jsi posel? To se jí ptala beta. Zase zadrhla, pak byla na zadních, otočila se a v naprostém klidu kamsi odešla.
      To byl posel. Něco nám přišel vzkázat. Co nám přišel vzkázat? Tak jsem hledal, jestli když Cernunnos pošle myš, tak co to znamená. Jak říkám, ona odflinknutý nesnese. Ale nic jsem nenašel. Ona nejvíc chtěla poklad v kotlíku.
      Vy se vyznáte, nevíte, jaký mohlo být to poselství?

      1. Notak, myš je známá spojka mezi duchovnem a fyzičnem, ale já nejsem odborník na kelty. Co to vůbec je, Kelti. Vemte si takový bermudský trojúhelník. To je snad Evropa. Ale neberte si ho opravdu, to se jen tak říká jako když máte úhel beta… a dàl už nevím. Tak do toho trojúhelníku se přišli všichni poztrácet z vyspělých civilizací. Kdysi. To nemůžete pamatovat.

        1. Kdo dnes neodvozuje svůj původ od Keltů, Germánů, později Frantíků, atd.,či okrajově od římských legionářů z tehdejších hraničních pevností, jako by nebyl – není správný jak liberální, tak především demokrat. Jen mezi tou smečkou trvejte na Slovanském původu …
          Aneb kam jsme to došli, co vše z okolního prostředí v klidu považujeme za akceptovatelné, samozřejmé.

  2. Pánové, pohádat se tu kvůli Halovínu či dušičkám. Udělejte to jak v tom filmu, se zelím!!!!
    Dnes jsem měla náštěvu ze Slovenska a při té příležitosti jsme zašli na hřbitom, kde mám pochované rodiče.
    A tak jsme klábosili, probrali nedávné povodně a přišla řeč na medvědy.
    Bratranec topí i dřevem a uvažuje, že změní topení, bo musí do hory a má obavy z tohoto tvora. Říkal, že mají dvě smečky vlků, asi 6 medvědů.
    Nebydlí v Tatrách, ale za Púchovem směr Morava, blízko je silnice na Kohútku.
    Dcera je v Turanoch , tam pracuje a v noci už nikdo nevychází, medvědi se courají po chodnících. Že to má i dobrou stránku, snědí občané odtáhli. No tak já nevím, ale já bych tedy přestala řešit malicherné spory a začala uvažovat čím se ta bestie dá zlikvidovat.

    Vyděsil mě i pomník, budu ho muset dát opravit a to abych si vzala úvěr 🙁

    1. No dovolte? Jakapak bestie? Ty jsou jen lidske. Medvedi tu byli pred nama…
      My tu zijeme mezi medvedama v Coloradu docela dobre. Oni jsou plasi. Kdyz se nektery moc vnucuje, tak ho odvezou na rehabilitaci. Jen kdyz se vloupe dovnitr, tak ho musi picnout, a skoda ho.

      Opravdu to neni problem. Spis radost. Nikdo se neboji vecer vychazet…
      Jen si clovek musi vic vsimat, co je kolem. Jednou jsem sla o pulnoci kolem posty, a hele, medved. Uz jsem se chystala skakat pres plot, ale on se vydesil vic… 🙂

      1. Vevčo, Amerika má obrovské prostory, takže medvědi mají možnost žít relativně nerušeně. Ve Střední Evropě to začíná být „tělo na tělo“, nebo lépe řečeno, zástavba začíná být souvislá, nedávající možnost zvířatům žít ve svém přirozeném prostředí. Medvědi na Slovensku začínají být podráždění a přemnožení, protože jim přirozené prostředí chybí, vybírají kontejnery s jídlem a tudíž se přestávají bát lidí a začínají je napadat. Tady máte video z letošního roku. https://www.noviny.sk/krimi/902670-aktualne-v-liptovskom-mikulasi-beha-medved
        Takže myslím, že tento váš příspěvek je dost netaktní. Něco na styl „Když nemají chleba, ať jedí koláče.“

        1. Petra: Ha. Vzdycky se neco stane, vini se zvirata! A Evix jim chudakum jeste nadava… Neni li mozne s nimi souzit, jsou to lidi, co jsou premnozeni…

          Kdyz jsem na cas zila nedavno na vysocine, na vesnici, pomalu tam nebylo ani ptacka zpevacka… o vetsi zvirene ani nemluve… doma si to lidi ani uz neuvedomuji, pro mne to byl sok. Prazdna krajina, kde uz ani lisky nedavaji dobrou noc, protoze jim vybili lesy…

          1. Ženská, umíte si najít mapu? Sestra žije v Britské Kolumbii, do nejbližšího města jede 400 km, na Slovensku dojede nejmladší dcera bratrance na východní hranici. Někde tam má přítele.
            A ano jsou to bestie, mají na svědomí letos už dva lidské životy.
            Lidé, kteří žili stovky let v oblasti, jsou dnes kvůli kreténům být zavření v domech, protože je medvědi ohrožují.
            Třeba sever Řecka se vylidnil, tam to začalo dřív z ekonomických důvodů, ale Slovensko a Morava, kam se začnou medvědi přesouvat z logických důvodů, mají dost ekonomických možností zůstávat žít v místech, kde se narodili.
            Tohle je záměr jak udělat ze střední a východní Evropy nějakou rezervaci, kde lidé nebudou moci žít, protože je bude vytlačovat agresivnější medvědi a vlci.

      2. Je to problém a vy si v Coloradu žijte jak chcete.
        A co se týče medvědů, ano v Americe žili dřív než vznikly USA, v tom máte pravdu.
        Ale Slovensko, Česko, Morava jsou obydleny víc než 3000 let a medvěd byl vždy problém.

  3. Možná jsem mohla v článku zmínit, že ty dekorace nejsou kam se podíváte. Většina domků žádnou výzdobu nemá. Těch nechutností bych odhadovala tak 5 %.
    A ještě se tu hodně probíral původ našich předků. Kdysi dávno, snad před 20 lety a více jsem četla článek – autor se zabýval výskytem nedovyvinutých kyčliček u novorozenců a poukázal na zajímavý fakt – jestli si to dobře pamatuju, pak v Česku byl výskyt cca 4 %, na západ od nás to bylo 1 % a pak až Irsko, opět 4 %. Autor z toho nadhodil teorii, že Praotec Čech a jeho lid nevyhubili Kelty, jak nás učili ve škole, ale že s nimi asimilovali.
    Dnes by se to asi dalo zjistit. Často na mě vykukují reklamy na test DNA, který určí, odkud jsou moji předkové. Abych se přiznala, nemám v úmyslu někomu dobrovolně poskytovat moji DNA na test, jehož výsledek se může dostat do nepovolaných rukou. A navíc, tady, ve Střední Evropě je to takový mišung. Prohnali se tu Švédové, Francouzi, Němci, Rusové. Italové se tu vyskytovali třeba během první světové války, kdy je rakousko-uherská vláda evakuovala z oblastí, kde probíhaly boje. Na Slovensku asi bude velký vliv Maďarska a následně sňatky mezi Čechy a Slováky. A dneska, v globálním světě se ty geny budou míchat ještě víc. Když jsem byla v mateřské školce, každý rok paní učitelka dala na hraní novou sadu plastelíny. Hezky různé barvy. A do konce roku z té pestrobarevné hroudy vznikla hnusná hnědošedá. Tehdy jsem nemohla pochopit proč. A někdy mám pocit, že míchání různých genů může mít podobné následky. Ani ryba, ani rak, jenom hnědá hrouda plastelíny.

    1. Škoda že nedělali výzkum i na jih a východ od nás.

      Něco velmi podobného s mícháním barev a ras jsem slyšel kdysi od kamaráda, Čecha, který učil na USC. Zajímavé.

  4. Nejvíc vydlabaných dýní je vidět u bungalovů v hypotečních ghettech u větších měst. Asi fialoví a pirátští voliči.

    1. Můj názor je, že halloween v našich končinách je cizorodý prvek a je to import něčeho, co sem nepatří. Mám trochu podezření, jestli pravý důvod zavlečení této traďice (nazdar, Ferďinande, jak je v pekle?) není podobný jako u Valentýna: totiž kšeft; Valentýna tady taky donedávna nejenže nikdo neslavil, ale o něm skoro nikdo ani nevěděl. Obchodník bude ochotně zavádět „tradice“ naprosto jakékoli; trochu se bojím, že zanedlouho budeme „slavit“ i ramadán, i bajrám, protože to zvýší obrat. Kéž bych se mýlil.

      Nicméně – je možné, že vydlabaná dýně s hořící svíčkou uvnitř vychází vstříc jakési potřebě světla v čase, kdy den se krátí a temnota nabývá vrchu. Je-li tomu tak, snad by se dal zlověstný anglosaský Halloween převést na tuzemskou pozitivní variantu tím, že do dýní by se vyřezávaly ne rozšklebené pekelné xichty, ale usměvavé tváře a harmonické ornamenty.

      Potřeba ohně a světla je, řekl bych, v lidech hluboko zakořeněná. Kdoví, jestli i zapálení cigarety a lampiónové průvody, pouštění světýlek po vodě a pod. jako forma sdílení ohně, nemá původ tady někde.

      Jako kluci jsme měli vlastní podzimní tradici. Bydleli jsme poblíž staré cihelny, a v místech, kde zbyly svahy po těžbě hlíny, jsme do svahů vyhrabávali „pece“ – zhruba horizontální tunýlek se svislým odtahem – „komínem“ v zadní části. V „pecích“ jsme pálili kdeco, hlavně dřevo, a fascinováni hleděli do plamenů.
      Za listopadových temných večerů to mělo úžasné kouzlo.

      Já sázím na to světlo, na potřebu světla.

      1. Alefe, pece jsem s dětmi (plus mínus 6 let věku) taky dělala. Před babiččiným domem tehdy vykopali rygól – snad na plyn a vedle něho byly hromady a hromady vybraného písku. Těch kamínek, co jsme nadělali. Když se na to dívám zpátky – nikdy jsme nepodpálili něco, co jsme neměli. A druhá věc – bez potíží nám v obchodě prodali nejen sirky, ale i cigarety. Jo, pane, časy se měéénííí…

      2. Samozřejmě, Alefe, že zatažení Halloweenu do většiny neanglosaského světa je záležitostí komerce, které napomáhá film a televize. Lidé a hlavně děti to vidí, chtějí a nadnárodní obchodní řetězce s radostí jejich touhy povzbudí reklamou přiznanou i skrytou a naplní je prodejem hromad kýčů. Byznys je byznys.

        1. Hlavně je to záležitost hlouposti lidí, kteří to podporují, ač nepatří mezi ten byznys. Ano, dítě chce vše co vidí a je na rodiči, jak se k tomu postaví a vysvětlí mu to.

      3. Halloween s dýněmi a Valentýn jsou zatažené kulturní prvky typu předchozího zatahování Dědy Mráze, to se asi nemusí rozebírat. Snad jen, že když tu žili ti Keltové, taky svou verzi toho Helloweenu uctívali jako tajemnou noc pro setkávání s předky. S nimi přišel, s nimi i odešel, místo toho tu postupně vznikla jiná tradice. Proto bych (viz kdesi tady) asi nedělal kvůli keltství, které se někomu dnes prostě líbí a zajímá se o něj, nedělal scény.

        Oheň, to je ale náramná věc. Teplo a světlo, to je racionální záležitost, tisíce let to bylo otázkou přežití. Ale zároveň se proto oheň stal posvátným.
        Z historického pohledu je to jen chvilka, kterou známe, „o čem“ (to je takový gramatický Helloween) ten oheň je. Že jde o prachobyčejnou (mohlo by se říct) chemickou reakci u děje, nazývaného hoření, kdy se vybavuje teplo a zářící plazma – plamen, který zase dělá to světlo.

        Zároveň je magický, protože dochází k až alchymistické transmutaci hmoty. Je to koneckonců jeden z „živlů“, které od nepaměti uctívá mnoho kultur. A tu magičnost jen tak neztratí, ono to nebylo náhodou, že jste dělali pece, my „flusací“ rozžhavený kovový trubky, že ale oheň je taky terapeutický, ženy milují koupel se mnoha rozzářenými svíčkami, krátí se nám plamínek, zapalovávaly se hromničky…

        1. Přirovnávat masivní frontální atak oněch Valentýnů, Helloweenů, Santa C(K)lausů s nesmělou, a vcelku rychle ukončenou nabídkou Dědy Mráze ( nebýt Mrazíka a Ruské zmrzliny, vše vyšumělo) co by alternativy je malinko ( docela dost ) přes čáru.
          Pupkatý stařík se soby je in v řetězcích už od září – a někteří s opravdu vyvinutým vkusem neváhají dát desítky tisíc za vycpaný pár sobů a saně co by dekoraci do domů, bytů, teras, atd.
          Valentýn i Helloween ( proslavený spíše díky hororům ) jakbysmet. Kýč, kýč, a defilé nevkusu. Samozřejmě za souhlasného povyku „esteticky nadané“ části plebsu, která kolaboraci s naprosto jinou „civilizací“ bere z gruntu. Jim ani neblikne ( nemají čím ) co činí, aneb svatá prostato, nebo prostoto, či dokonce sprostoto… Jeden v tom má zmatek.
          V každém případě tyto importované „svátky“ ( nejen zemí původu ) připomínají intenzitou kobercová bombardování, a hrají i svoji roli v otázce „vykořenění“ jednotlivce, potažmo společnosti.
          Hodinky i holínky sice znějí velmi podobně, ale zatím jde o dva velmi diametrálně rozličné objekty.

          1. „hrají i svoji roli v otázce „vykořenění“ jednotlivce, potažmo společnosti“ – přesně o to jde a já nechápu, jak to mohou nevidět lidé, hlásící se k alternativě a netuším, jakou cestu ven ze současného marasmu si představují, když toto obhajují. Přijde mi to jako antikomunista nadšeně mávající v prvomájovém průvodu.

            1. To je strašně zvláštní, cítit, kt. svátek přirozeně ctím, a jaký je mi vnucen. Řídí se to kořeny? Samozřejmě, že vím, o čem oba mluvíte, ale nevím, jak o tom mluvíte.

              1. Především by jste si měl sám v sobě ujasnit, co, jak a proč – to za vás nikdo neučiní. Ani roubování alá „existenciální“ psycho-filosofické souvislosti to nezamaskuje…

  5. Jenže Halloween a dušičky jsou podstatou to samé. Jen Halloween má křesťanské jméno. Slaví se mrtví, naši mrtví, naši předkové.

    Další svátky jsou velikonoce, svátky plodnosti a vánoce, svátky rodiny. Katolická církev dělala to samé, jako dělali komunisti, co předchozího nemohli zrušit, to pokřesťanštěli. Komunisti takhle zase změnili křest na vítání občánků.

    Jo a pohané u nás zmizeli protože je křesťané násilně konvertovali nebo povraždili. Před pár stoletími se upalovaly „čarodějnice“.

    V každým katolickým kostele je umučenej chlap na mučícím nástroji. Protestanté se omezují na ten mučící nástroj. To je teprve morbidní.

    Za dušiček vystupují duše z očistce a jsou tu mezi námi. Za Halloweenu se stírá hranice mezi světem živých a světem mrtvých. Staří slované dokonce slavili rovnou na pohřebištích – celkem logicky, protože tam se jejich mrtví nacházeli.

    Převlékání se za duchy a strašidla mělo duchy zmást a tedy chránit živé. Na hlubší úrovni to funguje jako terapie, tak se ty nepříjemné věci dostávají pod kontrolu. Je to jako lidi, co koukají na horory, aby tak čelili v bezpečí svým strachům.

    Ovšem, pokud je mi známo, v Mississippi je plno černochů, což je doopravdy jiná kultura, jsou přivezeni z Afky a mají v sobě africké obyčeje s úplně jiným významem a jiným pozadím. Určitě tam máte nějaké africké podtóny v původně keltském svátku.

      1. To máte marné. Jako dost Ukrajinců podle jejich přesvědčení nejsou Slované ale árijci, tak u nás jsou pro změnu Keltové. Následky stejné.

        1. Na to jste, Tymákovane, přišel prosím kudy? Jak se u nás to přesvědčení o „keltském původu“ projevuje? Jako vždy, nejvíce bych ocenil v odpovědi argumentaci. Včetně zmínění eventuálních negativně působících prvků onoho keltství, viz „následky“.

          1. Fakta k úvaze:
            (…)
            Čistokrevný Árijec, nordický typ. Vynikající sportovec, dobrý organizátor, přátelský a v kolektivu oblíbený. Nesmiřitelný k nepřátelům Říše. Svobodný, kompromitující vztahy neudržuje. Obdržel vyznamenání od reischführera SS…
            (…)

            1. Jojo, taky znám Sedmnáct zastavení jara. Výborný seriál, který by ale dneska už televize nikdy nedala.
              Jen jsem nepochopil tu souvislost s problémem. Árijec nerovná se nordický typ, vlastně to vyplývá už z roho posudku, kde se to uvádí jako dvě samostatné skutečnosti.
              Árijci alias Indoevropani v sobě zahrnují Kelty, Germány, Slovany, Italy, Řeky, Peršany a další národy a národní skupiny. A uznávali to i Němci za války, když se musela prokazovat rasová čistota; Čech měl árijské osvědčení úplně stejně jako Němec. Samozřejmě pokud jeden nebo druhý neměli „nesprávné“ předky.

        1. Nastal svatý helovín.
          Domy plné chujovin.
          Přesně jako v americe
          veselí i u márnice.

          Kdeže tichá pieta!
          Páter šñůrky rozplétá
          potom kouty vymetá.
          (Sousedka je koketa).

          V duté dýni ledka svítí;
          normální se toho štítí.
          Ať jdou s tímhle do Afriky,
          tady máme jiné zvyky.

            1. Jsem podobného stáří jako Ládik, ale žádné milicionáře jsme nemalovali. Tehdy už byl v kinech Mrazík, takže já coby konař (cokoliv jiného než koně jsem odmítala kreslit, na koni jsem nikdy nejezdila) jsem kreslila tu ruskou trojku. Ruská trojka https://cs.wikipedia.org/wiki/Trojka_(sp%C5%99e%C5%BEen%C3%AD)
              Ostatní Mrazíka, jolku a podobné „oblíbené“ náměty.
              P.S- google mi vyplivl i švédskou trojku, to jsme prosím jako děti neprovozovali. My jsme měli opravdu hezké dětství.

              1. Možná to záleželo na tom, jak uvědomělý byl ředitel školy nebo učitel výtvarné výchovy. Určitě se školy od sebe lišily.

                1. Bože, Bože, a tímto směrem se ubírá debata v době, kdy se puboš může cítit nebinárním šuplíkem i šuplérou, může být týden jím a týden jí, může chodit na jakou toaletu se mu zamane, může rozbít pedagogovi sandál s tím, že je hormonálně rozbouřený, jsou pro něj pořádány osvětové debaty na téma změny pohlaví, podrobný popis a ponoukání k Homo praktikám už téměř na prvním stupni ZŠ, MV s premiérem mají přes 2 roky zpracovanou metodiku i s trestním postihem na práskání dětí na rodiče, kamarády, učitele, známé, kdy premiér i min.vnitra veřejně, opakovaně nabádali k udavačství i malé děti – a to je pouze zlomek zvěrstev, co jsou dnes k mání, a příznivci tzv.alternativy řeší potenciální kresby milicionářů, či ponoukání k témuž ( apropo, dost rodičů těch dětí v těch milicích dobrovolně bylo, tudíž malé děti to už jen z tohoto důvodu viděly jinak ) …
                  Fakt kvalita- skoro jako Novinky, IDěs, atd…
                  Panebože …

            2. Teraz milicionar ty akademicky maliar,sedi pri computer a sleduje ,co tu pisu umelci,jak si vymalovavaju tych kokotov,co sa vola vlada,ty milicionari pri computers sa volaju strazcovia,zlateho pokladu demokracie najvacsieho na svete,ktory si nedaju ukradnut a puska je hlasenie bditela demokracie vyzsim demokratickym kruhom,co su taky maliari jak ty.

              1. Kam se hrabou milicionáři na dnešní kované „demokraty“, echt liberální demokraty, kteří jsou obdobou jistých SA v Germánii svého času. Tito „dobráci od kosti“ veřejně za těžkého nezájmu odpovědných podřezávají a vykrvují prezidenta, touží po vraždění dětí, žen a obyvatelstva přáním války, veřejně popravují politické oponenty – o verbální sprostotě, aroganci, události a tuposti nemluvě, v zemi, kde jsou domácí za gastarbeitry a NIC jim nepatří …
                Politika je organizovaný zločin chráněný státem, a v tom samém státě „oponenti“ ( opravdu ? ) stávající věrchušky řeší kresby milicionářů…
                To prostě nepobereš…

            3. Anonyme, když jsi u toho kreslení, milicionářů a zákazů – tak tupý jsi od přírody, nebo díky nedostatečné péči zdravotníků/rodičů už od kojeneckého věku ?
              I když genetické omyly tvého kalibru jsou statisticky velmi ojedinělé, rozpoznatelné i v prenatální stavu, u tebe došlo jak v Černobylu k velmi nešťastné kombinaci mutace a lidské chyby …

        2. kelti oslavuju 31. 10. Samhain, co su v podstate dusicky spojene s novym rokom
          tiez v mexiku je ten sviatok velmi popularny, takze hispanske oblasti v USA asi budu oslavovat podstatne viac ako belosske.

        1. Se vydlabávali melouni
          nebo
          se vydlabávaly melouny.
          To podle toho co je meloun.
          Může se i napsat … jsme vydlabávali melouny.

          1. Pokud se vydlabávali milionáři navzájem a nazývali to vydlabáním melounů, je to správně. Otázkou je, kdo je melounem? 🙂

    1. To Anonym: Máte pocit, že to co vidíte na prvních 2 fotkách shora, se odehrává i u nás? Já jsem naštěstí nic podobného u nás ještě nezaznamenal.

      1. Odehrávalo. Bylo to tady už před křesťanstvím.

        Má to jinou formu a stejnou podstatu, tak se o tom můžem bavit donekonečna.

        Jestli původní lampičku nahradíte vyřezávanou dýní nebo lucerničkou z kovu a skla přeci vedlejší. Je to pořád svétélko pro duše.

          1. No to jsou ty dýně právě. To nevíte, že se do nich dávají svíčičky?

            Že se nedávají do všech, to na věci přeci nic nemění.

            Ve škole jsem musel malovat milicionáře a Auroru a denska po nich neštěkne pes, přežiju i pár strašidýlek.

        1. Na těch 2 fotkách shora není ani vyřezávaná dyně ani lucernička. Pouze nechutné kostry, lebky a morbidní nákresy. A diskuse není o tom, co bylo před křesťanstvím, nýbrž o nechutnostech na fotkách, jak to píše autorka článku. Takže si tu výuku historie strčte za klobouk, o tom tato debata není.

          1. Vy možná neznáte úplně celý kontext, já vám to objasním.

            Pán je sice ideologicky na naší straně, i on je svým velmi specifickým způsobem dezolát, ale to je tak asi všechno.
            Nepíšu si o něm statistiku, ale mám za to, že většina publika ho miluje asi jako pazdero v zadku. Pán je nesmírně sečtělý, není tématu, k němuž by neměl co dodat, oplývá moudrostí… ne jináč, než že xnídani žere hovno z Šalamouna – takový Zweistein, jehož svět ještě neocenil.

            Jednou se ještě budete chlubit, že jste si s ním u Vidláka na webu psal, na to vemte jed.

  6. Děkuji za názor. Já jsem se bez tohoto hnusu celej život obešel a když jsem to prohlásil za další americkou zkurvenost, byl jsem seřván, že to pochází z Irska. To je sice pravda, ale do dnešní podoby to dokurvili Američané, jako ostatně všechno. A je jen smutné, že ti nadšeně oslavující mají neskutečný problém vzpomenout na své zesnulé blízké a donést jim na hrob kytičku, popřípadě zapálit svíčku. A jen mě těší, že přesně tak, jak se chovají vůči svým zesnulým příbuzným, tak se budou chovat jejich děti vůči nim.

    1. Samozřejmě, že to pochází z Irska a Británie.

      A taky z Francie, severní Itálie, Portugalska a i od nás, protože tady taky žili Keltové a jejich zvyky se s těma slovanskejma se navzájem ovlivnily. V latině má naše země dokonce jméno po Keltech. Bohemia.

      Dýně se začala používat v USA, protože je to americká rostlina a k zamýšlenému účelu lampičky se hodila lépe než původní tuřín.

      Kdyby křesťané u nás nevraždili a násilím nekonvertovali původní „pohany“ tak byste byl na Halloween zvyklejší, protože by ho slavili vaši sousedé už ve vašem dětství.

        1. Keltové ani slované nelovili mamuty.

          Nemusíte to přehánět ad absurdum, jen proto, že co jste měl za nové je ve skutečnosti prastaré a obráceně.

          Vy to chcete slavit způsobem z časů vašeho dětství, oni si to slavěj staronově, nejspíš proto, že děti otravujou, protože chtěj vyřezávat dýni a nosit špičačou čepici.

          Co to pro vás mění, jak si oni oni slaví. Mají jim snad vnucovat morbidní katolictví, proti kterému naši předkové tak bojovali?

          1. „že co jste měl za … je ve skutečnosti“ – lepší důkaz své arogance už dávat nemusíte

            Je mi dost jedno, proti komu bojovali vaši předkové, chápu proti komu dnes bojujete vy. Mí předci zjevně nejsou vaši předkové.

            Stejně tak jsou mi ukradené vaše keltské pověsti, většina lidí ví, kolik se po nich dochovalo skutečně vědecky doložených věcí. Možná proto je okolo nich tolik pohádek.

            1. Nejsme v islámu, aby byla pravda to na čem se shodne komunita věřících.

              Ano, s tím, co píšete je těžké mít z vás komplexy ménecennosti.

              Svět nezačal vaším narozením a ani neskončí vaší smrtí. Historie si plynula po svém.

              V Dolních Chabrech mají menhír přímo na ulici. Možná byste tam měl za ním zajet a pořádně mu vynadat, co si to dovoluje připomínat minulst, kterou nechcete vnímat.

              Někde od patnáctého století máme všichni společné předky, protože tu bylo moc málo lidí na to, aby jsme měli každej svoji sadu.

              1. Jste arogantní blábolil nesouvisejících nesmyslů naprosto neschopný pochopit podstatu věcí nebo dokonce názory a myšlenky druhých. S takovými není možná žádná diskuse. Pokud byste to nepochopil, tak to znamená že končím.

                1. Znám historii, vy ne.

                  Žil jsem za socialismu. Lepili jsme do oken školy vlaječky, malovali milicionáře, Aurory, sovětské tanky, kosmonouty, chodili do průvodu 1 máje a na lampiónový průvody 9 května.

                  Zmizelo to a je to pryč.

                  Děsím se psychopatů, co musí měnit svět, aby spasili děníky, přírodu, černoušky, muslimy či banderovce. Nebojím se dýní a namalovaných strašidýlek.

                  Každý máme svý priority.

                    1. Možná u vás.

                      U nás byla počátkem listopadu už zima a plískanice, nikdo by tam nepřišel.

                      Bylo to v květnu, možná v předvečer osvobození. Končilo to ohňostrojem.

                    1. U nás byly lampiony na VŘSR . Byla tma a zima. V květnu nebyl žádny lampionový průvod.

                2. Tymákovane, to, že něčemu nerozumíte nebo nechcete rozumět neznamená, že to je blábol.
                  Anonym má ve všem, co napsal o dušičkách i halloweenu, pravdu.
                  Navíc reagujete na Vám nepříjemná fakta jako nějaký náboženský fanatik – agresivně a arogantně.

            2. Děkuji Petro – a opožděně i Vevče – za přiblížení halloweenské tradice v USA. Pročetla jsem část diskuse, nemám čas číst celou,a udivilo mne množství negativních reakcí. Zcela přesně vystihuje celou problematiku anonym, kromě jeho negativních postojů ke katolické církvi vše podepisuji. Halloween je keltský svátek, Keltové žili i na našem území a spoustu jejich i slovanských pohanských zvyků přetransformovalo křesťanství do podoby,kterou známe. Dušičky jsou jednou z nich. Keltskou tradici si přinesli Angličané ze své vlasti, kde jak píše Anonym,zapalovali svíčičky ve vydlabané řípě či tuřínu,do Ameriky. Drží se tedy jako součást kulturní identity v Nové Anglii,v ostatních částech Ameriky se šířila už podobně jako teď i u nás spíše jako komerční záležitost . Mississippi bylo nejprve državou Španělskou, později součástí Nové Francie,tato tradice zde tedy není vlastní. Já jsem v Nové Anglii prožila několik let a zažila jako samozřejmou součást života této oblasti halloweenské koledování dětí v maskách, navštěvování tzv.strašidelných domů, jejichž podobu známe z našich poutí, světově proslulý čarodějnický průvod v Salemu v Massachusetts a samozřejmě i čím dál kýčovitější výzdobu před domy. Američané jsou prostě oproti nám trochu děti a podobný nevkus panuje před mnohými domy i před Vánoci a to už i v Čechách.Prodávat se přece musí, čím víc tím líp.
              Ještě bych chtěla opravit komentář Petry i ostatních k fotografii s dýněmi. Na ní nejsou dýně vyřezávané a nevztahují se k Halloweenu.Je to ta po celé Americe nejběžnější výzdoba ke svátku díkůvzdání, Thanksgivingu. Ten se slaví poslední čtvrtek v listopadu jako poděkování za dokončenou sklizeň. Její součástí jsou a část výzdoby tedy tvoří dýně, ideálně položené na balíku slámy. Strašák z obilného pole drží snop klasů a kompozici musí doplňovat tzv.mums, velká chryzantéma. Tato výzdoba se dělá koncem října,je pochopitelně nabízena v každém obchodě a neviděla jsem dům bez ní. Thanksgiving je moc pěkný svátek,kdy se sjíždí celá velká rodina,a začíná jím sváteční sezóna končící po Vánocích.

              1. Máte pravdu, Olgo, že ta poslední fotka neoslavuje Halloween. Je to podzimní dekorace, která se objevuje paralelně. Dala jsem ji tam proto, že jsem nechtěla aby po přečtení článku zůstala v „ústech“ nechuť z těch předchozích fotografií.
                Co se týká Thanksgiving, zdá se mi, že pro Američany je důležitější než Vánoce. Vypozorovala jsem, že rodiny se sjíždějí na Thanksgiving – oslava je méně formální (sjede se celá široká rodina, každý přiveze jídlo – na místě jenom udělají krůtu, oblek je košile a džíny. Po slavnostním obědu, který se podává systémem švédského stolu si dospělí povídají a děcka řádí – můžou-li, pak na slámě – z vysokých stohů se báječně skáče dolů nebo jezdí na koních) a o Vánocích spíš zůstávají doma a slaví v užším kruhu rodinném.

                1. Ano, Petro, a proto jsem upozornila na toto foto,aby nebyl Halloween spojován s výzdobou na Díkůvzdání.
                  V Nové Anglii jsem zažila Halloweeny vnímané obecně ne jako oslavu něčeho odporného,jak to vnímáte vy, ale jako spíše konvenční a veselou zábavu dětí i dospělých, kdy se připomínají temné síly ovládající tuto noc,ale nikdo je neuctívá ani neadoruje, naopak se převlekem snaží se před nimi spasit. Ale na rozdíl třeba od naší velikonoční pomlázky probíhá koledování dětí i salemský festival velice klidně a slušně. Líbilo se mi to. Pro všechny zdejší kritiky bych připomenula: Jiný kraj, jiný mrav. Berme to tak ve slušnosti podobné té jakou jsem nejen o Halloweenu vídala v Americe.

  7. Petro klobouk dolů. zažil jsem ve Státech velmi málo Čechů, kteří se dokáží podívat se stejným odstupem či objektivitou jako Vy.

  8. No fuj, to je pro Výbor pro neamerickou činnost. Halloween je svátek slavený na vyspělém kulturním Západě a především v nejsvobodnější nejdemokratičtější zemi světa, USA. Je součástí tamní kultury. Každý kdo se otírá o projev této vyspělé, svobodné, demokatické a prosperující kultury, ke které se hlásíme i i my, souhlasí s tím, že Putin vraždí ukrajinské děti. Fuj!
    USA náš vzor! S USA na věčné časy a nikdy jinak!

    1. Předvedl jste kulturní směs, kdy na obranu křesťanské verze svátku používáte komunistiký protiamerický přístup ve forme ironické obhajoby USA.

      Je to úplně to samé jako lidi, co si dělají kulturní směs doplňováním své kultury o to zábavné z jiných kultur.

        1. Jo a jakých? Kdysi násilím vnuceného křesťanství z Blízkého Východu a nově násilím vnucené socialistické kultury nového člověka?

          Chodíte zásadně v kroji a nikdy byste na sebe nevzal sako – vynález anglických vyšších tříd? Rozprávíte si při draní peří, místo abyste koukal na novotářskou TV a ultramoderní internet? Bydlíte v chaloupce s doškovou střechou nebo dokonce v zemljance místo ve zděném či panelovém domě? Cestujete jak Mácha pěšky nebo na povozu místo autem, vlakem či letadlem?

          Samozřejmě, že se nedržíte všech tradic, jen těch, co se vám z nějakýho důvodu líběj. Jinejm se zas líbí něco jiného.

            1. Všichni jsme potomci Keltů, Slovanů a Němců. Vy taky.

              Já na boha nevěřím.

              Já vyrostl za socialismu, v době převratných kulturních změn, kdy se za dobrou práci zavíralo a zloděj byl morální maják. Maloval jsem milicionáře a Aurory a oslavoval masový vrahy. Pak se to vyměnilo a oslavujou se jiní zloději. Sama církev začala krást.

              Nestojím o kulturní tradice mého mládí.

              Slavím pohanské velikonoce a vánoce. Jestli se slaví pohanské dušičky tak či onak mi je jedno.

              Co je v Mississippi doopravdy strašidelnýho nejsou vydlabané dýně a namalovaná strašidýlka, ale 80% černochů v Jacksonu, před kterými většina bělochů strachy utekla.

              Taky čekám, kdy si konečně přečtu pravdivý a otevřený článek o Arabech a muslimech v Bruselu a třeba jaký to je si zajít večer do Molenbeeku.

              Vypadá to, že je to obojí tak strašidelný, že nám o tom ani jeden radši pravdu nenapíše, protože se toho jaksi moc bojí a a i psaní už je doopravdy o hubu.

              Místo toho tu čtu články z akvária zvaného EP jak si úředníci dávaj uzené a dělaj bububu, že se řeklo, jak dlouho líčili Danuši. Taky články o zahrádkách a svátcích v Mississippi.

              Tak běžte bojovovar proti dýním a bubákům z papíru, když to máte za to nejdůležitější pro budoucnost.

      1. Jenže pro dobrou, nejlepší věc. V boji za svobodu, demokracii, prosperitu na celém světě. V tomto úsilí nelze polevit. Nutno mu přinášet i oběť nejvyšší.
        Rusko musí být poraženo a jeho zdroje spravedlivě rozděleny.
        Kupujte akcie Lockheed Martin!

    1. Jo jo, a proto to slavili už staří Keltové.

      Jakoby toho špatnýho Američani dělali málo, takže jim musíte přišít, co se dá.

          1. Jo a taky jsem viděl zbytky keltského opida na Blaníku. Považte, Keltové na místě českých mýtů.

            Viděl jste někdy hrát fotbalový tým zvaný lidově Bohemka?

            Představte si to, anglická hra, s anglickým názvem a tým (původně anglické slovo team) má jméno podle latinského pojmenováné keltského kmene Bójů, který tu kdysi žil.

            1. Já viděl daleko zajímavější věc.
              V minulým režimu v Zákolanech nějakou „keltskou“oslavu rovnodennosti, nějaké „lesany“ (mezi nimi i místní učitelka) v nočních košilích a s květy ve vlasech tančily na louce za zvuků píšťal.
              Ztráta soudnosti.
              Od té doby je zvykem, že v každé debatě o vlastenectví nějaký vemeno s vykulenýma očima začne tvrdit, že on není slovan, ale kelt.

              1. Já neříkám, že nejsem Slovan, jen že Keltové jsou také naši předci.

                Ono to je jaksi všude. Angličani jsou směs Keltů, Germánů, Vikingů a Římanů, kteří samotní byli pěkná směska.

                Francouzi jsou taky směs Germánů a Keltů.

                Dokonce máme být geneticky němečtější než sami Němci.

                Dokonce vyvolený národ je směska od modrookých blonďáků po černochy. Jsou i blonďatí Turci se zelenýma očima.

                Nechte si udělat genetický testy, ať máte jistotu, že jste stoprocentní Slovan a můžete mi to s pohrdáním předhodit.

                1. Genetický test mám, jsem nejčastější skupina R1a, je nás v ČR asi 30%
                  Nemá to nic společnýho se slovanstvím nebo keltstvím, to jen debilové novináři sepisujou hámotiny.
                  „Slovanský“ ani „keltský“ gen neexistuje.
                  Měl byste trochu ubrat na demagogii.

                  1. No tak co to tady celou dobu proboha řešíte, že si někdo slaví dušičky naprosto neslovanským způsobem?

                    Na islám se dáte spíš vy.

                    Člověk, kterýmu je jedno, jestli se dušičky slavěj tak či onak se nebude dávat na fanatickej islám. To fanatičtí obhájci jediné správné cesty se v tom najdou.

        1. Podobně jako dneska.

          Říkali tomu ovšem Samhain a ne křesťansky Halloween. Taky nedlabali dýně, protože to je americká rostlina.

            1. No a když našli v Americe dýně, tak po nich rádi sáhli, protože se to z toho dělá líp a líp to vypadá.

              Kovové a skleněné lampičky našich tradicionalistických puristů také nesahají někam do 10 století, kdy se tu začaly slavit… e-e-e… dušičky byly tehdy pohanský svátek. Kdy se z něj vlastně stal křesťanský, jestli vůbec?

        2. Stejně jako jiné předkřesťanské civilizace – prosili mrtvé, aby jim neškodili. Nabízeli jim drobné obětiny – převážně potraviny, zapalovali světla (olejové a lojové lampičky), oblékali se do maškar, malovali si obličeje, na pohřebištích se scházeli ke společnému jídlu, které nabízeli i duchům zemřelých. A dávali potravinové dárky chudým; převážně v podobě pečiva.

          Křesťané „převzali“ svátek zesnulých až koncem 1. tisíciletí n.l. V Římě dokonce až ve 13. století a na Pyrenejském poloostrově ve století 15. Nicméně je svou podstatou stejný jako předkřesťanský svátek – lidé chodí na hřbitovy, zapalují svíčky a lampičky, zdobí hroby. To vše proto, aby uklidnili duše zemřelých. Dušičky ve Španělsku a Portugalsku jsou docela strašidelná záležitost.
          Dnešní lidové zvyky jsou stejné jako ty předkřesťanské. Včetně koledování, zhusta provázené maškarami. V Jižních Čechách ještě počátkem 20. století pekli pro koledníky speciální pečivo ve tvaru kostí.

          1. Já myslím, že od křesťanských časů chodíme mrtvé spíše uctít a vzpomenout na ně než je uklidňovat. V tom vidím základní rozdíl od primitivních pohanů.

            1. Pohani své mrtvé také uctívali. Proto na to vymysleli ten svátek.

              Máte nějaké rozumné vysvětlení, proč ten křesťanský svátek jakoby náhodou padl na úplně ten samý den jako ten pohanský svátek? Je o tom nějaké vysvětlení v Bibli? Pan farář vám to nějak vysvětlil citacemi z Písma svatého?

              Mimochodem, kdo jsou to ti vy? Katolíci? Protestanti? Za doby temna rekatolizovaní protestanti? Komunisté, co po sametu našli víru?

              1. Netušená porce blazeované stupidity s falešnou maskou znalosti … Juj, mentální podměrečnost poučuje – jak současné. Fialový syndrom …

          2. Občane,v této dlouhé diskuzi vnímám hlas Váš a Anonymův jako hlas vědoucích, věci znalých. Chci podpořit váš výčet zvyků poslední říjnové noci,kdy se věřilo, že zesnulí a temné síly mohou vystoupit na zem a škodit,o jeden další z našeho území. V obcích na Karlovarsku se někdejší němečtí usedlíci bránili této noci zlým silám tím, že je plašili hlukem hrnců a pokliček vyhazovaných z oken. Zvyk se udržel až do začátku dvacátého století.🙂

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *