11 července, 2025

Co dokáže fázový vodič…

Marie Divišová správně upozornila na to, že s hentím blackoutem jsme vlastně měli štěstí, protože přišel ve dne a ne v noci. Sice se čtvrtina republiky v podstatě zastavila a škody jdou do miliard peněz, ale svítilo sluníčko, bylo příjemně teplo a energetici předvedli neuvěřitelnou souhru a všechno připojili zpátky během několika hodin. Vlastně to byla taková pauza ve dni plném shonu. V noci by to bylo úplně jiné kafe.

Společnost se nám pěkně rozdělila na ty, kteří se spokojili s vysvětlením, že za všechno mohl spadlý fázový vodič a na ty, kterým takové vysvětlení nestačilo a pokládali prokleté otázky, jak je možné, že stačila jedna porucha jednoho drátu na jednom vedení? Takové věci se přece dějí běžně. Žádný materiál nevydrží navěky, v zimě občas strhne vedení námraza, já si pamatuju jednoho traktoristu, který za svým velkým strojem tahal ještě větší secí mašinu, zavadil s ní o sloup velmi ysokého napětí a normálně ten velký stožár pokácel, jako by se nechumelilo… Ale nepamatuju si, že by z toho byl blackout na čtvrtině území.

Dále jsme se dozvěděli informaci, kterou nikdo povolaný ani nezpochybnil ani nevyvrátil, že v inkriminovanou dobu docházelo k výrazným přetokům proudu z Německa i Polska směrem k nám. V Německu prostě svítilo sluníčko, foukal vítr a přes naše vedení šlo zhruba dvojnásobné množství elektriky oproti plánovaným kapacitám.

Nikdo také nezpochybnil, že ke kolapsu sítě nedošlo kvůli nedostatku výroby elektrické energie v našich elektrárnách, ale kvůli přebytku. Tím bych považoval celou věc za uzavřenou. Když na dálnici dojde k řetězové havárii, také nakonec odpovědnost přišijí nějakému chudákovi, který nedobrzdil a když v té havárce někdo umře, tak ho za to zavřou. Ale viníkem je samozřejmě nedostatečná kapacita dálnice, která nepostačuje provozu. Nějaký nezkušený, unavený, či zbrklý řidič se vždycky najde. Řešením není hledání časové osy, nebo represe proti řidičům, ale prosté rozšíření dálniční sítě, aby se provoz rovnoměrněji rozprostřel.

Teď řekli, že za to může ošoupaný drát, který se prostě přetrhl v blbou chvíli a protože nám do republiky šlo moc proudu, ostatní dráty už to nepobraly a bylo hotovo… naštěstí, solární elektrárny fungují jen ve dne… Až se to příště stane v zimě, bude to mnohem větší sranda.

Přesto bych si dovolil zeptat se na dvě věci, které podle mě zaznívají jen málo. Já si tedy nechci hrát na odborníka, ale matně si pamatuju, že se před časem kvůli skvělé německé „Energiewende“ stavěly speciální transformátorové „odpojovače,“ které v případě přetížení měly odpojit českou soustavu od té kolabující německé. ČEZ za to tenkrát zaplatil šilené miliardy a vysvětloval nám, že musí zdražit elektřinu, abychom mohli mít ty nízkoemisní německé volty, ampéry a ohmy.

Také si matně pamatuju, že centrální řízení evropské energetiky sídlí v německém Mnichově. To asi proto, že Němci jsou pořádnější než šajse čechen a budou řídit naši soustavu s péčí řádného hospodáře. Jiný důvod, proč předat klíče od toho nejdůležitějšího symbolu naší suverenity do Dojčlandu si neumím představit a vůbec to není tím, že jsme tu měli jednu vlastizrádnou vládu vedle druhé.

Jednu věc ale nedokázali ani Němci. Nedokázali dost podojit tento národ, aby si v drahých energiích zaplatil posílení vlastní energetické sítě, kterou jsme nepotřebovali, dokud v Berlíně a v Bruseli nezačali blbnout na kvadrát. To víte, Křetínskému, Tykačovi a Benešovi se ty peníze lépe vyjímaly ve vlastních kapsách a tak nějak tušili, že stavět dráty stejně nemá smysl (navíc jim to různá hnutí Duha stejně blokují), protože Němci nedělají malé chyby a stejně to kiksne. A tak si Křetínský raději koupil Britskou poštu, než aby stavěl sloupy vysokého napětí. A vůbec – tohle nemá na starosti severočeský uhlobaron, tohle má přece dělat ČEPS…

Prostě se tu moc krade… pardon, samozřejmě je to zcela podle zákona a legální. Nedovolená činnost pro cizí moc se tu vůbec nevyskytuje. U nás se zásadně dělá jen dovolená činnost pro cizí moc. Především tu německou a bruselskou cizí moc. (Pro americkou cizí moc se zase hodně nakupuje)

A já se ptám. Když máme henty odpojovače, jak to, že nás neodpojily? Jak je možné, že jsme se dopracovali kolapsu části energetické soustavy, když jsme za mnoho miliard postavili zařízení, která přesně tomuto měla zabránit? Nesouvisí to čirou náhodou s tím, že jsou řízeny z Bavorska? Nesouvisí to s tím, že Němci si s naší energetikou dělají, co chtějí a prostě nám sem pustili dvojnásobek proudu, než co bylo v plánu, že si s tím Češi nějak poradí a zrovna dneska dozajista žádný fázový vodič nespadne?

Tohle bude první věc, na kterou se zeptám Daniela Beneše po volbách… tedy, pokud nám dáte důvěru. Jestli už jsme kolonie nejen ekonomicky, ale i energeticky. Jestli ještě má nějaký Čech co mluvit do řízení energetické sítě. Jestli už jsme opravdu neodevzdali úplně všechno a hodíme se jim jen jako kanonefutter na východní frontu. Ostatně… hypotéku si už si skoro nikdo nemůže dovolit, jídlo je dvojnásobně dražší než před čtyřmi roky, daň z nemovitosti také…

Jestli bychom si pomalu neměli začít brousit vidle…

_____________________________________________________________________________________

Přátelé, pokud mě chcete podpořit v mém Vidláckém úsilí, prosím pošlete dar Institutu českého venkova. Každý, kdo pošle příslušnou částku, může si na oplátku vyžádat knihy, samolepky a odznaky z nabídky. Číslo účtu: 1769955003/5500 IBAN: CZ8355000000001769955003. Kdo chce, může přímo na stránkách Institutu pro platbu použít QR kód. Doporučuji poslat platbu a druhý den si zadat adresu pro zaslání. Stačí přímo na Vidlákových kydech kliknout v záhlaví na „objednat knihu.“

Kdo potřebuje jednoduché placení, nově nabízím možnost přes tuto platební bránu: https://donate.stripe.com/28E4gzekn7mlgjS0g3g3600

A protože prezident vyhlásil volby a je třeba vyhovět byrokratické buzeraci, tož doplňuji: Zadavatel, zpracovatel – Daniel Sterzik

289 thoughts on “Co dokáže fázový vodič…

  1. Není žádným překvapením, že vlády zemí EU seberou všechny peníze a zaplatí jimi zbraně, které pošlou na Ukrajinu. Evropští papláši, paplášky a papláška mají svůj sen jak porazí Rusko.
    Rusku to neuniká. Rusové zjistili, že desítky raket Neptun a Storm Shadow a přibližně tisíc dronů je připraveno na letiště Ozern – Luck na západě Ukrajiny na masivní útok na Moskvu a další ruské regiony. Ruská armáda proto právě zasáhla sedmi hypersonickými raketami Kinžal a třemi střelami s plochou dráhou letu Ch-101 tento cíl. Všech 7 Kinžalů prorazilo, jak se očekávalo, ukrajinskou protivzdušnou obranu. Zničeno bylo všechno co tam bylo dřív než mohlo být použito. A tak namísto díry v Moskvě, vznikla díra na Ukrajině.
    Nevadí! EU sebere další peníze, koupí další zbraně… a tak se to roztáčí dokolečka dokola.

    1. Nevím, jestli se to zobrazí:https://www.google.com/maps/place/Lutsk,+Voly%C5%88sk%C3%A1,+Ukrajina/@50.7857242,25.325571,395m/data=!3m1!1e3!4m6!3m5!1s0x472599eba185965d:0xd25274a2228db86c!8m2!3d50.7518548!4d25.3299205!16zL20vMDJqejNx?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI1MDcwNy4wIKXMDSoASAFQAw%3D%3D

      Dvě zajímavé věci:
      Mají tam skupinu ér vystavenou jak v hokynářství
      Mají tam celou řadu podzemního čehosi, což je v přímém rozporu s mezinárodními úmluvami. Podle šířky vjezdů to jsou hangáry, skladiště raket nebo sklady s vrátky pro HODNĚ velká auta.

      Jestli to je s tím letištětem pravda (nemám to jak ověřit, google je informacíprostý), tak to muselo být OPRAVDU VELKÉ BOOOM. On to je areál jak kráva a je tam mj. spousta muničáků.

    1. Copak Šlachta, ten řekl Vidlákovi jasné „ne“, ale jak je to aktuálně s Maláčovou? Uzávěrka seznamů se nezadržitelně blíží…

      1. Aktuální ticho jasně říká, že se někde tvrdě a konstruktivně jedná. Bez fanfár, bez ideologických a personálních zábran, bez ohlašovaných červených ani jinak barevných čar a díky Bohu zatím i bez dobře řízených úniků „z dobře informovaných zdrojů“, čímž se značně ztěžuje možnost oficiálně odejivších libtardů házet do případné dohody písek i přímo, i přes „jen se ptající“ bakalháře.
        A buď se dohodnou nebo ne, každopádně Maláčová i soc.dem. mají jeden beneft jistý už teď – z organismu strany odpadlo velké množství parazitů.

        1. Jednání se SOCDEM se vedou v konstruktivní atmosféře, protože bez všech těch Petříčů a Pocheů to jde o poznání lépe než posledně.
          Uzávěrka kandidátekse blíží, takže o výsledku bude veřejnost informována v horizontu deseti dní.

  2. „Energetik Pavel Janeček ale upozorňuje na další extrémní riziko celého hazardu. Výbuch atomové elektrárny. Vždy, když k nám z Německa posílají své přebytky, tak Temelín a Dukovany musí snižovat výkon.
    To ale není jen tak. Jádro totiž vyrábí pořád. Jaderná elektrárna není autíčko na klíček. V reaktoru je štěpná reakce, která potřebuje především stabilitu.
    Vůbec na to nesahat. Nechat v klidu a ono to produkuje strašně moc elektriky, kterou spotřebováváme.
    Ale soudruzi v Bruselu řekli NE! Na tom nevyděláme dost. Systém otočíme. Prosadili na sílu zákony, které OZE upřednostnily před jádrem a vším ostatním.
    V praxi to znamená, že když hodně zafouká a zasvítí a vznikne vám ohromné přepětí v síti, nevypnete ty soláry a větrníky. Ale ze zákona máte povinnost vypnout Temelín a Dukovany. Jenže to nejde tak jednoduše.“
    https://pravyprostor.net/hrozi-nam-diky-oze-vybuch-jaderne-elektrarny/

    1. A do toho tu někteří chtějí stavět další bloky JE. Nebude to silně prodělečné, když se nezmění zákony v EU?

          1. Extra drahou elekřinou z JE? Neb do ceny této elektřiny musíte započítat nejen výrobní nákldy, le i investici na vybudování JE a úroky z půjček. A když poběží jen 4 měsíce v roce, neb OZE má přednost, jak bylo řečeno z Brusele. Budete kupovat německou z OZE a Vši JE vypnete. Zapnout, zase až v zimě.

            1. Ten obchodní model je samozřejmě špatně nastavený, ale nejdražší je ta elektřina, kterou nemáte, když ji potřebujete. Proto cena zimní EE vám převáží vše ostatní.
              Bez nových JE hrozí jak blackouty, tak pekelně dráha elektřina.

                1. Tohle samozřejmě ví ETA i já, ale stavět za současných podmínek tak náročnou stavbu a ještě s nevyzpytatelnými Korejci, kde hrozí převrat co pult roku, s krvelačnými Američany v zádech, kteří predvedli, že se nerozpakují v zájmu svých politických cílů jaderná zařízení bombardovat s úplným klidem a bez ohledu na ekologické následky, s protektorem v zádech, který klidně donutí ze dne na den odstavit v zájmu ekologické ideologie, u kterého i hrozí, že nepustí plyn, protože vše pujde přes jejich přístavy ze západu, tak opravdu nestavět a nechat tady lidi v tom vymáhat, přes zimu s těmi temi dvěma svetry, protože ať se udělá to i opak, stejně nás to vymáchá a jediné to pomůže, že národ procitne, pěkně se vše položí a národ si konečně opět uvědomí, že Vašek nemá chodit s pány na led a ještě s takovými, jako je Německo, se kterým máme tisícileté zkušenosti a jen negativní .

                  Takže ETa 9:44, to je příspěvek, se kterým konvenuji a bezvýhradně souhlasím. A tvrdím, s takovými ksefty to dopadne jako vždycky. Shrnul JosefS napsal:10 července, 2025 (10:12)

                  1. A víte o tom, že každá jaderná elektrárna má svou životnost a že když v dohledné době nezačneme v Dukovanech stavět nové reaktory, tak ty stávající se budou muset vypnout dříve než se postaví nové?!

                    Proč myslíte, že se má začít stavět zrovna v Dukovanech a ne v Temelíně?!!!

                1. ETA píše o vypnutí elektrárny na letní sezonu a zapnout v zimě, což by bylo výsoce neefektivní. Špatně jsem položil otázku. Diky za odpověď.

          2. Jinak stále jste mi neodpověděl na otázku, čím budete v zimě pohánět přímotopy tvářící se jako tepelná čerpadla?!

            1. Elektřinou, ale ta bude stále dražší a dražší, neb když bude kupec najde se i prodejce. Je to jen o ceně. Tedy i o ceně té elektřiny z JE (pokřivené Green Deale, a lobingem konkurence). Takže si položte i otázku, jak kvalitní lobing má ČR v Bruseli?

    2. Pavel Janeček není energetik, ale manažer a ekonom.
      Pokud to o výbuchu jsou to skutečně jeho slova, tak o jaderné elektrárně ví velký kulový s přehazovačkou…

        1. Protože to tak bylo presentováno.
          I já jsem nejdřív hledal druh drátu/kabelu; až po několika hodinách jsem se proklikal k tomu, že to jsou větve či tratě energetické soustavy.

          1. Žádný kabel prezentován nebyl. V pátek 4.7. ve 13:14, tj. zhruba za hodinu a čtvrt po vzniku události, uvedl ČEPS na Facebooku doslova toto „K výpadku vedení V411 došlo v důsledku pádu fázového vodiče.“
            A když se někdo pokládá za „energetického odborníka“, tak by měl buď z hlavy, nebo se to dá celkem snadno dohledat, vědět, že nadzemní vedení V411 není vedeno kabelem, nýbrž je vedeno „holým vodičem“ – lanem https://web.litterate.cz/black-friday/comment-page-1/#comment-471163

            To za prvé.
            A za druhé: druhý den (so 5.7.) bylo místo i se spadlým „drátem“ (lanem) v televizi https://www.ceskatelevize.cz/porady/1097181328-udalosti/225411000100705/cast/1126176/
            od času 01:00.
            Za další tři dny (út 8.7.) „pan odborník“ prohlásí do sdělovacího prostředku „Žádný kabel spadlý na zem jsem nikde ve zprávách ani v televizi neviděl. Spadlé vedení neznamená vodič na zemi, ale i tak. Žádné fotografie nikde nebyly.“

            Takže:
            1) vzduchem nevede kabel
            2) „spadlé vedení neznamená vodič na zemi“ – on to ale byl vodič na zemi
            3) v televizi neviděl, fotografie nebyly – bylo to v televizi tři dny předtím
            To jsem chtěl sdělit.

      1. Janeček energetiku vystudoval a věnuje se jí v různých podobách celý život.
        Aaaano, v managerských, investorských a pod. funkcích.

      2. Pavel Janeček energetiku vystudoval a celý život se jí víceméně věnuje. Byť jako manager, investor a pod.
        Ovšem souhlasím s tím, že expert není a na JE tuplem ne.

    3. Janeček je energetik? Tak to jo… Tak já jsem čínskej bůh srandy… Leda že by to byl pračlověk Janeček od Čapka… Ale ten taky energetice moc nerozuměl…

    4. Až na to že se výkon elektrárny neřídí reaktorem. Ten člověk by měl nejdříve nastudovat termíny jako: nasmlouvaný točivý moment a tak podobně.

    1. Nejedná se o Vidláka ale Klusáčka, není jasné, jaké zbraně používají, není to akce Stačilo ale Svatopluka…

      Ale v kampani se hodí cokoli.

      1. Velice jednoduse, kdyz se chce, tak muzete zjistit, ze strelne zbrane lze legalne pouzivat pouze na schvalenych strelnicich, nebo v mysliveckych honitbach.
        Na fotce vidim nejake postavy, vyskytujici se na FOTBALOVEM hristi.
        Takze parta kamaradu si zahrala na vojaky s airsoftovyma modelama zbrani.
        Ale pro Brodnickou to je PRIPAD 😀

      1. Prosím? Trochu si potrénujte porozumění textu. Já jen upozornil na další štvavý článek proti Vidlákovi a Stačilo!. Nicméně i negativní reklama může být někdy reklama.

    1. děkuji za odkaz

      Já sice nejsem volič Babiše, ale jeho každý stream má fakt šťávu. Tento stream je hotová techno párty 😂

  3. Na rtech mám deset rubínů.
    Vítr roztáčí turbínu –
    tři tisíce otáček!
    To vyrobím bouchaček!

    Kdyby mi rubíny uhly,
    musel bych kopat uhlí.
    Našli by mě podle stopy.
    Tak dělali lidoopi.

    Za turbínou generátor.
    Mnohý to má za vibrátor.
    Tolik slasti
    v naší vlasti!

  4. Mohli aspoň ukázat fotku toho spadlého vodiče. To by rozptýlilo nejedni fámu.

    Pokud někdo politicky rozhodl, že omezovací trafa na hranicích nebudou zapnuta, tak nelze očekávat, že to nyní někdo poctivě vyšetří a zveřejní výsledky.

    Video Andreje Babiše k tématu obsahuje dosti informací. A Andrej Babiš je podnikatel a politik z první ligy. A tam jsou správné informace základ.

    Snad už tyhle volby přinesou takovou změnu, aby tihle kostlivci ze skříní vypadli. A třeba jako příjmený bonus nezůstane jen u odpovědnosti politické, ale i trestněprávní.

    A až pane Sterzik budete ty skříně smejčit, zkuste se prosím zeptat v ČEZu na smlouvu, podle které „prodává“ elektřinu na burzu do Lipska. Když se na ni při velkém zdražování ptali poslanci parlamentu z SPD, tak jim ji neukázali.

  5. Někteří lidé v oblastech postižených blackoutem po obnovení dodávky zjistili, že mají zničené elektrospotřebiče, které byly v okamžiku výpadku připojené k síti, i když byly vypnuté (v režimu stand-by). Televizory, mikrovlnky, domácí WiFi, automatické pračky, indukční varné desky aj. Prostě zařízení, která obsahují nějakou elektroniku a jsou trvale pod proudem i při zdánlivě vypnutém spotřebiči.

    Pokud došlo k poškození spotřebičů i za přepěťovými pojistkami*), pak z uvedeného jednoznačně vyplývá, že těsně předtím, než došlo k blackoutu, došlo v elektrorozvodné síti k výraznému přepětí, které spotřebiče zničilo. A nebyl to jen nějaký náhodný krátký impulz. Totéž přepětí pak následně způsobilo aktivaci jednotlivých ochran na rozvodnách i následný rozpad a kolaps celé sítě.
    To, zda přepětí v síti vzniká z přebytku nebo nedostatku elektřiny si asi už dokážete zodpovědět sami…

    *) Poznámka:
    Spínané zdroje uvnitř výše uvedených domácích spotřebičů jsou obvody na přepětí poměrně choulostivé. K ochraně proti přepětí se používají přepěťové ochrany, lidově nazývané „bleskojistky“. Bývají součástí některých prodlužovacích kabelů nebo jsou vestavěné do domovních rozvaděčů. Standardně bývají v obcích instalovány i na sloupech elektrických rozvodů. Ale bleskojistky dokáží spotřebiče ochránit pouze před krátkodobým impulzem (třeba právě od toho blesku, který zasáhl vedení někde v polích). Bleskojistka impulz jednorázově vyřeší, ale tím se sama znehodnotí, pak se odpojí a musíte ji nechat vyměnit. Bohužel bleskojistka vám neuchrání spotřebiče, pokud přepětí trvá déle (řádu jednotek až desítek sekund), to už je vytavená a odpojená. Takovou situaci s jistým rizikem dokáže zvládnout jen inteligentní přepěťová ochrana (Sinotimer), což ale běžně domácnosti v rozvaděčích nemají. Nicméně nejjednodužším a nejlacinějším řešením je – všechny spotřebiče, když je právě nepoužíváte – vždy fyzicky vytahovat ze zásuvky. Je to nejspolehlivější, ale připravujete se tím o určitý komfort denního života (oddálený start pračky, svítící hodiny na mikrovlnce, samočinné spouštění žaluzií, on-line monitoring zahrady, používat garážová vrata na dálkové ovládání a mnoho dalších šikovných vymožeností dnešní doby). Může shořet elektronika tepelných čerpadl i klimatizací.
    Jinými slovy – budou-li se blackouty začínající nějakým destrukčním přepětím vyskytovat častěji, bude to velká rána pro domácnosti osazené tzv. „chytrými spotřebiči“, protože ty to prostě postupně zlikviduje a jejich majitele přestane bavit neustále investovat do jejich oprav či výměn. (A to se raději nebavím o nebezpečí požáru poškozeného zařízení.) Prostě nespolehlivá a nestabilní elektřina nás rázem vrátí do padesátých let minulého století. Do doby vláknových žárovek, šnekových praček a analogových rádií.

    1. Díky a co tak před ty spotřebiče dát nějakou UPS ?? Jejich spousta typů za rozumné ceny a kromě zálohy energie mají i nějaké tyto ochrany.. je to tak ??

        1. Myslím, že by „za pár peněz“ mohlo v některých případech posloužit alespoň tohle:

          https://www.aliexpress.com/item/33042479381.html?

          Ovšem je potřeba přenastavit limitní hodnoty, kdy to má vypnout (např. nad 242V a pod 210V). A taky nastavit co možná dlouhý čas, než po „zotavení sítě“ spínač spotřebiče opět automaticky připojí k síti (aby se to vyhnulo různým zakolísáním co provázejí nahození sítě nebo několika neúspěšným pokusům o její nahození).

          Ale je to jen prvotní myšlenka, odborníci by k tomu určitě řekli víc…

      1. Spínané zdroje – tedy ona elektronická část zařízení, která ze síťového napětí 230V AC dělá třeba 12V DC nebo 5V DC, které dnes většinu elektroniky obsažené v domácích spotřebičích napájejí, mají na štítku uvedený rozsah pracovního napětí 100-240V. To proto, aby bez úprav mohly fungovat na evropském, ale i americkém trhu (síť v EU: 230V/50Hz, síť v USA: 120V/60Hz).

        My v ČR, kde je napětí v síti nejen 230 voltů, ale v některých lokalitách často trvale i 238 voltů, vlastně tuhle spotřební elektroniku týráme na maximum. Poruchy a malá životnost, která se pak u nás často vyskytuje, tu v USA neznají, protože tatáž elektronika je při napájení pouhými „americkými“ 120 volty téměř nezničitelná.

        Samozřejmě když spínané zdroje zvládají takový provozní rozsah (diference 140V), technicky by nebyl žádný problém vyrábět zdroje třeba z pracovním rozsahem 200 až 300 voltů. Takové zdroje by přepětí hravě zvládly. Ovšem který výrobce by se tím zabýval? Přesněji, proč by to dělal? Pro Českou republiku? (O které ani většina dělníků v čínské továrně neví, kde ten stát vůbec leží?) Nebo snad pro nějakou bezvýznamnou Evropu, která sama sebe deindustrializací nasměrovává do doby kamenné? Ani omylem. Výrobce bude dál vyrábět zdroje v původním rozsahu 100-240V protože tím pokryje většinu světového trhu. A Evropa? Tu si v klidu škrtne z mapy, jako odepsanou investici.

        1. Dovolená tolerance jmenovitého síťového napětí 230V je 10%.
          Ti, kteří bydlí poblíž předimenzované, málo zatěžované trafačky, mají holt smůlu.
          Rozvodáři musí tu toleranci dodržet i na konci nesmyčkovaného vedení, proto na jeho začátcích (tj. u trafačky) může být klidně 230V+10%, tj. 252V – a nelze to u distributora reklamovat stejně, jako 207V na úplném konci, někde v hájence.
          V praxi to tak dramatické není, obvyklé tolerance nejsou větší, než asi 5%.
          Nicméně pravda je, že čím blíže se napájení dostává ke štítkové horní hranici, tím menší rezerva zbývá pro případné přepěťové špičky.
          Výrobky se dnes dimenzují naprosto přesně, nemají vůbec žádné rezervy. Nějaké rezervy v odolnosti jsou totiž nežádoucí, stejně jako je nežádoucí delší životnost, než ty zákonné dva roky.
          Pokud Vám někdy něco echt čínského vydrželo déle, tak je to pouze tím, že jste to používali či zatěžovali méně, než zadavatel výrobku předpokládal.
          Nic jiného v tom nehledejte.

          Nespoléhejte na „přepěťové ochrany“ v levných prodlužkách. Žádné tam nejsou.
          Pokud taková prodlužka má mít skutečně účinnou přepěťovou ochranu, musí současně mít i nějaké jištění, které při reakci přepěťovky spotřebiče odpojí od sítě.
          Pokud tam žádné jištění není, není tam ani ten varistor, nic a jde jen o reklamní trik.

          Existují vícenásobné zásuvky od firem, jako je APC, které účinnou přepěťovou ochranu mají.
          Současně také mají zvenčí, uživatelsky vyměnitelnou, rychlou tavnou pojistku.
          Po zásahu ochrany je potřeba ji vyměnit, jinak takový zásuvkový „pes“ nefunguje.
          Takový „pes“ s účinnou přepěťovkou a pojistkou od APC, stojí okolo 1.000,-Kč.
          Žádný Čech si takový luxus nedovolí – a raději koupí „psa“ s údajnou ochranou v Lidlu, za dvě stovky a s pocitem, jak s firmou APC vyjebal..

      2. Levné čínské výrobky často nemají ani prachobyčejný varistor, který svou reakcí způsobí přetavení pojistky v přívodu a zabrání tak zničení polovodičů ve zdroji spotřebiče.
        Jsou v tom nejméně dva úmysly najednou.
        Vynecháním toho varistoru, často i síťové pojistky, se ušetří.
        Totéž vynechání pak způsobí, že po roce používání ten spotřebič nepůjdete reklamovat, ale koupíte si nový.
        Výrobky do prodejní ceny cca 500,-Kč jsou takto koncipovány téměř všechny.

  6. Z rozvodny padá drát,
    směje se David Rath.
    Směje se i Havel.
    Kyselý je šťavel.

    Byla to past
    na naši vlast.
    Cinkali jsme klíči,
    teď jsme všichni v kelu.

    Teď sedíme v pasti
    Sas si kapsy mastí.
    Jsi v dáli, má touho.
    Tohle bude dlouho.

        1. Re: SO

          Byli jsme na vojně na tzv. vyvedení, což v praxi znamená, že vyjedete do VVP (vojenský výcvikový prostor) a tam se týden schováváte před zraky nižších důstojníků.
          Takže asi 20 kusů se narvalo do PAD (pojízdná automobilová dílna) a nudilo se, protože co chcete dělat v prostoru pro dva opraváře.
          I vymyslel jsem slovní hru, podobnou tzv. slovnímu fotbalu, jejíž podrobná pravidla nejsou dnes důležitá. Finální úkol zněl – říci jméno města, které KONČÍ na slabiku -HO.
          Úkol připadl shodou okolností na jistého Janka, který bydlel nedaleko Čadce (vesnice Staškov).
          Na zadání reagoval větou:
          NO PREDSA ČADCABOHAJEHO!

          Tož tak se zeleninou končící na zadanou, resp. žádanou slabiku.

          1. Coz mi pripomina sikbalsky usmev cikana lusticiho krizovku, kdyz narazi na „cerny ptak na tri“. Vezme tuzku (je to zdelanec) a napise krasopisne do prislusnych policek:

            MUJ

        2. Stařenka Oggová:
          Znám . Mlíčí nebo klokočí. Ale jednak to není zrovna moc zelenina a hlavně by sloka ztratila dynamiku.

      1. Tomu se v literární teorii říká moment zklamaného očekávání. A je to regulérní umělecký prostředek.

        UI k tomu dodává: „“Moment zklamaného očekávání“ (moment of disappointed expectation) je termín, který se často používá v literární kritice a teorii poezie. Znamená situaci, kdy se čtenář nebo posluchač připravuje na určitý výsledek nebo pokračování, ale místo toho dostane něco jiného, co neočekával. Typickým příkladem je rýmová absence tam, kde by se rým podle očekávání čtenáře měl objevit. Tento moment může vést k pocitu překvapení, zklamání, nebo dokonce k novému pochopení textu.“

  7. Vidlák promine, ale kromě blackoutu jsou jiná zajímavá témata.
    Třeba to, že se říká obrazně, že Fialova vláda nám přinesla svrab a nešťovice. Háček je v tom, že ten svrab už i doslova.
    https://www.novinky.cz/clanek/lifestyle-sedate-si-v-mhd-rozmach-svrabu-vas-to-mozna-odnauci-40529228
    Pětikolka už spřádá plány, jak torpedovat demokratický proces. Něco poodhalil v duelu na CNN Prima News Neadr. Jakob. Oni se budou snažit zaútočit na menší strany tak, aby se nedostaly přes 5 % hlasů. Něco takového, co se stalo v Německu, kde BSW neprošla do Bundestagu o 0,03 %.
    Předpokládám proto, že se již chystá něco podobného, jako byla aféra tehdejšího předsedy Lidovců Josefa Bartončíka. Toho obvinil Jan Ruml (v duetu s Václavem Havlem) ze spolupráce s STB tři dny před volbami. To bylo zjevně inscenováno tak, aby se Lidovci už nemohli nijak bránit (vzhledem k třídenímu moratoriu na předvolební agitaci). O tom, že bude někdo ze stran, které konkurovaly OF, obviněn tři dny před volbami ze spolupráce s STB se vědělo již několik týdnů před volbami, pouze nebylo jasné, která strana to bude. Zřejmě mělo OF v kapse více takových případů a rozhodovalo se podle aktuálních volebních preferencí.
    Podobná byla i pozdější Kubiceho zpráva, což byla snůžka drbů, která se posléze ukázala jako nepodložená. Patrně byla od samého začátku koncipována jako falzifikát, jehož účelem bylo narušit volby. Dalším podobným případem je obvinění Petra Bystroně před eurovolbami, které prefabrikoval známý demokrat Koudelka.
    Útok, podle mého názoru, půjde proti Stačilo a proti Motoristům, a bude zacílen na některé osoby. Můj typ je, že budete Vidláku, tři dny před volbami Koudelkou obviněn ze spolupráce s Čepigou a Myškinem a jako nepřímý důkaz budou uvedeny Vaše rodinné vazby na Ukrajině a v Rusku. Zároveň bude sděleno, že důkazy jsou tajné a nikdo je proto nemůže vidět. Budete moci žalovat stát, ale po 10 letech Vám bude sděleno, že jste žaloval špatnou složku státu (jako se to stalo Babišovi na Slovensku) a po 20 letech se možná dočkáte nějaké satisfakce, např. vysoudíte 5 tis. Kč za nepřiměřenou délku soudního sporu.

    1. Pane Sláma, super postřeh..
      Jen věřím, že Vidlák má ochranu přímo „tam nahoře na nebesích“ a nic se mu nestane. Naopak, lze tuto negatívní energii poslat zpět proti tomu, kdo ji vyšle na Vidláka (doporučuji Vidlákovi konzultaci s nějakým dobrým ezoterikem..). Taková rakovina si nevybírá, že ano..

        1. Ano, jen to nevím, ale věřím v to..
          A ke konzulatci – Vidlák se možná chová intuitivně správně, ale bylo by lepší, kdyby to dělal vědomě a věděl, že jsou „věci mezi nebem a zemí“, které může člověk sám svým jednáním ovlivit.
          Dobrých ezoteriků/ezoteriček je hodně, stačí se třeba zeptat v redakci „Klenoty života“ apod..
          Mějte pěkný den..

          1. Neo:
            Mluvím z vlastní zkušenosti. Jestli ovšem platí všeobecně, to samozřejmě nevím. A sázela bych spíš na tu jeho intuici – jsme taková přerozumovaná a převědomělá pidlivizace……neškodí do toho trochu hodit vidle. A když – tak kdo jiný, než Vidlák? 🙃Ostatně, ona taková intuice je vlastně vědomí vyšší úrovně.

    2. S tím počítejte, že se najde ( bude nalezena) nějaká bývalá spolužačka, která dosvědčí, že Vidlák je zvrhlík, který ji, kdysi, na základce, tahal za cop a mlsně koukal do výstřihu. A ta chudinka z toho má dodnes problém.

    3. Tak o diskreditaci se snaží seč mají síly už nyní: https://www.novinky.cz/clanek/domaci-pokud-nam-volby-ukradnou-nazral-cas-na-odboj-vyzval-lidr-stacilo-sve-priznivce-cvici-se-zbrani-40529562

      V titulku se bezostyšně píše o lídrovi stačilo, pod čímž si samozřejmě velká část čtenářů automaticky vybaví Vidláka a až v textu se lze dočíst, že jde o „lídra“ krajské kandidátky a předsedu ČSNS. Že je to převelice účinné je pak názorně vidět v diskusi, kde ovčani nadávají na komunisty jak zjednaní. Zatímco onen lídr je předseda ČSNS.

        1. Jj, v tom článku to nakonec napsané je, jenže … kolik lidí umí nejen číst, ale ještě navíc porozumět psanému textu? HMmm

          1. Titulky mají nalákat pozornost, proto bývají často nejednoznačné…

            Nešlo o Vidláka ale o Klusáčka, akci neorganizovalo Stačilo ale Svatopluk…

            Ale na dehonestaci Stačilo to vyhovuje.

  8. Uhlíková stopa.

    Dík živočišnému uhlí
    svěrače v železo ztuhly.
    Ladíku, ty truhlíku,
    jenom díky uhlíku

    teď můžeš vypnout hruď!
    A hrdý buď!
    Havíř uhlí kopá
    ať uhlíková stopa

    kráčí správným směrem.
    Ať se neposerem.
    Místo čtení v tabletu
    dej si černou tabletu.

    1. Usnesení č. 2/1993 Sb.
      Usnesení předsednictva České národní rady o vyhlášení LISTINY ZÁKLADNÍCH PRÁV A SVOBOD jako součástí ústavního pořádku České republiky
      Čl. 23
      Občané mají právo postavit se na odpor proti každému, kdo by odstraňoval demokratický řád lidských práv a základních svobod, založený Listinou, jestliže činnost ústavních orgánů a účinné použití zákonných prostředků jsou znemožněny.

      Zatím odpor nenastal, ač je k tomu více důvodů a tahle vláda se snaží jakýmkoliv způsobem lidi od odporu odradit. Prostě totalita.

    2. Zbytečné machrování, jen nahrává Rakušanovi. Zatím volby nikdo neukradl a podobné obrázky odradí voliče od Stačilo.

  9. Proč sakra máme na našem území přenosovou šoustavu pro hákenkrojce??!! Ať si to vybudují na vlastním území, do brusele už! Kdo jim to tenkrát lezl do zadku a rozhodl o tom?! A kolik za to dostal?!

    1. Genossen Germanes si prostě nebyli schopni to chybějící vedení postavit, ovšem postavili si v Severním moři hromadu větrníků a v bývalém NDR na levné půdě hromadu slunečníků. A protože jim chybělo vedení, posílají si elektřinu z místa výroby v severním Německu do místa spotřeby v Německu jižním, aby lidé ve středním Německu nemuseli koukat na ty ošklivé dráty.
      České vlády za situaci mohou jen tím, že buď nezavedly poplatky za tranzit (tedy nepostavily se Güntheru Oettingerovi, který přenosové poplatky na úrovni EU zatrhl), nebo nenastavily podmínky pro odpojení německé sítě od české v případě přetížení.
      Ale u nedávného blackoutu nebyla síť přetížená z Německa, tak šlo spíše o kombinaci minulých přetížení a zanedbané údržby. Je to na důkladnou kontrolu činnosti ČEPS.

          1. Nakonec se ale ukázalo, že to byla nějaká administrativní chyba , nebo chyba měření. Detaily si už nepamatuju.

            1. Opravdu se to nakonec ukázalo? já si to totiž pamatuji…bylo to ovšem ještě v době, kdy byl zdravý rozum sice už na ústupu, ale u nás ještě ne. Tudíž je otázkou, zda to byla skutečně administrativní chyba, nebo se to prostě snažili zamést pod koberec.

        1. Markýzo,
          měsíčníky samozřejmě mají. Všimla jste si, jak se němečtí politici neustále culí jak měsíc na hnoji? Včetně Uršuly.

      1. Tak ty hákenkrojce prostě odstřihneme a bude klid. Proč jim furt musíme dělat pomyšlení? Co udělali oni pro nás? Akorát tak 2. světovou a koncentráky. Po hadráku nás vyžírají, vypnou si jaderky, nechají si vyhodit do luftu plynovod a my to všechno cálujem! A ještě nám chtějí navážet jejich hosty, které už nestačí živit a omlouvat. Zkurwené Německo.

  10. Když je cena elektřiny záporná, znamená to, že ji nikno nechce. Není tedy v této situaci nejrozumnější vyhlásit blackout? 🙂

      1. Existují technologie výroby syntetických paliv z vody, energie a CO2. Místo stupidních mařičů energie, tedy obřích ohříváků, jsme měli mít takovou výrobu startovanou v době nízkých či záporných cen elektřiny. A taky hromadu přečerpávacích elektráren, které by takovou nerovnováhu vyrovnaly. Jenže ČR utratila peníze jinde.

        1. Myslíte to jako továrnu s Občasnou výrobou, tak jak jsou Občasné zdroje energie? Co v té továrně budou dělat , když tu elektriku nebudou mít?

          1. Postavte si fabriku za stovky milionů, najměte zaměstnance a provozujte řvtrtinu roku, a to když svítí slunce. Po zbytek roku, za drahou elektřinu to bude silně ztrátové, nebo fabriku uspíte a zaměstnanci budou doma na placené dovolené.

        2. Záporné ceny el. energie vznikají pouze a výhradně kvůli dotacím na výrobu ze solárních a větrných elektráren. Nebudou-li dotace, nebudou ani záporné ceny.

          Problem solved.

        3. aka cena by bola produktu, ktoreho vyroba funguje len obcas? V sucasnosti nizke ceny energii nie su caste tak aby vykompenzovali poplatky pripojene k cenovke elektriny. Precerpavacie stanioce su problem, kedze v CR nemate prilis vela miest, kde by sa dali vybudovat, pokial viem, na tom to cele zhaslo

        4. To ano, ale ty technologie vyzaduji bud kontinualni vyrobu nebo se jejich ekonomika pri obcasnem vyuziti zriti do hlubin. Reseni existuje jedine (viz feliz navidad))

  11. Někteří diskutující si zřejmě myslí, že hoši z ČEPSu berou prachy za to, že ráno přijdou do práce a hodí nohy na stůl.

    Nesdílím tento názor, naopak si myslím, že jsou pod velkým politickým tlakem, minimálně z těchto důvodů:
    – ČEPS je státní firma, v roce 2024 odvedl na daních, mimořádných daních a dividendách 8,7 miliardy Kč.
    – Investice do přenosové soustavy výrazně ovlivňují nejenom výsledek hospodaření, ale také cenu za distribuci el. energie, kterou má každý odběratel na své faktuře.

    Halík, politicky. Myslete politicky Halík! Pokud kvůli vysokým investicím do přenosové soustavy lidem výrazně zvedneme poplatky za distribuci tak naše volební preference pudou kam? No pudou do prdele!

    1. Re: fn

      Nikoli někteří diskutující, nýbrž já osobně.
      K tématu:
      1/ o tlacích vrchnosti na „pěkný“ ekonomický výsledek vím svoje,
      2/ v ČEPS-u chrápe minimálně oddělení pro styk s veřejností,
      3/ za 8G se už dá leccos postavit. Pokud se nepostavilo, stojí zřejmě vedení ČEPS-u za stejné hovno, jako bývala vedení firem v éře reálného socializmu.

      1. Targusi, to nejste jenom vy.
        ad1/ já také
        ad2/ je to možné, neumím posoudit
        ad3/ za 8G se dá leccos postavit, ale také se dá o 8G zvýšit příjem státního rozpočtu. Vzhledem k tomu, že majitelem ČEPS je Česká republika, zastoupená Ministerstvem průmyslu a obchodu a státní rozpočet je trvale výrazně deficitní, která varianta asi vyhraje?
        Nerozhoduje vedení firmy, ale majitel, resp. akcionáři. Tím je ze 100% stát.

        1. Tak ono se stavi, par staveb se o mne otrelo. Jen pripoimanm, co uz zaznelo. Postavit neni problem, zaplatit… celkem taky ne. Ale zpapirovat to… to uz obcas kurva problem je.

          1. Jasně že staví, o tom žádná. Mám pár bývalých spolužáků v ČEzu a ČEPSu a ti kluci fakt nemají nohy na stole. I když určitá míra socialismu tam pořád je 🙂

            Pokud by se nic nestavělo, už jsme dávno potmě.

            Otázka je, zda-li tempo výstavby/modernizace sítí stačí tempu růstu FVE a VTE.

  12. Co dokáže přerušený fázový vodič…?

    Naštvat spoustu lidí, spoustu lidí přimět plácat nesmysly a jiné zase lhát.
    Kromě toho způsobit výpadek elektřiny v cca 1/3 republiky.
    To je poměrně slušný výkon na jeden drát!

    1. Ony to vlastně způsobily ty dráty, co měly tu zátěž převzít místo toho spadlého. Ona je ta elektřina hrozně rychlá a než dispečer mrkne, je hotovo 😀

      Ale pomohlo to, prý se už rozhodlo, že se bude stavět (z Německa do Německa) nové vedení, a bude hnedle dvojité. Jen by mě zajímalo, kolik na to Němci a Rakušáci přispějí 😀😀

  13. Fázové vodiče jsou hnědé, černé a šedé. Modré a žlutozelené by to neměly být. Podle mě spadl hnědý drát, když to má spojitost s Německem.

      1. Vypadla nám fáze,
        vlak stojí na dráze.
        Stojí jenom pendolíno
        topičovi je v něm líno
        házet uhlí do kotle.
        Haž trotle!
        Nebo bude zpoždění,
        cestující vypění!

      1. Z ho.na bič neupleteš!- A když upleteš, tak nezapráskáš!- Když přece jenom zapráskáš, tak jseš celý od ho.en!

  14. Co když v říjnu vyhrajete?
    Tak předně, neznamená to nic, čehož důkazem je poslední (kolikátý už!) rozsudek tzv. „ústavního“ soudu o důchodové „reformě“. Stejně dobře může zrušit, klidně i ex post, výsledek voleb. Proto by bylo nutné být připraven, a pokud se to stane, ve spolupráci s ostatními opozičními proudy okamžitě zahájit masové protesty. Opravdu masové, ne nějaký ten jednorázový Václavák se 70 tisíci lidmi, a bylo by třeba v tom pokračovat až do úplného potření aktivit protistrany. Zvládnete to? Protože to vůbec nebude snadné, jelikož zatímco tzv. „demokratické strany“ si od začátku vytvářejí ochotné bojůvky (Antifa, Milion chvilek, Oganesjan atd.), opozice totálně zaspala a nemá nic – a podle toho taky v eventuálním konfliktu dopadne. Jako sedláci u Chlumce. Je mi líto, ale už dávno se měly formovat Sportovní oddíly opozice (preferované sporty: box, karate apod.).
    Buďme ale nemístnými optimisty a předpokládejme, že „ústavní“ soud výsledek nezruší a Chvilkaři a spol. že nezasáhnou. Co potom? Nedávno jsem četl, že ANO má připravený seznam změn, jenom jehož předčítání bude trvat 24 hodin. No, dejme tomu, věřme tomu, jenže snaha potom všechny ty připravované změny spustit naráz je ta největší myslitelná hovadina. Sám velký Machiavelli napsal, že dobrodiní, tj. změny k lepšímu se musejí dávat lidu po kapkách, zvolna, aby si mohl každou kapku vychutnat, a ne najednou, kdy se to dobrodiní jednorázově vyčerpá, a potom přijde co? No, co jiného než tradiční nadávání a návrat k těm čerstvě sesazeným?
    Takže po kapkách, aby každý den znamenal sice nepatrnou, ale znatelnou změnu k lepšímu, a když to potrvá podstatnou část volebního období, bude to mít charakter „dlouhého pochodu“, po kterém si už většina voličů na nějakou předchozí spolusebranku ani nevzpomene.
    Přitom je taky třeba důsledně pracovat na médiích (nejenom těch alternativních). A teprve pokud by se podařilo znovu uspět po 4 letech (i ve všech mezivolbách do obcí atd.), bude možné mluvit o nějaké skutečné a těžko zvratitelné změně režimu.

  15. Daniela Beneše se sice můžete ptát, ale asi vám k tomu mnoho neřekne. Je totiž šéfem ČEZu, který nemá s vedením V411 ani s PST transformátory (to jsou ty vaše „odpojovače“)nic společného.
    Musíte se zeptat někoho z ČEPS.

    PST transformátory v Hradci u Kadaně nestály šílené miliardy, ale přesně 1,588 miliardy Kč.

    Vedení z Německa nebylo přetížené, přenášelo 1,9GW, přičemž maximální kapacita je 2,46GW.

        1. Re: fn

          Samozřejmě.
          Tou dobou bude můj pravnuk mít kníry až po kolena. Tedy pokud mu stále nepůjde elektřina a nebude se holit eljéékrobrííítvou.

          1. Re: Ládik!!!

            To tam nebyl poblíž žádný policajt, aby jí dal fouknout, jestli není ožralá, když se začala válet v poledne po zemi?

          1. Nejde jen o ten spadlý drát, jde o celý řetězec událostí.
            V případě Španělska to trvalo 2 měsíce, ČEPS slovy Martina Durčáka říkal tuším 3-4 týdny.

            1. Re: fn

              Dotaz takřka intimní.

              Kolik peněz posílají soudruzi zaměstnanci na účet ČEPS-u za to, že mohou chodit odpočívat do práce?

          2. Re: JŠ

            Páč jste blbéééj uplněcypeganc, jelikož jste nechodil do hen té inkluzívní školy.

            Kdybyste byl absolvent, zjišťoval byste to asi tak pět let.

      1. Protože když na té nepřetižené trase (jak jsme pravě byli poučeni kocourem felixem) spadl drát, tak těch 1,9 GW vlilo do zbytku sítě a snažilo se dostat do toho Bavorska jinými dráty, a ty už na 2,4GW dimenzované nejsou (a nejspíš byly slušně zatížené už před tím, než se to stalo)

  16. Prosim, opravte mne, pokud se mylim, ale mam za to, ze vsechna sranda stran rizeni nasi prenosove site z Nemecka / Mnichova byla vsehovsudy nekdy snad kolem r. 2014-15 (?) na blogu idnes u nekoho, kdo se o to zajimal… ovsem, vsechny clanky na toto tema se nesly v duchu hypotezy (!). Naopak jsem se nikde na relevantnich mistech (treba primo na strankach CEPS) nedohledal, ze by k tomu skutecne pred temi cca desiti lety melo dojit.

    Pokud k tomu ma nekdo relevantnejsi info, prosim, sem s tim.

    Nu a stran toho vypadku, ten byl zcela zelene hodnotovy. Jestlize se ze zakona musi odebirat energie z OZE jako prvni a zdroje z OZE neni mozno odstavit, pak je vsechno „v poradku“. Ze v dane dobe byla cena elektriny zaporna a ze byl pretok z Nemecka na dvojnasobku ocekavani, to uz jsou veci zname…

    P.S.: nekde jsem zahlidnul krasnej bonmot ve smyslu „Nemci nam konecne zacali splacet valecne reparace a poslali nam elektriku zdarma“. 🙂

    1. Nemci tenkrat moc chteli, ale nedoslo k tomu, taky by mne zajimalo jak to je.

      Ja v tu dobu akorat sjizdel ze svahu Krusnych hor a ty cmoudiky z (pravdepodobne) sjizdene vyroby v Litvinove byly vsechno jen ne zelene.

  17. Když bylo moc elektřiny, elektrárna Vřesová vypouštěla páru z kotlů na uhlí. Totéž dělávala i elektrárna Tisová.
    Hučení páry bylo slyšet desítky kilometrů.
    A to běžely brojlery i akumulační kamna, protože jim proud poslaly.
    Když mají v Německu hodně proudu z občasných zdrojů, pošlou to do protektorátu ČSR.
    Ať si to užijeme.
    A takhle budou posílat i své multikulturní obohacení.
    Pošleme na hranice Psohlavce?
    Tihle vládci je ještě nakvartýrují k nám do bytů. A budeme je i živit.

  18. Evropská komise bude ve čtvrtek čelit vyslovení nedůvěry. Návrh předložili europoslanci:
    Gheorghe Piperea, Adrian-George Axinia, Claudiu-Richard Târziu,
    Georgiana Teodorescu, Şerban Dimitrie Sturdza, Fidias Panayiotou,
    Daniel Obajtek, Ivan David, Patryk Jaki, Zsuzsanna Borvendég, Fernand
    Kartheiser, Nikolaos Anadiotis, Volker Schnurrbusch, Katarína Roth
    Neveďalová, Irmhild Boßdorf, Virginie Joron, Ondřej Dostál, Cristian
    Terheş, Christine Anderson, António Tânger Corrêa, Emmanouil
    Fragkos, Milan Mazurek, Alexander Jungbluth, Siegbert Frank Droese,
    Petar Volgin, Rada Laykova, Stanislav Stoyanov, Arno Bausemer,
    Arkadiusz Mularczyk, Bogdan Rzońca, Milan Uhrík, Mary Khan, Tomasz
    Froelich, Hans Neuhoff, Alexander Sell, René Aust, Petr Bystron, Jacek
    Ozdoba, Galato Alexandraki, Kosma Złotowski, Waldemar Buda, Tobiasz
    Bocheński, Małgorzata Gosiewska, Marlena Maląg, Mariusz Kamiński,
    Dominik Tarczyński, Anna Zalewska, Jadwiga Wiśniewska, Maciej
    Wąsik, Michał Dworczyk, Alvise Pérez, Luis-Vicențiu Lazarus, Erik
    Kaliňák, Judita Laššáková, Waldemar Tomaszewski, Ewa
    Zajączkowska-Hernik, Jaak Madison, Anja Arndt, Marcin Sypniewski,
    Markus Buchheit, Filip Turek, Friedrich Pürner, Kateřina Konečná,
    Ľuboš Blaha, Thierry Mariani, Jan-Peter Warnke, Thomas Geisel,
    Branislav Ondruš, Diana Iovanovici Şoşoacă, Monika Beňová, Marc
    Jongen, Nikola Bartůšek, Grzegorz Braun, Sarah Knafo, Petras Gražulis,
    Piotr Müller, Gerald Hauser.

    Na seznamu jsou i čeští europoslanci: Ivan David, Ondřej Dostál, Kateřina Konečná, Nikola Bartůšek, Filip Turek.
    Snad jsem na nikoho nezapomněl.
    Ostatní čeští europoslanci se nepřipojili. To znamená, že se současným stavem řízení EU jsou spokojeni.
    Proto to zde vypadá tak, jak to vypadá. Proto zde procházejí ty všechny ty věci, které se Vidlákovi a pár dalším lidem nelíbí.
    Ale čeští, řádně zvolení zástupci v europarlamentu, kteří nás tam reprezentují, jsou zřejmě se současností spokojeni. Koho jsme zvolili, toho tam máme. Obávám se, že lepší to hned tak nebude.

  19. Prý k nám z Němec i Polska (takže taky přeneseně z Němec) tekly přetoky běžné, jako jindy. A vedení, na kterém ten jeden drát fáze spadl, mělo být posíleno už před 9 roky. Jenže k tomu nikdy nedošlo. A tak se tak jednou vodič s únavou materiálu neustále přetěžovaného najednou poroučel k zemi, a nastal řetěz dalších následných událostí, díky čemuž došlo k vypnutí severní poloviny Čech.
    Jiným slovy bychom už neměli říkat, až se ucho utrhne, ale že si přes nás Němci posílají energii tak dlouho, až se drát utrhne. Nápravou není posílit si a postavit další vedení přes ČR, ale nařídit Němcům, aby si konečně po 30 letech postavili energetické propojení severního s jižním Německem. v případě dalšího blackoutu na území ČR odpojit přenos elektřiny do Německa a Rakouska, nechť greendealově zvládnou i s vypnutými jadernými elektrárnami. To vypnutí jaderných elektráren v Německu je podstatné, protože zajišťovaly energii v jižním Německu. A protože i Němcům vládnou ekonomové s mantrou, že si vše potřebné koupí v zahraničí a dovezou, dováží si přes ČR elektrickou energii bezpoplatně, neb Günther Oettinger kdysi jako eurokomisař zajistil, že za přenosy elektřiny přes národní soustavy vedení se neplatí. A tak údržbu musí platit Češi, a to prostřednictvím plateb za jističe.
    Zatím to bylo jen mírné varování, že další blackouty budou následovat, a že Petr Fiala s Vítkem Rakušanem situaci nezvládnou.
    Ve vedení se pořád měří stav, takže přes měřicí transformátory proudu a napětí je neustále k dispozici údaj, zda dochází k poklesu napětí, a zareagovat mají podpěťové ochrany, nebo naopak k přepětí a zareagovat mají přepěťové a nadproudové ochrany. Síť je koncipována zálohovaně, tedy jedna poškozená linka by i tak neměla ohrozit dodávku elektřiny v severní polovině Čech. Tady někdo v ČEPS hodně selhal, a blábolivé rádobytechnické vysvětlení z ČEPS sice funguje na poněkud neznalé Fialu a Rakušana, ale nemělo by stačit na ostatní lid.

    Otázky, na které stále nemáme odpověď, totiž zní:

    – Proč jeden spadlý drát fáze vypnul polovinu Čech?
    – Proč nebyla posílena uvedená linka, pokud je přetěžována?
    – Proč nezafungovaly ochrany a nedošlo k odpojení malé části daleko dříve, než káskádovitý efekt odpojil polovinu Čech?
    – Vykonal ČEPS dobře svou práci?

    Smutné je, že teď už Putin ví, že nás může snadno porazit, když pošle Čuka a Geka přestřihnout jeden drát. Nebo pošle Béďu. Žhavil Béďa žhavil drát … https://www.youtube.com/watch?v=kt1POGCRIAA

    1. Re: Ládik!!!

      Blití je zdravé. Provádějí jej i fakíři jako očistný proces.
      Já jej provádím, když kráčím jistou nohou a pevným krokem z hospody jménem „U šklořa“ (u skláře) směrem k Jahodině příbytku. Ale očištěn nebývám, spíše naopak.

      1. No vidíte, strčte si chobot do jícnu a nebudete kráčet k Jahodině příbytku jako čuně. Chce to prostě vylepšit techniku.

        1. Re: JŠ

          Vidím, že pocházíte ze stejného hnízda, jako já.
          Udílet zdarma cenné rady, to vám jde ze všeho nejlíp.

    2. Na Seznamu ještě stále běží reklamy na fotovoltaiku a komunitní sdílení energetických problémů. V reklamě je i pivo z ,,přebytků firmy“,tedy ze státních dotací. Údernější antireklamu si těžko představit. Možná by to chtělo doplnit reklamou na dvojité svetry.

  20. 🌀brousit vidle…

    Pro roli oddanějšího otroka? Na podstrčeného jakoby nepřítele?

    Křetínský je užitečný idiot těch, kteří vlastní klíče k velkopadělatelství, podvodu GreenDeal, a k EU s kolaboranty v EK.

    AI: Řízení energetické soustavy v EU je komplexní proces, který zahrnuje regulaci, infrastrukturu a koordinaci mezi členskými státy s cílem zajistit stabilní a efektivní dodávky energie. Důležitou roli hrají Evropská komise‼️

    1. Není nakonec i elektřina jen sociální konstrukt? Tak nechť si při blackoutu představí, že elektřina stále teče a že budou sledovat TV při svíčkách. Mluvčí slovenských Greenpeace Lubica Trubíniová totiž jedno prohlásila: „Elektřinu ke svému životu nepotřebuji, na televizi se klidně budu dívat při svíčkách.“ I Slováci mají svou Biomasu.

      1. Ta Lubica Trubíniová musí být retardovaná. Ona se ve škole neučila, že televize svítí sama osobě a k osvětlení svíček nepotřebuje?

        1. Re: JŠ

          Se nedivte. Na Slovači ještě nemají hen to inkluzívní školství.
          To víte, Čoboli. Ukážete jim příbor a oni si myslí, že jim chcete prodat vidle pro jejich krtka.
          Prostě Prágl je Prágl.

        2. Prý je ten výrok nepravdivý, ale protože jej jako hoax potvrzuje Jenda Cemper, tak bych pravdivost výroku přeci jen zvážil.

      2. Ano, je velký rozdíl dívat se a sledovat… Má naprostou pravdu, dívat se může… Jak na ten nefunkčí přístroj zvolna padá prach. Ale většinu lidí takové dívání po chvilce omrzí…

  21. „Když máme henty odpojovače, jak to, že nás neodpojily?“

    Viz Babiš:

    https://web.litterate.cz/na-zacatku-byly-odpustky/comment-page-2/#comment-473379

    – protože od loňského listopadu jsou ty 2 odpojovače (PST – transformátory s řízeným posunutím fáze) v kritickém místě odpojeny (jeden má roztrženou nádobu, ať už to znamená cokoliv).

    Opět ocituji výroční zprávu ČEPS za rok 2024:

    2024: „Dne 1. 11. došlo k výpadku vedení V446 včetně obou PST (T453 a T454). Příčinou byl zkrat a následné roztržení nádoby sériové jednotky T454. Vedení bylo tentýž den zapnuto zpět do přenosu, ale bez PST.“

    Vypíchl bych „vedení zapnuto zpět ALE BEZ PST“.

        1. A hlavně ekonomika vystřelí raketově nahoru. A kdyby se ještě podařilo odstranit Putina, zavládne rovnou ráj na zemi. Stejně jako v Sýrii. Nebo v Libyi. Nebo Afghánistánu… Iráku… Somálsku…

          1. Re: tdx

            Ano, ekonomika poletí nahoru, ale my zůstanem dole v těch sračkách bez naděje na vytažení.
            Úžasný plán.
            Jak by řekl synátorův pracovní představený – „nádherná ryba“. Říká to úplně na všechno.

        1. akoze nie?? Vedel o tom a neinformoval parlament, to sa hned vytvori zlocin spoluucasti ako toho, kto vedel a nehlasil:-)) teda ked sa chce. Ked sa nechce tak nic, ved aj CEPS to musel vediet

          1. No jak víte, že to věděl PŮL roku ??
            Já tipuji, že toto info dostal poté, co se výpadek stal a on se o tom začal zajímat.
            Kdyby se měl zajímat o všechny problémy našeho státu, tak na ta by Babišovi nestačila ani hlava gadže.. (gadž = slon)

            1. Re: Anonym

              Gadžo je necikán. Jetě můžete požít slovo „goro“, ženu můžete označit slovem „gorila“.
              Gorila se hodí do domácnosti, pokud je aspoň trochu cvičená v domácích pracech.
              Domácí prací nemyslím objednávání pizzy a hadrů z Alíka.

    1. Re: czd

      Jste hnusné dvojče, které by jen píchalo.

      Já bych píchal taky, ale moje Jahoda nemá píchací dny.
      A hnusnej jsem i bez dvojčete. To je má komparativní výhoda.

    2. To, že 1.11.2024 bylo vedení V446 zapnuto bez PST neznamená, že PST nebyly v provozu 4.7.2025.
      Navíc PST jsou celkem 4, vedení V446 má totiž ještě „dvojče“ V445, které má rovněž 2 PST.

      1. Re: fn

        Aha, teď budou soudruzi půl roku zkoumat, jestli to trafo bylo zapnuté, anebo ne.
        TVL, to je ale rychlost.
        Jak říkával můj děda – havíř z Ostravy – chtěl bych tfoju robotu a Ročildove penize.

      2. Proboha! Neobhajujte neobhajitelné! Pokud tam PST jsou, dokonce zdvojené, TAK JAK TO ŽE SAKRA NEFUNGOVALY?
        Pokud jsem správně četl info, tak z Německa k nám teklo 1.9 GW, ale ZÁROVEŇ z Polska 1,4 GW. Přenos jel fakticky bez rezervy, k čemuž podle energetiků dochází v posledních 5 letech zhruba 5-7x ročně. Zatím ČEPSáci vždycky dokázali blackout odvrátit, jenže tentokrát – ať už se přetrhl nebo přetavil – jeden fázový „kabel“ nevydržel. A přetok od našich drahých eurospojenců, kteří si ZADARMO přes NAŠI přenosovou soupravu řeší výsledky SVÉ ideologické zhovadilosti, nebylo jak a kudy „přeposlat“, tudíž dokonal dílo.
        Nová vláda ČR by měla postavit Němce, Poláky i Rakušany před jednoduchou volbu: buď zaplatí posílení NAŠÍ soustavy, nebo si musí postavit VLASTNÍ. Německé firmy tu platí lidem za úplně stejnu práci 2,5-3x méně než doma Němcům, a k tomu tu – s výjimkou Škodovky – neplatí daně. Takže nejsme charita, neb není důvod.

        1. Vždyť vám to šťastné vánoce píše jasně. polovina těch pst je odpojena.
          A potom je další otázkou, zda by operátor zůstal zaměstnancem, pokud by reagoval technicky správným způsobem.

          1. Re: jina

            Souhlas s vaší „další otázkou“. Řekl bych, že ještě dva tři spadlé dráty a operátorovi šéfové pochopí, co má takový operátor potrefený šichtou v nevhodný čas vhodně udělat.

            1. Ono je to těžké, když většina šéfů jde na víru: Máme robustní soustavu a zatím to vždy dobře dopadlo.
              Je to jako v Černobylu – ti dole se to bojí stopnout, protože by je jejich šéfové zničili, neb by se průšvih nestal.
              A šéfové nejsou schopni dohlédnout důsledků.

    3. Zlé dvojče:
      Chcete říct, že když odpojíme odpojovače, odpojí se půl republiky? Není to nějak mnoho záporných na jedné hromadě? Nemělo se to někde vyrušit?

          1. No, ono je to trochu složitější…

            Nejdřív 850MW chybělo, pak 1500MW přebejvalo.

            V 11hod má ČEPS říct, co zatím ví.

          2. Tak ještě jednou a lépe.
            Dodávaný výkon se musí rovnat odběru v DANÉM okamžiku.
            Tedy nejdříve přebývalo a po odpojení chybělo.

      1. Re: Markýza, jina

        Ty zahraniční přebytky by měly uregulovat pohraniční trafa s fázovým posunem. Fázový posun je, když platíte soudruhům za ničení vlastních traf a pouštění tepla Pánu Bohu do jeho oken.

        Soudruzi měli pravdu v tom, že se z problémů v naší distribuční síti ještě mockrát poserem.
        Proto taky soudruzi z Říše za přenosy NIC NEPLATÍ!

        1. Targus:
          To o tom pouštění tepla se doneslo i ke mně a fascinovalo mě to. Co na to Gréta??? Co na to grýndýl? Já, prostá venkovská žínka si celou dobu myslím, že v Bruseli chtějí planetu ochlazovat, nikoliv oteplovat!

Napsat komentář: Původní obyvatel Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *