23 listopadu, 2024

Čím hůř, tím líp

Tak se nám Blyštivý Péťa pochválil na Colours of Ostrava, že prý jsme nejúspěšnější postkomunistická země… Jsme prý světovou špičkou v dopravě a v obraně… Byla to tak blbé, trapné a ubohé, že to bylo moc i na leckterého liberálního demokrata a pravdomluvného novináře. Markéta Pekarová Adamová se rozhodla v preferenčním sešupu následovat Lidovce a prý znovu navrhla, aby se uvalila spotřební daň na tichá vína.

Vítek Rakušan dal rozhovor, kde se rozohnil, že dezinformování je trestné, ale samozřejmě jen to, co dělají ti druzí, oni sami samozřejmě nikdy nelžou, jen občas říkají něco, co není pravda.

Teolog Výborný měl první evropskou radu ministrů a pochlubil se, že tam schválili navýšení výroby čipů v Evropě. Tak snadné to je, víme? Prostě to schválíte a ono se to nějak stane. Prý to dojebal, totiž dojednal Síkela…

Hele… nevypadal takhle nějak pád Třetí říše? Oni se tam v tom berlínském bunkru také začali čím dál více odchylovat od reality. Na mapách přesouvali neexistující divize, mluvili o neexistujících věcech a čekali na zázrak, který se neměl jak stát.

V poslední době začínám mít neodbytný pocit, že Pětikoalici si dosadil Babiš a dal jí za úkol ze ztrapnit tak, aby všichni voliči ještě rádi přešli k němu a on u nás jako první politik složil jednobarevnou vládu… Správný libtard totiž má jen dvě možnosti. Buď zůstane s Péťou až do hořkého konce, přičemž ke dnu nepůjde s velkým politikem, který po dlouhém boji prohrál, ale půjde ke dnu se šaškem, který blouzní stále větší nesmysly. Půjde ke dnu se stranou řeporyjského prasete, hysterickou ministryní obrany, elektrikářem na financích, Dolfíkem na vnitru a rozdávačkou triček…

Jsme Češi… u nás neexistuje žádná loajalita až do hořkého konce… když u nás něco končí, tak si neprostřelujeme hlavu jako Němci kvůli svému milovanému Fírerovi, ale prostě měníme kabáty. Máme v tom staletou průpravu. Ti, kteří byli v opozici, zpravidla v opozici zůstávají i za nových poměrů a ti, kteří nadšeně stáli za Sovětským svazem, teď stejně nadšeně stojí za Spojenými státy. Prezident by mohl vyprávět, no ni?

Když byla prezidentská volba, tak jsem psal, že na straně alternativy leckdo překročil svůj stín a nakonec to Babišovi hodil, i když si něco takového o rok dřív ještě neuměl představit. Prostě nebyla jiná možnost. Proto by nás možná nemělo překvapit, až ten stejný stín překročí i libtardi. Přece to nemůžou hodit tomu arcilotrovi Rajchlovi nebo Okamurovi. To by okamžitě nastal konec světa…

Kdo tedy zbývá? Ano Babiš. I on se pro libtardy stane pravdou, která zbyla. Když máte prostě nějakou sebeúctu a nemůžete to hodit Modroptákům, protože ve volbě předsedy překonali jak ztopořeného Topola, tak subinku Nečase, nakonec dojdete k tomu stejnému, k čemu jsme došli v únoru my. Já vím, je to šílená úvaha, ale je v ní něco špatně? Vždyť Fiala každý den řekne pomocí placené fejbůkové reklamy tak neuvěřitelnou hovadinu, že Babiš vedle toho vypadá jako rétor a státník.

Zároveň se v přímém přenosu ztrapňují i novinářská esa a naše blikotavé herecké hvězdičky. Faktčekeři se topí v dluzích nebo rovnou končí. Když jsem koukal na ten poslední Rakušanův rozhovor, tak jsem se nemohl ubránit dojmu, že mu fráze nepřipravil jeho PR tým, ale že si je tentokrát připravil sám….

Ano, je to takové brutální… totiž ANO, je to takové brutální, ale jestli to nakonec prostě není taktika. Lidi se na Babiše naštvali kvůli covidu a kvůli smyšleným novinářským historkám? Prý už nemůže být hůř. Tak to říkal Mikuláš Minář a Milion chvilek. Tak jim předvedeme, že může být hůř ještě o hodně. Předvedeme jim, co všechno se ještě může stát a jací kašpaři mohou vést tuhle republiku. Necháme je dumat pomocí prázdné peněženky, necháme je dumat, kde vezmou chybějící peníze na energie, necháme je přemýšlet o válce za humny a šílených ministryních obrany. Necháme je, ať si do sytosti užijí floskule a sebechválu jimi zvolených tupohlavců. A ono jim to nakonec dojde i v Praze… Teď by Babiš měl asi 88 poslanců. Ještě chvíli a bude jich mít 100… Stačí jen nechat Péťu ještě chvíli mluvit, Stanjuru počítat a Pekarovou navrhovat daňové úpravy. Čím hůř, tím líp.

Každý libtard s posledními zbytky sebeúcty nakonec k Babišovi dojde… Fiala a spol jsou (alespoň podle svých vlastních reklam) takoví kreténi, že to vlastně ani jinak dopadnout nemůže. Mimochodem… nenabral modroptácký PR tým v posledních třech měsících nějakou posilu? Třeba takového Marka Prchala nebo někoho z jeho týmu? Skoro to vypadá, že je Babiš nevyhodil, ale vyslal na diverzní akci.

Pokud mě chcete podpořit v mém Vidláckém úsilí, prosím pošlete dar Institutu českého venkova. Číslo účtu: 1769955003/5500 IBAN: CZ8355000000001769955003. Každý, kdo Institut podpoří částkou alespoň 350,- Kč si může v objednací aplikaci na Vidlákových kydech zadat adresu pro zaslání knihy. Platby jsou už spárovány s aplikací. Kdo chce, může přímo na stránkách Institutu pro platbu použít QR kód.

Doporučuji poslat platbu a druhý den si zadat adresu pro zaslání. Stačí přímo na Vidlákových kydech kliknout v záhlaví na „objednat knihu.“

V červenci nebudu knihu rozesílat. Vidláci jsou od slunka do slunka na poli. Ale žádná adresa ani platba se neztratí a od srpna budeme opět distribuovat. Systém si váš dar pamatuje, ať byl odeslán kdykoliv.

241 thoughts on “Čím hůř, tím líp

  1. Starý Kocour napsal:25 července, 2023 (22:56)

    Z mého pohledu hodně podpásovka nebo nerozumíte napsanému, bud záměrně, nebo posuzujete podle svého stylu. Protože Vidlák píše naprosto jinak než většina. Zjednodušeně by se dalo říct v příkladu na Babiše jednou to píše jako Babišovec a jindy jako jeho oponent, jako by sám sobě oponoval, probere to ze všech směrů a uhlů. Ale je to jeho styl a pro lidi Vašeho ražení je to zřejmě nepochopitelné, ale domnívám se že je více lidí kterým to vyhovuje. Těch hlasatelů jediné pravdy je dost, politika není matematika tam jedna pravda není tam jsou různé zákruty, obchvaty a slepá ramena

    1. Já rozumím, ten kdo to nechápe, jste vy, pane Hrabě.
      Nejde o nějakou jednu pravdu, jde o naprostou rozplizlost hodnocení, pohledu. Nevadí mi to, baví mě to.
      Na PL je Sterzik mnohem jednoznačnější a tak lze odhadnout, co si opravdu myslí. Docela s ním na PL(!) souzním. Zvláště pak článek o požárech je psaný velmi rozumně. Nezapomněl dokonce ani na rostliny, které se bez požárů nemohou rozmnožovat. A tvrdí vlastně to co já – nelze jít proti Přírodě, tak je silnější a má dost času. Všechny druhy, které tady jsou se dokázaly přizpůsobit. Vyhynulé to nedokázaly.
      ===
      Navíc, každý si může myslet co se mu zlíbí a já, pokud to zveřejní, k tomu zaujmu takový postoj, který mi bude vyhovovat – a navíc ten postoj nemusím ventilovat.

      1. Ono to neni tak jednoznacne, jak to Daniel na PL rika. Byla jsem na Krete v r. 82, a kde se pasly kozy, byla poust. Puvodne byla Kreta zalesnena krasnymi cedrovymi lesy… ve stredoveku exportovali med ve velkem. Z tech lesu pry zbyva zdibicek, nevidela jsem ho. Ja jsem byla na stredni a pak vychodni Krete, kolem Sitie. Poust. A kozy vsude.

        Problem vidim ne to, ze EU videla ty kozy jako nicidla. Ony byly. Problem s EU je ten samy, jako s komousi — vsecko se muselo delat prikazem, a kdyz se to nedarilo, tak houst a vetsi kapky. Misto aby se zkouselo vic veci, ale jen mistne, a pak ty nejuspesnejsi by se rozsirily temer samy.

        1. Já myslím, že ty požáry zakládají debilní turisté. Jako včera byla zpráva, že 3 nizozemští turisté se utaborili v Obřím dole, kam je zákaz vstupu a rozdělali si ohníček. Nebo jednou hořel park v Chile a to prý založil dokonce český turista, když se mu prevrhl vařič. No a moji sousedi, v sobotu, dostala jsem na mobil 2 výstrahy, že hrozí zvýšené riziko požárů a oni odpoledne začali pálit větve a bordel ze zahrady, ač tu máme sběrný dvůr, kde to berou zadarmo a ještě z toho dělají kompost. Ale co by se namáhali, když čumět do plamenů a vykouřit ze zahrady za pěkného dne je taková zábava. A ještě ten ohníček měli pod smuteční vrbou, která už má asi 6 metrů a je celá proschlá a padá z ní už teď listí, takže na zemi leží tak 2 cm vrstva toho uschlého listí. Takže by mohli taky vypálit celou čtvrť, ale nedojde jim to.

          1. Jo, to taky. Ale na te vychodni Krete opravdu nebylo „za dob kozich“ co by horelo. A kdyby se vratila vegetace, jaka byvala, tak by bylo mene pozaru, protoze by tak puda nebyla tak vyprahla… Jenze je snadnejsi zakazat kozy nez privest zpet les, kde uz staleti je puda zruinovana.

  2. Vypadá to, že Macron je úplně stejný „vědec“, ze stejné líhně, jako jako ta naše jelita.

    „Podle hlavy státu jsou na vině rozpadající se rodiny a ztráta autority ve společnosti. “

    https://www.parlamentnilisty.cz/arena/monitor/-Vyrustaji-bez-otce-Macron-odhalil-koren-bince-ve-Francii-Ma-plan-740237

    „Jaké řešení nabízí ve Francii Macron? Ve svém pondělním vyjádření slíbil, že na podzim zahájí politiku zaměřenou na rozvíjení rodičovských dovedností a podporu rodin. Jak takové kroky budou vypadat, však zatím neprozradil.“

    Ve Francii se rozhořívá občanská válka a bude se dělat osvěta.

    „A jak se v tom kýblíčku ráchal….“

    1. To mi připomnělo, jak jsme se před asi 15ti lety vraceli s kamarádem z jeho rozlučkového večírku.
      Ne, že bychom byli našrot, ale spíš takoví rozdovádění a dělali jsme cestou různé kraviny.
      Tenhle kamarád si lehl na silnici a rejdě obličejem po dělící čáře hulákal – „Joooo, moje nejdelší čára v životě!!!“ A nešel odtrhnout, ani když jsme ho tahali za ruce i nohy 😀 😀

  3. (Kvůli odsazení si reakci na https://web.litterate.cz/cim-hur-tim-lip/comment-page-1/#comment-169264 a https://web.litterate.cz/cim-hur-tim-lip/comment-page-1/#comment-169242 dovolím dát sem.)

    No, heleďte se, kdybych snad měl úroveň těsně předlistopadové československé elektroniky charakterizovat jedním slovem, váhal bych mezi „zoufalá“ a „frustrující“. Bylo by to téma na knížku. Tu sice jistě nenapíšu, ale článek třeba někdy ano…

    Stručně vzato, neštěstí bylo v tom, že s příchodem mikroprocesorů nesmírně narostla šíře problémů, které byste měli řešit. Zatímco doposud jste vyvíjeli třeba analogovou elektroniku ke snímači neelektrické veličiny nebo nějakou FM telemetrii, najednou byste se měli starat o (jen namátkou, bez nároku na úplnost):

    • samotné mikroprocesory: jejich výrobu v polních podmínkách nebo ilegální dovoz třeba přes Švýcarsko;
    • spoustu drobností kolem, včetně zmíněných objímek (soklů; ty jsem si nechával dovézt taky) a mnohapinových konektorů;
    • plošné spoje, řádově složitější než v analogových dobách;
    • nástroje pro vývoj softwaru;
    • komunikační protokoly;
    • chyby v softwaru;
    • spínané zdroje s přijatelnou účinností, vzdor mizerným materiálům;
    • EMI;
    • testování kvality a spolehlivost;
    • atd. atd.

    Kvalita výsledku a jeho praktická, užitná hodnota pak pochopitelně byly úměrné nejslabšímu článku řetězu. Přejít od analogové technologie k mikroprocesorové bylo řádově obtížnější než přejít od elektronkové k transistorové; přitom Tesla Bratislava ještě čtvrt století po objevu tranzistoru dál dle plánu vyráběla radiopřijímače, v nichž byly elektronky i v úplně obyčejných nf funkcích.

    Další dimenzí problému je široká škála řešení od funkčního vzorku (bastlu) na počátku k sériovému výrobku na opačném konci. Sám jsem se v oněch dávných dobách vždycky (v soukromí) naivně naparoval, že zatímco kolegové vytvářejí v podstatě jen ty bastly, individuálně doštelované, co kus, to unikát, já produkuju výrobní podklady, dle nichž by se teoreticky, kdyby jako byl teda zájem, dala spustit opakovaná výroba. Jenže to byla pouhá moje dětinská iluze. Do sériové výroby (by) leccos chybělo technicky i ekonomicky. (Když jsem dostal do ruky první pořádný mikroprocesor, stál skrz ty překupníky mého zaměstnavatele zhruba můj plat za jeden kvartál…)

    Takže z jednoho pohledu vidíme tehdejší úžasné hemžení, heroické vzepětí pár inženýrů a bastlířů, zhusta osobní, polosoukromé, jakož i plánovité úsilí ministerstev, kteří se ze zoufalé úrovně elektroniky (viz třeba inovované kondenzátory řady TE001 či tak nějak, tamty v světlezeleném plastu, které se pyšnily miniaturními rozměry, jenže byly blbě slepené, příp. blbě utěsněné kolem vývodů, a tudíž vysychaly) či ekonomiky vůbec dokázali povznést ke kvalitativně nové technologii. Z druhého vidíme výsledky, které přes (resp. pro) svoji neobyčejnou rozmanitost byly vesměs nedopečené a nepoužitelné, zcela neadekvátní vynaložené práci a prostředkům. Příklady: Kolega, který vyvíjel from scratch 16bitový mikroprocesorový systém pro řízení jakéhosi průmyslového procesu (ovšemže vím kterého, ale nechci být konkrétní), k čemuž užil zmíněný i8086 a pracně mu navrhoval osmi- či snad ještě vícevrstvou desku; jenže při této složitosti Listopad přišel dříve, než se mu podařilo doladit alespoň správnost zapojení toho tišťáku. Anebo my, kteří jsme uvažovali (stále méně toliko platonicky) o tom, jak přenést část funkčnosti do zákaznického hradlového pole, jenže po Listopadu bylo jasné, že to všechno bude nanic…

    Socialismus selhával z důvodu svých inherentních, systémových vad. V zájmu plnění plánu klidně pouštěl dál zmetky, což dejme tomu u okenní kličky sice dokázalo jejího nabyvatele otrávit, ale nějak si s tím znechucen poradil; jenže uvnitř složitějších technologií to nutně mělo fatální důsledky. A zejména si navzdory deklarovaným, do nebe vyzdvihovaným přednostem své plánovitosti nedokázal ujasnit ani tu nejzákladnější otázku: Chce klopýtat za Západem, aby neztratil stopu? Anebo chce taková řešení, která v jeho (zkurveném) prostředí budou ekonomicky efektivnější než ta dosavadní?

    Právě na elektronice se zřetelně ukázalo, že odpověď na tyto dvě otázky zdaleka nemusí být táž. (Ale bylo to tak i jinde, např. přechod od řádkové sazby, zaběhnuté a provozované zkušenými typografy, k fotosazbě přinesl mj. všelijaká bizarní zhoršení kvality i pracnosti.) Trochu to připomíná anekdotu o sedlákovi, kterému se už skoro povedlo odnaučit krávu žrát, jenže mu chcípla. Socialismus si už málem osvojil mikroprocesorovou technologii (co na tom, že než se doškobrtal k aplikacím opajcované i8080, na Západě měli i80386), jenže mezitím zkolaboval a byl ekonomicky smeten Západem.

    — — — • — — —

    Tak. A co tohleto prosím dělá na Vidlákově blogu?

    No, řekl bych – a myslím, že to není jen oslí můstek –, že Vidlák mi svým psaním a svými ambicemi poněkud připomíná mne samotného (tehdy ve zhruba polovičním věku, než je dnes jeho), když jsem do soklíku opatrně strčil vedle naprogramovanou EPROMku, zapnul napájení, a výpis na displayi ukázal, že program se rozběhl. (Ostatně, taky to svým způsobem byla protisystémová aktivita, nebo jsem ji tak vnímal.) K použitelným výsledkům totiž stále je neuvěřitelně daleko, právě tak, jako k nim bylo tehdá.

    Stále jsou v nedohlednu, přinejmenším z důvodu mnohovrstevnatosti problému.

    A to ještě v tom lepším případě.

    1. Asi jsem žil v jiné zemi. V 80. jsme běžně nasazovali SAPI 80,SAPI 86, SAPI1 s 8 16. bitový i procesory. A Slušovice vlastně taky neexistovaly i s jejich počítači. TESLA Kolín, TESLA Strašnice, ČKD, Mesit atd. A mimochodem, ty elektrolytické kondenzatory mi ještě dodnes nevyschly.

      1. Víte, to myslím právě je případ těch dvou pohledů, o nichž píši. Na jednu stranu jste v principu mohl dělat leccos, samozřejmě včetně věcí, které jsem si pár let předtím s tranzistorem a baterií (https://www.databazeknih.cz/knihy/s-tranzistorem-a-baterii-164721) nedokázal ani představit. Na druhou Vám to ale prakticky zas tolik nepomohlo (což však nemuselo v systému, který postrádal smysl jakožto takový, i ve svých jednotlivých vrstvách, být zjevné tak bezprostředně).

        Konkrétně jsme užívali třeba PMD 85 a SAPI-1 ku sběru dat z experimentu; na tom SAPI a v jeho BASICu se dokonce můj nadšéf pokoušel také o všelijaké vědeckotechnické výpočty, zahrnující např. inverze ne úplně malých matic. (Ne úplně malých z hlediska numerické stability, dejme tomu zhruba 10×10.) Dohromady to na nich šlo o dost hůře než na o deset let starších kalkulátorech (fakticky již osobních počítačích) Hewlett-Packard. To už to šéf mohl rovnou počítat na svém Sharpu PC-1211…

        1. Tak nahoďte, co takovýho shvělýho uměla intelovská PS/2 počátkem 80-tých proti zoufale zaostalým SAPI1 a SAPI86? Povídejte, přehánějte

          1. Snad se neurazíte, že Vaši otázku beru jen jako (pokus o) žert, proto se nijak rozepisovat nebudu.

            Kupříkladu SAPI-1 jako takové, resp. těch několik exemplářů, které jsme dostali, vůbec nemělo [možnost zavést] operační systém. Dál věc rozebírat netřeba.

            (Ing. Smutný sice pro SAPI-1 publikoval v AR B nějakou další desku, s níž šlo bootovat CP/M, myslím snad i desku se Z80, ta však, alespoň pokud vím, sériově vyráběna nebyla. Naopak na PS/2 teoreticky mohou běžet i Windows NT…)

      2. Jsem zřejmě další „jinozemec“.

        Mám tu starý nf zesilovač, který jsem si kdysi za bolševika postavil, je to plné těch „vysychajících zelených elektrolytů“ – už vysychají 40 let; hraje to pěkně furt. Jojo, když jsem to postavil, byl jsem chudý študák a tak jsem tam šoupnul Teslácké OZ MA1458 šumělo to pravda ale hrálo výborně, a pak jsem splašil nízkošumové NE5532 nebo co to bylo – mělo to stejné rozložení vývodů, tak jsem to jen vyměnil v objímce.

        SAPI-1 měli v PMV (Průmyslu mléčné výživy) – řídili tam s tím nějaké laboratorní bazmeky; tam jsem se na tom učil Basic a pak stroják od BOBO. Vedle ve velké výpočetce měli sovětské sálové EC-nevím_kolik a na něm pololegální IBM VM-ku, kde na jedné VM jelo BSD-éčko 2 nebo jaké, no nějaká dřevní verze, na tom jsem se učil Unix a Céčko… 8-bitů bylo v podnicích fůra, hodně dělali v Žilině (žilinské věci obvykle fungovaly výborně, to byla slovenská výjimka)… dalo by se dlouze pokračovat.

        Co k tomu říci? Pro někoho je sklenice poloprázdná, pro někoho poloplná, asi tak.

        1. naše sálové ECečko 1045 byla podařená běloruská kopie IBM 360 lepší než originál, kde sapička (s MH8080) se tam používaly coby terminálové procesory pro přenos dat z modemů ke vzdáleným terminálům EC1045 po našem statutárním městysu.

        2. Líbil se mi váš projev, máte další nápady, ne ne, neříkám hned potřeby, ale jak postavit třeba nějake jinej bazmek, co by jako pomohl blboňům?

    2. Ty plastové zelené elyty nestály za moc, ale taková řada TF by se neztratila kvalitou ani životností ani dnes.
      Ono je to jako se vším. Ne vše bylo dobré, ale ne vše bylo špatné.

      1. Z dnešního pohledu byly všechny tehdejší elyty šmejd, žádný neměl moc nízké ESR. Ale pro tehdejší nf aplikace to vyhovělo…

          1. Co se týče „zelené řady“ tak jejich poruchovost byla opravdu velmi vysoká. Nakonec jsem nařídil likvidovat všechny pohotovostní zásoby a při opravách je preventivně měnit, i když porucha byla jinde.

    3. Neberte to prosím nijak konfrontačně, každý má svůj pohled, jak jsem ostatně napsal níže.
      Chápu, že ne vše si člověk přesně pamatuje, namátkou:
      – Intel 8086 byl obvykle DIP40 obvod, a většina prvních PC, PC-XT (8088, 8086) měla jen dvouvrstvé tišťáky, prostě protože více nebylo potřeba – sem tam se tam vrzla spojka nebo můstek (místo další vrstvy spojů v řádově dražším plošném spoji)
      – Koncem 80. let už v ČR byly docela běžné systémy na návrh plošných spojů, třeba já osobně jsem používal v roce 1988 OrCAD na PC a „Electrical Engineering“ na HP pracovní stanici s HP-UX. Linek na samotnou výrobu DPS byla fůra už od začátku 80. let, holt ona elektronika se jinak dělat nedá…
      ČSSR vážně nebyla žádná rozvojová země…

      1. Já? (Otázka je pod mým příspěvkem.) Ne.

        Nějaké webové stránky mám, ale ty jsou pro pracovní věci. Občas něco málo napíšu pod vlastním jménem, poslední dobou spíš ještě méně.

        A pod nicknamem píšu na jeden blog s dlouhou tradicí (kam píší např. i Schumacher a Starý kocour). Také stále méně.

  4. Zajímavé, že toto téma otevírá seznam zrovna teď. Celou dobu byli podnikatelé chráněný druh a ODS s TOPkou držela ochrannou ruku nad všemi ojebávači daní – značná část živnostníků měla svůj businessmodel právě založený na tom, že ojebává daně a odvody a kdyby jim to nebylo tolerováno, ze dne na den by krachli a šli normálně do práce jako každej jinej jako zaměstnanci. Tlak na poctivost (EET) byl nepřijatelný zásah do podnikání. Teď na tom ale dojíždí i současná pětikoalice, protože jaksi chybí příjmy. A tak tlačí na nucelé placení kartou, což je vlastně jen jiný název pro EET 🙂 Jo, mě jako běžnému občanovi je jedno, jestli dostanu účtenku, protože ji stejně hned vyhodím, ale pro stát je takové podnikání užitečné stejně jako pytlák v lese. Nicméně s Fialovým státem loajální nejsem, takže už směle platím hotovostí kde to jde, překvapivě to nadšeně vítají i v drahých luxusních restauracích (nebudu jmenovat), což jsem docela zíral.

    https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-ocima-byznysu-kolik-by-usetril-nepoctivy-hospodsky-kdyby-nebral-karty-a-nepriznaval-prijmy-234472#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=zpravy.web.nexttoart

    1. kamarád má malou vinotéku…nebere karty, bo na poplatcích to dělá kolem 2 tis. měsíčně…pro jeho malou prodejničku dost citelná suma, takže z principu karty nebere, i když přichází o zákazníky…
      někde na telegramu jsem viděla hrubý výpočet, poplatky za platby kartou v ČR vycházely pak cca 2,5 miliardy ! za rok..kšeft snů, a jako bonus kontrola otroků..
      sama platím hotově co to jde, jen v korporacích mi je to jedno, tam i kartou, stejně to jde do jednoho pytle..

      1. Platím hotově, už z toho důvodu, že kartou toho mám sklon nakoupit víc. Nevím, čím to je, ale je to tak.
        Při pohledu do peněženky si nákup lépe rozmyslím.

        1. Ano. To je známý efekt a je to jeden z důvodů, proč se na platby kartou tak tlačí. Lidi mají přece utrácet za nesmysly a roztáčet tak kola ekonomiky…

          1. Tak podle mě jde hlavně o vytvoření vazby nakupující osoba vs konkrétní seznam nakoupeného zboží + čas a místo nákupu, toto celé s historií. „Věrnostní kartičky“ to usnadňují, ale pro jednoznačnou identifikaci osoby přece stačí platba kartou. Zároveň je to i elektronická evidence tržeb prodávajícího. Takže v podstatě EET a Čínský systém osobních kreditů v jednom, záleží jen na šikovnosti toho, kdo se k datům dostane, jak si je zpracuje a co z toho vytěží … a komu to případně prodá dál (policie, pojišťovny, mafie atd.).

              1. Těch možností, jak se dostat k osobním datům a nákupním preferencím je spousta.
                Nicméně zrušení hotovosti nepodporuji. Kdo chce, nechť ji používá – pokud ho to uklidní nebo se mu to líbí. Žena platí jen penězi, které postupně vybírá z bankomatu. Její věc.

                Já mám taky hotovost v peněžence – pro případ. Ale co jde, platím kartou. Když jsem před časem ztratil peněženku, (zapomněl jsem ji na pultu v lékárně – stačily asi dvě minuty a byla pryč) měl jsme tam jenom asi 500.- Kč a dvě karty. Největší škoda byla ta ztráta peněženky, byla nová, pěkná a dost drahá. Karty jsem stihl zablokovat dřív, než se kdokoliv pokusil o výběr nebo nákup.

                Pokud banky budou šroubovat poplatky za platbu kartou, dost lidí se nuceně vrátí k penězům a banka bude muset tisknou nové opotřebené oběživo, kontrolovat odevzdané tržby a vůbec s tím budou mít víc práce. Pokud je to zdražování bezhotovostního placení akce banky, myslím že se tím střelila do kolena v očekávání vyšších zisků.

    2. To je kampaň bank a karetních společností, která má vyvolat ve stádu společenskou poptávku po povinném přijímání karet a následně po zákazu hotovosti.

    3. Někdo (nejspíš banky) zaplatit aby tohle mrtvé téma novináři neustále zvedali a vytvořili umělý problém. Cílem je nejspíš nějaký lobbing na povinné příjímání karet v pohostinství nebo tak něco. Zdá se mi, že to nejvíce duní ze Seznamu.

      Stejně jako nemá cenu se zamýšlet nad smyslem děje v reklamě v televizi nemá cenu rozebírat tohle. Jediné co má smysl je zamyslet se nad tím kdo to tlačí a co je jeho cílem.

      1. link je tady

        https://www.parlamentnilisty.cz/arena/rozhovory/-Ne-zmena-klimatu-Jinak-Pozary-Drtive-vysvetleni-jde-i-o-EU-740212
        VIDLÁKŮV TÝDEN Požáry v Řecku i jinde coby následek změny klimatu? Ne, tvrdí moravský zemědělec a bloger Daniel Sterzik, zvaný Vidlák. „Pokud někde začal požár, hasiči ho uhasili. Jenže s přírodou se o tom nikdo nebavil a ona dál produkovala suchou trávu i suché větve. Navíc ještě nastoupila Evropská komise, která v nekonečné moudrosti usoudila, že pást na řeckých ostrovech kozy odporuje evropským hodnotám, a začala místní zemědělce dotovat, ať to prostě nechají ležet ladem a zarůst,“ říká.

        https://www.parlamentnilisty.cz/tagy/Vidl%C3%A1k

    1. Dvoluju si připojit se.
      Kdyby mi to nebylo blbý, řekl bych, že si Vidlák u mne šplhnul .
      A kdybych měl amícké cítění, prohodil bych: „Dobrá práce, Danieli“ … 🙂

  5. „Třeba takového Marka Prchala nebo někoho z jeho týmu? Skoro to vypadá, že je Babiš nevyhodil, ale vyslal na diverzní akci. “
    Prchal údajne maká pre Sulíkových šaškov zo SASKY (bývalá strana SaS) na volebnej kampani do NR SR.

  6. Na jižní frontě začala velká Ukr ofenziva. Pri použití 80ks těžké techniky se podařilo prorazit na 3 místech. Boje probíhají. Teď uvidíme jak vyjdou předpovědi guru k42.

      1. To je stejná taktika jako s tou jarní/letní/podzimní ukrajinskou ofenzívou. O které všichni mluví, ale nikdo ji dosud pořádně neviděl.

        Počká se jak to dopadne a podle toho se napíše článek / najede zdůvodnění:

        a) V případě úspěchu je ofenzíva v plném proudu a zdecimované a demoralizované zbykty ruských jednotek prchají z bojiště jakmile zaslechnou -bojový chorál ukrajinských gerojů- zvuk motorů bližících se -tygrů- leopardů .

        b) Pokud to dopadne jako (doposud) vždycky, jednalo se nevýznamnou šarvátku / průzkum bojem a ofenzíva přijde zase o něco později.

        1. Tak nějak…
          Ministerstvo obrany RF: Dnes ráno Ozbrojené síly Ukrajiny obnovily intenzivní útočné akce na orechovském směru a provedly masivní útok silami tří praporů.
          Profesionálními akcemi jednotek 810. námořní brigády a 71. motostřeleckého pluku 42. motostřelecké divize byly všechny útoky ukrajinských ozbrojených sil odraženy a pozice udrženy. Během toho bylo zničeno 22 nepřátelských tanků, 10 bojových vozidel pěchoty, jedno bojové obrněné vozidlo a více než 100 ukrajinských vojáků…

          https://t.me/neCT24/37704

    1. No, Gogo/grk2/nebokdo nekecá:
      https://www.aktualnikonflikty.cz/viewtopic.php?f=14&t=5&p=342498&sid=a3622dc53217722fc5381020358012ec#p342498
      Útok začal, na třech místech prorazil ruskou obranu na trase Orechov – Lobkovo a navíc se Ukrům podařilo dostat k řece pontonovou jednotku.
      Podle AK se Rusové brání zuby-nehty. Takže žádná „pohodička, cigárko“, ale plnohodnotný ukrajinský pokus o protiofenzivu, který Rusy zastihl spící/unavené/nepřipravené/lelkující (další vhodné výrazivo nechť si každý doplní sám).

      A fakt už nežeru kecy o tom, jak se něco takticky obětuje, jak jde o samé marginální problémy a pod.
      Hovno.
      KoZa se rozhodl Rusko zničit a udělá pro to COKOLI; tentokrát už ano, protože „západní“ systém se rozpadá, neboť sežral sám sebe (psal jsem o tom jako o hlavní příčině rozpadu KoZa ještě na Novinkách, potom na ACZ, nakonec i tady, ale marně).
      Ukrům narval KoZa tolik zbraní, výstroje, pohybovadel, techniky a techniků, instruktorů a pod., že hrozí, že to RF nedá. A teď se ukáže, jestli jsou (nejen) Číňané spojenci. Zatím totiž jediný, kdo Rusku vojensky pomáhá, je Írán; protože tomu jde o holý život stejně jako Rusku.

        1. A takhle to dělají, spojenci naši, gerojové kyjevští:

          Ukrajinské ozbrojené sily pokračujú v ofenzíve, zatiaľ čo naše jednotky uskutočňujú komplexnú obrannú operáciu na južnom krídle Artemivska. Kyjev sem vrhol svoje elitné nacistické útočné jednotky vrátane Azova (3 ošBr). Pred nacistami AFU vrhá do boja mobilizovaných mužov, ktorí pri prvej príležitosti hromadne umierajú a vzdávajú sa, ale s pomocou „mäsa“ nepriateľ identifikuje palebné body Ozbrojených síl RF a zasypáva ich mohutnou paľbou. Ďalej nastupuje „elita“ „Azov“, „Aidar“ a ďalšie jednotky.

            1. a proč ne? válku si zvolili jako své řemeslo (to je, jako kdybyste chtěl, aby pekař nešel ráno třeba penamu) a za druhé – zvolili si svou vládu, tak ať se taky vypořádají s důsledky své volby.

              1. Na těch AK píše „martanus“ o tomto:

                „Toto oprávnění je 43. čerpáním vybavení Bidenovy administrativy ze zásob ministerstva obrany pro Ukrajinu od srpna 2021.
                Dnešní závazek v oblasti bezpečnostní pomoci, v hodnotě až 400 milionů dolarů, zahrnuje další munici protivzdušné obrany, dělostřelectvo a další munici, obrněná vozidla..“

                Nemá služebník lidu obavy, že těch 400M USD budou jednou Amíci chtít vrátit, zaplatit, protihodnotu, nebo tak něco?
                Šak 400M USD, to je docela balík peněz, ne? A to už tam materiál za nějaké další stovky miliónů USD poslali předtím. Když toto nazývají „43 čerpáním vybavení“, tak 42 už jich proběhlo?
                A kde chochli vezmou třeba deset miliard dolarů celkem, aby to potom splatili? Nebo jak jinak, nebo čím to pak chtějí splatit?
                Oni tu svou zemi chtějí Amíkům střelit?
                Proto tam odsud pořád zdrhá tolik lidí, co nechávají byty bytama, baráky barákama, polnosti polnostma – protože jim asi už došlo, že o ně stejně přijdou?
                Nebo si to jen špatně vysvětluju a je to úplně jinak?

              2. Pardon, moje chyba ve vyjadřování. Kluky myslím brance, odvedence, civily donucené tam jít. Žoldáci jsou mi ukradení.

      1. Už se to Ukr trochu seklo. Uvidíme zítra kolik nasadí nových jednotek a techniky. Podrobné infomace teď už skoro online má Rybar na Telegramu.

  7. Erik Best k dění v ODS:

    Fiala a Hemingway
    25. 07. 2023 – EB
    Pokud by úvahy o velké koalici ANO s ODS po příštích sněmovních volbách měly být vnímány jako útok na premiéra Petra Fialu a jeho tábor, jak jsme napsali včera, pak pro novou iniciativu senátorů proti Istanbulské úmluvě o násilí na ženách a domácím násilí to platí dvojnásob. Senátor Jiří Oberfalzer z ODS řekl Petru Kolářovi z MF Dnes, že dopis osmi senátorů, z nichž šest je ve vládní koalici, podepsal proto, aby bylo vidět, že snahy o přijetí úmluvy nejsou názorem celé ODS, ale lidí z jejího vedení. Odpor vůči Fialově podobě konzervativně-liberálních hodnot sílí, avšak jen postupně. Ti, kteří si myslí, že ODS zrazuje podstatu své politiky, nemají sílu ani motivaci se nyní snažit Fialu vyměnit. Pakliže ten okamžik nakonec nastane, bude to nejspíš ve stylu Ernesta Hemingwaye: „Jak jsi vlastně zbankrotoval?“, zeptal se Bill (v knize I slunce vychází). „Dvěma způsoby“, odpověděl Mike. „Postupně a potom náhle.“

    1. To jen dokazuje názor že do úvah o příštích volbách nelze zahrnovat cokoli o Fialovi a pár dalších současných ODS zoufalcích. Vstanou noví šašci.

  8. „Teolog Výborný měl první evropskou radu ministrů a pochlubil se, že tam schválili navýšení výroby čipů v Evropě. Tak snadné to je, víme? Prostě to schválíte a ono se to nějak stane. Prý to dojebal, totiž dojednal Síkela…“

    Vidláku, to je asi úplně nejsignifikantnější zpráva vypovídající o stavu vládnutí v EU a v Čechách.

    Schválili navýšení výroby čipů. Když se tohle vyhlásilo za komunistů, byl za tím většinou lepší či horší plán, jak toho dosáhnout.
    Navýší se stavba bytů, vyhlásilo UV – musíme vyškolit víc stavařů, musíme postavit x paneláren, zajistit dostatek písku, železa, dopravních a stavebních strojů. Chápu, že dnes se o mnoho věcí stará soukromý sektor – zadáme a oni se za peníze snaží, ale třeba ty pracovní síly s potřebnou kvalifikací, to musí obstarávat stát a musí tak činit s velkým předstihem.

    Pokud chceme technickou revoluci, vyrábět čipy, musíme mít vyškoleno mraky techniků všech technických směrů od těch nejnižší úrovně až po vysokoškoláky. Musí jich být doopravdy mraky, aby bylo z čeho vybírat ty špičkové – jestli tedy chceme vyrábět špičkové čipy.

    Ptám se, jdeme posledních 30let té technické revoluci po stránce vzdělávání populace naproti?

    Odpovím si sám. Nejdeme, jdeme přesně opačným směrem.

    Mají o tom Výborný a Síkela vůbec potuchy?

    1. Měl by se dostat z osidel kantýnské pan Čistý svazák Nečas, vždyť v Tesle Rožnov působil ve funkci technologa. Mohl by předat své zkušenosti (ne, co prováděli v posteli)jak vpravit do krystalů donory a akceptory.

      1. Pan Čistý se začal místo o čipy zajímat o … přesmyčka… a jedna z nich položila vládu uprostřed předsednictví Rady EU. 😀

              1. To jen pokud dokázala změnit své údaje na netu. Podle více pramenů dělala před nástupem do politiky mzdovou účetní. Ano, v životopisu má divné díry, což u ní nepřekvapí, ale k Nečasovi nešla přímo z kantýny, to už měla jinou posici, zřejmě i „zkušenosti a schopnosti“. To samozřejmě nic nemění na jejím charakteru ani praktikách.

                1. Nagyiová -vyučená prodavačka, dělala kantýnskou v nějakém podniku v Chodově.
                  pak se odrazila a dělala kariéru, teď snad nabízí PR služby.
                  Grossova paní Šárka byla servírka v jídelně PSČR

            1. Ta Nečasova také dělala kdysi v kantýně. Ta Grossová v parlamentu, ta Nečasova jinde. Až pak se dala na kariéru přes politiky.

              1. A dřela prý jako kůň, jak říkal Nečas 😀
                Tady ten případ jsem vůbec nepochopil. Ten Šlachta na něj z odposlechů musel vědět tolik, že se to nesmělo dostat ven. Mně se chvilkami zdálo, že chlap s trochou sebeúcty by si to musel hodit, po takové strašné ostudě. Vždyť ty nejvýživnější části odposlechů, pouštěli celému státu z televize..

    2. Teolog kam se podíváš. Chtělo by to tým geologů, aby nás vyhrabali z té díry, do které nás zavedla banda teologů.
      Kdepak jsou bohoslovci od Michprdů – Mikuláš Minář a Benjamin Roll? Jistí to Halík. Ten pámbíček nám ještě pěkně zatopí. Máme 21. století a k volantu se znovu horlivě tlačí církev. Ách jo 😠

      1. Zatopíte si sami, pitomci. Pánbíček vás akorát nechá, abyste si splnili, co chcete. Je dojemné, jak si musíte otírat hubu o křesťany.

    3. No, ty čipy, ona to zas tak úplná blbost není. Navýšení výroby čipů si Němci nechali schválit vlastně pro sebe, získanou dotaci 10 mld € využijí s Intelem na stavbu obří továrny na výrobu čipů i nich v Německu.
      Že jim to odklepl Výborný, na věci moc nemění a tak velká legrace to taky není.

      https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-firmy-nemecko-chce-tovarnu-na-cipy-prispeje-intelu-deset-miliard-eur-232763

        1. Čitelný jenom v tom, že je daleko bystřejší, než všichni lídři pětikolky dohromady. Ale odhadnout, jak se zachová v případě kdy už bude nutné skončit s lavírováním, to umí asi jen Godot.
          Promítnout si do něj může kdokoli cokoli. Staříčci, že jim zvedne penze , a libtardi, že neuhne z nastoupené cesty ke konečnému vítězství KoZy nad zbytkem Zeměkoule.

          1. Udělá to, co pro něj bude:
            – nezbytné
            – výhodné

            Jak psal tuším už Thúkydidés, velcí dělají co chtějí a malí to, co musí. Z toho logicky vyplývá, že i Babiš bude muset dělat to, co bude muset, ať už budou jeho politické osudy jakékoliv.
            Mohu to tvrdit se vzpomínkou na Vrbětice a jeho legendární veřejné vystoupení.

            To nic nemění na tom, že sdílím vaše tvrzení:
            „že je daleko bystřejší, než všichni lídři pětikolky dohromady.“
            Rozdíl je také v tom, že lídři pětikolky dělají to, co musejí, s radostí – zatímco Babiš mnohdy (asi) z donucení či vypočítavosti. Babiš, myslím si tak, bude plnit nezbytné raději těsně pod 100% požadavků, současní naši vládci vysoce nad plán. Hotoví Stachanovci, čehož jsme, k naší škodě, svědky.

            1. Souhlas. Ti blbečkové to dělají nadšeně, Andy chladnokrevně, ku vlastnímu prospěchu.
              Teď už jen sladit, aby byl jeho prospěch prospěšný i pro ČR. Což by bylo naprosto ideální.

            2. JO jo, zveřejnění Vrbětek byl byl jeho majstrštyk. Chca nechca musel to národu povědít dvojministr. 🙂

              Dodnes to viddím jako by to bylo včera

          1. Život je plný paradoxů. Třeba i v tom, že právě svádím hluboký vnitřní boj. Přestalo pršet, ranec je zabalený, je na čase vyrazit do fitka….. ale moc se mi nechce. je třeba podpořit motivaci.
            Až se vrátím, nachystám si „valašský salát“, což je v mojí variantě směs listových salátů (dubový list, rukola, polníček + cibulka), mírně okyselený a hojně zalitý vypraženou slaninou. K tomu na grilu rychle opečené topinky, ovoněné trochou česneku. K pití jen čistá voda a buď Chateau Beaumont 2019 (Haut medoc), což je to nejlevnější bordeaux z těch drahých. Ale kdybych se do cvičení nějak víc opřel, odměním se místo toho Chateau Paveil de Luze 2014, což už je lepší kategorie, ačkoliv k těm špičkovým má samozřejmě ještě hodně daleko. Včera jsem si mazaně přivezl dvanáctimístnou bedničku (krásnou, dřevěnou)…..
            https://vinoteka.dios.cz/chateau-paveil-de-luze-2014-margaux-cru-bourgeois-superieur-0-75-l-eanF0101086-skup4Zn1ak10Zn1ak17.php
            Když mi nezvednou důchod, budu muset zemřít dřív, než mi víno ve skladu dojde…..
            😀

  9. Zdravím vás vospolok z dolného Uhorska 🙂 🙂 . Čítam nejakú dobu Vidláka a diskusiu. Môj pohľad na články Vidláka sú pozitívne v jeho širokom pohľade na osoby vo vašej politike. Z jeho pohľadu si človek následne dokáže utvoriť názor. Kritici by sa mali vyvarovať zosmiešňovania jeho názorov. Veľa zdaru Vidláku v Tvojom poslaní burcovať 🙂

    1. Z jakého dolného Uherska?
      Myslela jsem, že Slováci žijí v horních Uhrách.
      😀
      Jinak souhlas. Pro mne je také Vidlákova upřímná snaha o zlepšení poměrů velkým povzbuzením. 🙂

        1. Orbán je v tomhle ohledu trochu magor. Rozdává maďarské pasy i Maďarům žijícím v zahraničí, holt Maďar, nó. 😀

          1. Helanov re: v Rajke nás žije cca 4000 Slovákov. Myslím, že sme relatívne spokojní v Maďarsku a nemáme pocit nejakej maďarizácie 🙂 . V podstate máme rovnaké práva a povinnosti. Usilujeme ešte o slovenskú triedu na ZŠ a konečná výhoda je v tom, že sa naše deti naučia nemecky a maďarsky nakoľko je tu dosť Rakušanov 🙂

            1. Jak na to tak koukám, tak Vy když si stoupnete doprostřed náměstí, tak můžete stát jednou nohou v Rakousku a druhou na Slovensku nebo v Maďarsku 😀 😀

              P.S.: Na ty satelity okolo obce hustokrutě dojedete. Jako všechny obce, které měly developery podplacené radnice. Satelitisté přečíslí domorodce a jste v haj..u.

      1. Nepodporuje!
        Jenom ho předem nezatracuje. Je bytostný optimista a umí na každém najít něco dobrého. Možná je právě tohle jeho největší deviza.

      2. Cesty k cíli jsou různé, některé tam vedou, jiné ne. To že někdo vidí jinou neznamená, že k cíli nechce. Krom toho je v tomto případě hodně těžké předpovědět tu optimální.

        1. Já myslel že po hlasování o branném zákonu a obranné smlouvě s USA se o menším zlu Babišovi otevřely oči i těm, co ho volili ve druhém kole prezidentské volby.
          Opravdu si myslíte, že menšinová vláda ANO s podporou ODS (opoziční smlouva II) bude lepší než současná tragédie (no to asi bude, neumím si představit horší vládu, než to co je tam teď)?
          Samozřejmě v té době nebudou v ODS šašci typu Fiala a spol., otěže strany bude pevně svírat v rukou don Pablo Blažek, obklopený lidmi jako je Kuba, Zahradník nebo Zahradil

  10. Každý to má jinak. Ale za ANO je v EU vyslána Jourová, Havlíček měl možnost začít dostavovat Temelín a nic, Metnar a BVP nic a výběr ministru zdravotnictví je legendární. ANO neni cesta ke změně.

    1. Neumím posoudit zda Havlíček mohl dělat s Temelínem více. Ti před ním nedělali absolutně vůbec nic. On začal shánět razítka a připravovat tendr. Kauza Vrbětice je důkazem toho, že se začalo něco vážně dělat.

      Zatím to vypadá, že pokud se bude něco někdy dělat, tak to bude od jediného demokratického dodavatele, bude to černá díra na peníze a nikdy se nic nespustí. Něco jako když se za knížete Václava posílal tribut do Francké říše.

      A i kdyby se něco postavilo, tak o to více vypnou v Německu elektráren. Elektřina nezlevní ale zdraží o splácení nákladů na výstavbu. Dokud se tohle nezmění, tak ať se raději nic reálně nestaví. (papíroví čerti ať si dělají co chtějí)

  11. Takže až ve volbách fšichni státní ceckáči zase vyhrajou tak se budeme mít líp. Děkuji za informaci.
    Sadím boty že vyhraje opět malej benda.
    No, myslím, si, že už ste vidláku pryč, za vodou. Volby potřeb vám taky smrdí, nezájem. Vlastně už nemáte co říci.

    1. Toto bola jedna z tych spraviciek, ktora pobavi a rozveseli.

      Ak chce niekto ozaj zazit, ako fici pohranicny cvrkot medzi EU a UA a ako funguju utecenecke a odidenecke statusy, nech si urobi vylet vlacikom z Kosic do Mukaceva. Tam je to take koncentrovane, ze sa to neda prehliadnut.

      Ukrajinci odchadzaju domov na UA si zaliat kvety a zahradky, vybrat postu. Zariadit co treba.
      A vracaju sa do EU na odidenecky/utecenecky status. Tam clovek pride o iluzie, ako pomahame… Cele to utecenectvo je tak nedomyslene zo strany EU, ze to trepe dvermi. Ale EU si to moze dovolit, my na to mame…..

      Kedze SK robi kontrolu v poli za Ciernou n/Tisou a ukrajinci az v Cope, tak ukrajinci vyberaju papiere, ktore aktualne treba tej ktorej strane.

      Cize, az bude UA davat dotacie vracavsim sa zenscinam, tak to skonci tak, ze chudery zensciny budu pendlovat nielen kvoli zalievaniu zahrady, ale aj kvoli poberaniu dotacii. Vyberu si dotacie aj v UA aj v EU.

      1. To ale píšete jenom u některých Ukrajinkách.
        Jsou také takové, které makají v ČR za pár šupů, aby podpořili svoje staré rodiče doma. Nebo pomohly rodině našetřit na lepší bydlení. Roztržené rodiny, o děti se starají prarodiče, vidět tátu a mámu je pro takové děti svátek.
        Není to tak černobílé, jak to vidíte. Život na Ukrajině nebyl snadný ani před Majdanem a asi hned tak nebude. Perspektiva teda nic moc.

          1. Já jen pro pořádek. Aby se vědělo, že všichni Ukrajinci nejsou vyžírkové. Pár jsem jich poznala dost zblízka a byli to pracovití a slušní lidé.

              1. Fajn, tak jim budeme dávat podepsat papír, že Bandera byl terorista a Šuchevyč válečný zločinec a nacista. No a kdo to nepodepíše, půjde šupem na Ukrajinu. To je přece demokratické, když podobné prohlášení chceme po Rusech.

                1. Obyčejný občan by se neměl nutit, aby podepisoval nějaké politické prohlášení.
                  Takovému je často politika šumák, chce prostě jen přežít a víc ho zajímá bezpečí a plný hrnec, než nějaký Bandera nebo Šuchevič.
                  Podepíše cokoli, jen aby měl klid. Nedivím se mu.

        1. Hmm. A co jsme za těch třicet let dokázali my?
          Také to nebyla žádná bomba. I když, takové grázly jako na Ukrajině jsme zase ve vedení státu neměli. Ti naši nestihli rozkrást úplně všechno.

          1. Máte pravdu, ale jako jsme byli oproti většině ovcí bezmocní my, běžní Ukři neměli jinou šanci přežít než odejít. V tom bych souhlasil. Navíc jejich vládci mají stejné loutkovodiče a školitele jako naši, v tom mi srovnání také přijde relevantní.

          2. A kromě toho nevyžíráme už rok a půl jiné státy, zejména zase ty , dá se říci, chudé, jako je ČR, Slovensko a další východoevropské.

                1. Pořád ještě žijeme v té bohatší části světa. Nikdo neumírá hlady a všichni mají možnost spát v teplé posteli. Všude to takhle nemají.
                  Jiná věc je, že žijeme na dluh. A že ten dluh jednou přejde na naše potomky.

            1. A oni všichni ti uprchlíci, tam předtím žili ve stanech a jinak nic neměli?
              Myslím, že tam pořád mají nějaké domy, byty, zahrady, majetky.
              Je mi silně podezřelé to jejich „prázdninové-dovolenkové“ cestování tam a následné vracení zpátky sem.
              Když to tam není k žití a je tam nebezpečno, tak proč tam jezdí na prázdniny???

        2. Skoro všechny ukrajinské „uprchlické“ děti v naší škole (49 ze 396) tu mají OBA rodiče a dost z nich i prarodiče. Výdělky spolu se socdávkami jim umožňují cestovat tam a zpět několikrát ročně (to vždycky žák zmizí na 2-4 týdny, samozřejmě bez omluvy; vědí, že nesmějí překročit 6 týdnů, protože pak je žák automaticky vyškrtnut ze stavu).
          A když se žák vrátí, tak obvykle nadšeně vykládá, kde všude s rodiči byl. Mají v oblibě hlavně plavby takovými těmi rekreačními monstry.

          A včera byl na tuším PL moc hezký článek o cenách na Lipně.
          Jediný, komu ty ceny (míchaná vajíčky 170.- Kč a pod.) nepřipadají přemrštěné, jsou Ukři. Nejlepší byla jedna rodinka, co na sebe vyblila, že v červnu byli na dovče v Itálii a teď si užívají Lipno. Že prý je tam o trochu levněji než v té Itálii.

          Ti, co SKUTEČNĚ utekli před válkou, jsou buď v Rusku, nebo v Rumunsku, Podněstří a v Bulharsku. Naprostá většina těch, co jsou v ČR, je ze západní Ukrajiny, kde se děje kulový.

          1. Jak je to s obědy pro ukrajinské děti? Platí je jejich rodiče nebo stát nebo případně nějaké neziskovky? Já že v TV bývaly upoutávky na přispívání na obědy chudým českým (ano Jane CHUDÝM ČESKÝM) dětem a teď už nejsou. Tak přemýšlím, zda už to bylo trapné to tam dávat pokud třeba ukrajinským dětem na obědy přispívá stát nebo nějaká taková organizace. Nevím.

            1. To je trošku složitější.
              MĚLI by jim je platit rodiče. Ale dodavatelé tiše tolerují, že je neplatí, resp. platí nahodile.
              Podle počtu denně vyplňovaných lístků bude to „nahodile“ spíš „skoro vůbec“.
              O tom, jestli některým dětem platí obědy stát nebo soukromý subjekt, nemáme informace, bo obědy nám vaří firma a platí se v její kanceláři a /nebo na její účet.
              Spíš to bude tak, že škola prostě něco čas od času doplatí, protože se nikomu nechce řešit ty mraky administrativy okolo.
              „Naše socky“ chodí s lístečky skoro pořád a už to nikdo neřeší. Prostě dostanou hodně polévky a menší porci druhého jídla a nazdar. Zákusek (většinou ovoce) dostávají všichni stejný.

              1. Takže ze svého zaměstnání vlastně nevíte jak je to s placením. Nicméně pochybuji, že by to soukromá firma platila nějak dlouhodobě pro moc dětí ze svého. Ale děkuji za odpověď.

          2. Pozor, pozor, Občane, abyste neskončil za své názory u soudu, jako paní učitelka Bednářová!
            Ta také tvrdila, že se v Kyjevě nic neděje, a má na krku trestní stíhání. Prvoinstanční soud ji sice neodsoudil, ale soudruh prokurátor se odvolal a odvolací soud si už Rakušan ohlídá!

      2. V Mukačeve mali zazracneho rabina. Raz tak vysiel pred synagogu, zaclonil si dlanou oci pred slnkom a zvolal prorockym hlasom : V Berehove hori ! Po meste sa hned rozniesol chyr o jeho dalsom podivuhodnom cine. Ale za niekolko dni bol ktosi v Berehove a zistil ze tam vobec nehorelo. Tak akyze zazracny rabin, ponosoval sa. „No ze tam dovidel !“ vysvetlili mu.

  12. Mistr Vidlák
    mě začíná bavit čím dál tím víc. Pokaždé doporučí pozornosti P.T. Publiku jinou osobu z politiky a řádně to zdůvodní. Čímž se stává „velkým neutrálem“, protože už doporučil skoro každého. Zatím jsem si nevšiml, že by doporučoval komunisty, ale buď jsem to přehlédl nebo na ně taky dojde. Protože až začne být více zle (vlci už budou vykukovat z lesa) se může stát, že překročí bájnou hranici 5% (případně s někým koalují) a bude třeba je zapravit do předvolebních úvah. (Mimo jiné – ta Kateřina Konečná nemluví úplně z cesty! Rozhodně je menší exot, než mnozí jiní.)
    Škoda, že nemám dost energie se zapojit do zdejšího „výmlatu prázdné slámy“ a moje šílené výkřiky obvykle zapadnou nepochopeny. (Čest výjimkám!)
    ===
    Před několika desetiletími jsem se zabýval teorií pravděpodobnosti a her (od té doby nekupuji žádné losy a v herně jsem byl jen jednou natočit atmosféru hracích strojů). A politický vývoj u nás i ve světě má tolik proměnných, že by si s ním neporadila ani AI příští generace. (Až to dokáže, bude tu ona šéfem a my, bude-li nějaké biologické roboty potřebovat, „chovnými.“ Nejspíš si toho ale ani nevšimneme.)
    Takže na téma zda Babiš a s kým nebo jiné inovativní řešení ode mě neuvidíte. Vážně napsaného nic.
    A poznámka nakonec:
    Ono i role Trolla vyžaduje značné množství inteligence a znalosti psychologie diskutérů. Ti mi tu chybí. Na svém blogu jsem měl dva trolly poměrně vysoké kvality, Dokázali tak roz-bít (-mrdat, -jebat) diskuzi, že jsem ji musel uzavřít. Stálo mě hodně času oba dva mazat – a hlavně se to muselo udělat hned, jinak lidi, kteří měli chuť něco podotknout se otrávili a přestali psát a myslím i číst. A zhádali se mezi sebou, takže jsem nechápal, proč něco píšu, když o bylo stejné jako tady. Za pět replik už je původní námět považován za „počinkovou náložku“ a dění si jde svou cestou.
    ===
    Ach ano, Babiš. On nemá potřebu být v politice, je za vodou. On se politikou baví.

    1. Nevím SK, byť to mlácení prázdné slámy kritizujete opakovaně, ještě nikdy mi čtení Vašich příspěvků nepřivodilo „aha efekt“, kvůli kterému sem chodím. Ale souhlasím s Vámi, že je stále vzácnější.

          1. Není vám trapné se takhle systematicky přiživovat = parazitovat na blogu, který má mnohem vyšší návštěvnost než ten váš?

      1. Přivodit „aha efekt“ se ani nesnažím.
        Jenom mě pohled do automatické pračky moc neuspokojuje. A je jedno, že se při každé deváté otáčce v okýnku objeví žluté tričko. Neumím z toho odvodit pravděpodobný konec světa ani nic jiného. [;>))

      1. To není poznámka ani tak pro Vidláka. Tam mám pochopení. U nás se tomu říká „okurková sezóna“ a píše se „o českých učitelkách, napadaných žralokem na Jadranu.“ [;>))
        Ale už se ozývají potrefené husy, tak toho nechám. Tohle je ještě hloupější téma než to předchozí.

    2. jsem se zabýval teorií pravděpodobnosti a her

      Já si úspěšnost v loteriích dokonce ověřil. Jednou na vánoce k ježíšku jsem zakoupil vcelku značné množství losů k ověření úspěšnosti výher.
      Nebudu napínat, úspěšnost byla přesně 60 procent dle herního plánu. V koutku duše jsem věřil v nějakou větší výhru, ale ta pravděpodobnost s výškou výhry, vcelku obstojně klesá.

      1. Bývalá státní loterie: Při cíleném nákupu (10 losů, každý s jiným koncovým číslem) byl jeden los za 8 Kčs místo za 10 Kčs. Dva vyhrály. Při dvoučíslí ztráty ještě klesaly. Pravděpodobnost se nedá oblbnout. [;>D)

  13. Reálně vzato, mohou být rádi, když přijde do Evropy jenom Putin na medvědu.
    Kdyby to byl Si Ťin- pching, museli by si nechat fofrem všichni přeoperovat oční víčka. A co teprve kdyby to byli hoši od IS. To by si musely všechny dámy nechat provést faraonskou obřízku, to už snad fakt raději ty Russáky. ( I když plastičtí chirurgové mohou mít jiný názor. )
    🤔

      1. Homere, to bylo jistě jen z legrace.
        Ona Helenka, píše z legrace i kikáni namísto cikánů, nebo zadel namísto české prdele.
        Je prostě tak naučená z novinek, seznamů a iděsů, víte?

  14. „Já vím, je to šílená úvaha, ale je v ní něco špatně?“ Za rok až rok a půl jej v čele ODS někdo vystřídá, oni zase nejsou blbí.

    1. Ale ono hůř ještě bude.
      Jen to tu nikdo nechce slyšet
      A hůř bude o moc, pro mladé nepředstavitelně, pro nás staré cca návrat cca před 1989.
      Králíci a slepice na každém dvorku budou standard…

  15. JOO, výroba chipů je ta nejvíc ECO ! 😀
    Pán Bůh a další Svatí nám pomáhejte!
    Měl bych víc pít alkohol, nebo začít brát drogy. Začalo by mi to dávat smysl. Takto jen blouzním v temnotách daných dogmatiky Nejsvětější Pravdy a Lásky :O

      1. Hm, tady už precedent máme, počítače jako Didaktic, a jiné klony ZX Spectrum byly v době uvdení na trh v ČSR. Zastaralé, na trhu byly jiné pokročilejší klony PC s procesory X86 (286, 386) atd..

        1. Za hnusného komunizmu (který nikdy nikde nebyl) jsem pro známého osazoval a pájel základní desky pro PC. Nejhorší byl procesor 8086 a trefit se jeho 64-mi nožičkami do správných dírek, protože sokly bylo nedostatkové zboží. Procesor měl na sobě zkřížené meče, jako znak, přísného zákazu vývozu do soc. tábora. Dnes se zákl. desky a jiné bazmeky osazují pomocí SMT montáže.
          Znalí vědí.

            1. Výrobky, tedy. i elektrosoučástky označované v ČSSR zkříženými meči byly z produkce převzaté, tedy ověřené co do parametrů zástupci vojenské správy (ZVS) ve výrobních podnicích. Organizace byla taková, že po převzetí výrobku jako vyhovujícího technickou kontrolou výrobce, byl tento nabídnut ke kontrole „orgánu zákazníka“, který ji provedl v rozsahu stanoveném technickou dokumentací (s možností kontrolu rozšířit, vstupovat do výrobního procesu…) a teprve s vyhovujícím výsledkem byla dodávka realizovatelná. Tyto postupy byly definovány směrnicemi ministerstva obrany. V USA ještě šířeji (např. i k technologiím) takto působí normy obecně nazývané „military“.

              1. Ále jo, to jsem si před odesláním příspěvku také našel, je to však spíše okrajové.

                Předřečník si to pravděpodobně spletl s Motorolou 68000…

        2. No klony IBM PC rozhodně nebyly top na tehdejším trhu. Nicméně by mě zajímalo, co jako vyrábíme za počítače dnes. Tehdy jsme alespoň uměli vyrobit klony Z80, i8080 a některé další. Dnes vyrobíme leda velké kulové.

      2. Ba, Schumachře, když slyším naše vrcholné představitele o čipech, mám dojem, že ani netuší, že není čip jako čip, že k výrobě těch, které rozhodují, je vlnová délka světla příliš dlouhá.
        Za ministerstva elektrotechnického průmyslu, tedy v posledních desetiletích existence ČSSR jím řízený průmysl produkoval součástkovou základnu (tedy nejen čipy), která pokryla produkci televizorů, radiopřijímačů včetně přenosných radiomagnetofonů, magnetofonů, radiostanic a radiových sítí pro řízení i komunikaci, radiových a televizních vysílačů i studií, telefonních ústředen, dopravní techniky jako tramvají, trolejbusů a elektrických lokomotiv atd, dále produkci pro obranné potřeby včetně přehledové a přistávací radiolokace a to aktivní i pasivní, leteckých radiostanic, šifrantů atd. atd.
        Rozumí se, že taková šířka produkce byla pro efektivnost výroby vražedná a pro výzkum i vývoj těžko únosná. Například tam, kde zahraniční výrobci spotřební techniky věc osadili několika tzv. zákaznickými „šváby“, čs. výrobci lepili hrozny tranzistorů … Pak ta pracnost i cena, navíc při malosériové výrobě.
        Bez jisté odbornosti to celé hodnotit prakticky nelze, takže nechávám stranou oblast výpočetní techniky i šířku techniky „speciální“, záležitost parametrů, poruchovosti, opravitelnosti a životnosti, tedy jakosti v plném slova smyslu. Hodnotit tuto oblast podle výlohy tehdejšího Tuzexu může pouze sebesředný laik.
        Dovolím si připomenout, že Teslu Rožnov, (vedle např. Tesly Piešťany) jako bývalého výrobce Čs. polovodičů (tedy i tehdejších „čipů“) převzala US firma Motorola, dnes tuším už Fairchild s tím, že snad, alespoň v části produkce přesahuje úroveň potřeb běžné automobilní a kuchyňské techniky …. Kdo chce, najde si, nevím.

          1. Onsemi je jedna z firem, vyrábějící polovodočové elementy na bázi karbidu křemíku SiC.
            Můžete si je objednat až do Zlámané Lhoty (přes prodejce TME , resp. Farnell).Nedávno to vzala na vědomí i wikipedie.

        1. Přesně tak, a s laiky o tom vskutku diskutovat vůbec nelze, jak píšete.

          Problém ČSSR byla vynucená totální autarkie – muselo se vyrábět Fšecko, protože od světových výrobců součástek nás Západ totálně odřízl a v RVHP v tomhle fungovali jenom Rusové – a ti jenom pro obranný průmysl, a to jenom pro sebe. Čs. elektrotechnický průmysl byl v zásadě neuvěřitelný zázrak, protože výzkum a vývoj stíhal „držet stopu“ a zaostával jen o pár let. Cokoliv výrobního na Slovensku bylo katastrofické, nejen v této oblasti – věci se začaly zlepšovat, až když „Husákovskou mafii“ začali ve druhé polovině 80. let posílat do důchodu.

          První procesor i8080 vyvinuli v pražském VUMSu a dalších výzkumácích 2 roky po Intelu, ovšem pak to narazilo na normalizační slovenskou mafii – takže výroba nemohla být spuštěna v nové polovodičové továrně, která se pro digitální elektroniku měla stavět v Běchovicích, ani v Rožnově, ale musela se postavit nová fabrika na Slovensku v Piešťanech, takže první větší série MHB8080 vyjela z linek až o 10 let později… a tak to bylo se vším.

          Ministerstvo elektrotechnického průmyslu fungovalo naprosto úžasně, po jeho založení se vše začalo rychle zlepšovat. Vedl to jeden z nejchytřejších lidí, se kterým jsem se kdy potkal, jakýsi Ing. Juliš – jinak otec mého konzultanta diplomky na ČVUT FEL, Ing. Karla Juliše.

          Jako vždy, diletanti se ušklíbají nad věcmi, o kterých vědí úplné hovno…

          1. (čímž jsem nemyslel Schumacherovu poznámku o EUhnijním „Ministerstvu elektrotechnického průmyslu“ – tam by to jednoznačně skončilo monumentálně, no asi jako „Lisabonská strategie“, kdo si vzpomene…)

          2. Multikrystalický a monokrystalický křemík se vyráběl z trichlorsilanu z NDR ,průběžně dováženého v cisternách a ,,analytici“ STASI si lámali hlavu, proč řidiči cisteren přespávají u rozvedených rožnovských paniček, když přece musí existovat jazyková bariéra a zároveň mají zaplacen interhotel.

          3. Dovozy byly omezeny s ohledem na účel. Zatímco elektrárny používaly součástky Analog Devices či Burr Brown, pro lokomotivy elektrolytické kondenzátory Philips (dolní pracovní teplota -40°C), a licenční konektory FRB (25 um Au), už třeba Avia Letňany byla vázána na konektory Tesla. Ostatně tehdejší elektroniku uvidíte jezdit na ČD, označenou 363,362, bude jí pomalu 40 let. Kdyby nebyly, asi bychom se vrátili k páře. O stavu železničního svršku se můžete informovat na stránkách ŽSR.sk nebo CD.CZ. Svezte se třeba z Bratislavy do Chebu. (z Berlína do Vídně)

        2. Nejsem neinformovaný. Osobně znal Ing. Malce, poradce ministra Kubáta a šéfredaktora časopisu Elektronika. Príma chlap. „Gumičkáři“ a „péemďáci“ mu nemohli přijít na jméno. Jejich počítadla byla vhodná pro základní výuku programování, jenže představa, že co Čech uživatel to programátor v našich, byla scestná.

          Nějaký pojem o VUST. Tuzex, něco kvalitní, ale i navoněná bída. Předražená. Tak i v obchodech za koruny. I stejnosměrná předmagnetizace, mazání magnetem, nyní obvyklé u přenosných retrokazeťáků. Mechanika nynějších casettedecků, např Teac, Tascam, čínská kopie čínské kopie levné japonské je katastrofa. Zvlášť s ohledem na cenu. Domácí produkce, neschopnost kooperace v RVHP. Potíže s kvalitou. Kupoval SM 261. Jeden vadný, druhý vadný…poděkoval jsem a odešel z prodejny. Receiver 820 do sestavy byla katastrofa. Korekce na základě „moderního řešení“ z něj udělaly šumový generátor. Nevhodné navíc nevhodně použité operáky. Vedení Tesly na kritický článek V AR uraženě odpovědělo, že splňuje normu DIN. Jenže běžná jiná zahraniční i amatérská produkce měla odstup o třicet dB vyšší. I vysmívané Tranziwatty. V Mikrotechně dělali součástky pro Jandův gramofon, byly potíže s kvalitou. Nynější „nemechanická“ „digitální“ technika hraje výborně. Jeli dobře využita. Viz prznící remastering a loudness war jak psáno na Dfensovi. Po kazetě nikdo rozumný nevzdechne. Jen po kazeťáků pro kvalitní stažení. Drží se gramofony pro přehrávání vinylových pokladů. Na druhou stranu mašíblismus popírající fyzikální zákonitosti. Počtěte si například o kabelech „esoterických“ vylepšovadlech za šílené peníze. To by jeden nevěřil jak dokáže vylepšit zvuk metr a půl „highend“ kabelu od zásuvky k zesilovači. V ceně daleko vyšší než všech mých audiokrámů.

          Do IT to přirozeně tak neproniká,tam si takový šlendrián nelze dovolit, ostatně v tom oboru je míra inteligence silně nadprůměrná. Ne tak u uživatelů, viz pokračující profláknuté podvody. „Váš bankovní účet je v ohrožení. Nainstalujte si vzdálený přístup do svého počítače a postupujte podle instrukcí …. Tady policie. Váš účet byl napaden. Vyberte peníze a vložte je do bitcoinmatu, jinak o ně přijdete.“ A člověk schopný používat internetové a mobilní bankovnictví, mápousívá Facebook, Twitter, Instagram a jiné sociální sítě, na Seznamu a Novinkách je pečený vařený, dostane zatmění, jde, vybere peníze z účtu a nshází do bitcoinmatu, kde údajně budou ochráněny před zločincem. Nedocvakne mu to ani když peníze reálně drží v ruce. neuvěřitelné? Realita. Takový člověk má volební právo a tak rozhoduje o jiných….
          Lecos souvisí s lecčím…

          1. Spotřební elektronika stála za prd, protože jednak „na tom nikomu nezáleželo“, jednak to nedostávalo prioritu (vojenská a průmyslová elektronika měla totální přednost), a jednak na tom „spolupracovaly“ slovenské Tesly, pověstná byla třeba Tesla Bratislava nebo různá podivná výrobní družstva. Zmíněné „šumové generátory“ nebyly obvodově špatné, ovšem místo obyčejných OZ to předpokládalo speciální nízkošumové OZ z produkce NE nebo TDA – stačilo to vyměnit a šum klesl těch 30 dB…

            Slovenští soudruzi dokázali v roce 1986 vyrobit i pitomou automatickou pračku nebo lednici tak, že 60-80% dodaných výrobků nefungovalo, natož pak něco, v čem byla vyspělejší elektronika, to byla učiněná katastrofa.

            Nic to ale v souhrnu neznamená – těžištěm výroby byla právě ta vojenská, dopravní, průmyslová elektronika. Letadlové systémy, radiolokátory, vysílačky pro armádu, radiové/televizní vysílače, telekomunikace, automatizace výroby, dopravní elektronika, do výrobních strojů, pro elektrárny a jiné technologické celky, … až třeba po výtahy nebo tramvaje, trolejbusy, lokomotivy…

            Ví někdo třeba, že Tesla Pardubice – se svými letištními radiolokátory, vysílačkami, radary, Tamarou a dalšími systémy – byla v roce 1989 větší firma než americký Raytheon?

            Opravdu, úroveň čs. elektrotechnického průmyslu nemůžete soudit podle debilního radiomagnetofonu nebo čeho.

            1. Jde o to, že spotřební sektor byl oddělený od nespotřebního. Jde o to jak se technický pokrok a zdatnost odrazí v životní úrovni. Tak jako v případě „velkých sovětských úspěchů“ jenže na pultech….
              Ovšem měli lecos zajímavého co se na naše pulty nedostalo. Sovětské „hifi“ je yajímavý příběh.
              Abych byl objektivní, životní úroveň je komplexita, nejde o nejvýkonnější počítač, mobil, zatímco prostředí, způsob života, vztahy….. Jde o vyváženost.
              Tohle píšu ne notebooku y roku 2006. Mám i o něco lepší, a mohl bych mít dnešní. Jenže jde o to abych měl co potřebuji. Co skutečně potřebuji, ne to co jiný potřebuje abzch já potřeboval. To rozlišit je nejobtížnější.

              1. Tak nějak. Lidi ani tak nezajímaly tuny oceli na hlavu, ale vadilo jim, že na kolo Favorit museli stát stohlavou frontu. Aneb : Není máslo, nejsou auta, ale máme kosmonauta.

              2. Ano, tak to je.

                Můžete si prohlédnout třeba přečerpávací elektrárnu „Dlouhé stráně“, postavenou koncem ČSSR. V celém tom komplexu je jediná „součástka“, která není vyrobená v ČSSR, a sice podzemní vysokonapěťový kabel, ten je od Siemensu. Všechno ostatní, od posledního šroubku přes turbíny a generátory, až po regulační počítače ve velínu a různou provozní elektroniku, je tuzemského původu – protože to do ČSSR nikdo ze Západu neprodal a Východ nic takového neprodukoval – mimo Ruska, kde to koupit nešlo, z různých důvodů.

                A vedle toho, třeba zmíněný zfušovaný radiomagnetofon, vskutku příšerný bazmek, tedy v porovnání s tehdejšími Západními výrobky.

              3. Ne kvůli porovnání vyspělosti, jen, co u nás bylo/nebylo kde dostupné, se mi vybavila chvilka z vojny, jak sedím v autoparku na bedně a ukrutně se nudím. Přede mnou druhá bedna a v ní naskládané intenzimetry IT-65. Tak jsem se v jednom začal rejpat. Coby majitel ještě teplého diplomu jsem „velmi odborně“ věděl, že v mikráku (sondě, která drátem vedla do krabice) je Geiger-Müllerův počítač. A šla rozmontovat. Tak jo. Koukám na nápis – Siemens.
                Tehdy jsme z toho měli zážitek, tu značku jsme na krabice přístrojů napisovali v azbuce a nevědomky, protože prakticky nikdo jsme neznali obsah Černých Baronů, jsme si pobaveně sdělovali, že to pro tábor míru asi vyrobili západoněmečtí soudruzi technici. Pak jsem kdysi koukal po netu a zjistil, že ve skutečnosti šlo o soudruhy jugoslávské. To původ sondy vysvětlilo. Tuším na tom netu uváděli nějakou jinou značku, my tam ale měli toho Siemense.
                A jak to tu tak čtu, asi bychom si nějaký to praskátko (jistě každý zná tu zvukovou identifikaci záření, takový právě to praskání) i uměli vyrobit sami, protože ten princip snímání G-M není žádná extra věda.

              4. Schumachře, osobně před životní úrovní dávám přednost úrovni života. Takže se mi moc líbí ono „…jde o to, abych měl co potřebuji. Co skutečně potřebuji, ne to co jiný potřebuje abych já potřeboval.“

          2. Dík za každou věcnou reakci . Zachtělo se mi dodat, že otázkou může být, za jakých podmínek národ znalostmi a dovednostmi rostl a, za jakých podmínek je ubíjen stále podřadnějšími činnostmi, tvrzením, jak byl nemohoucí a neschopný spolu s tím, jak v současnosti závisí na přínosech proudících jen a jen ze „západu“, když jedině to, je jeho budoucností.
            A ještě, psal jsem vesměs o „slaboproudu“. Byla tu i „silová“ elektrotechnika, VVN, VN, NN, elektroinstalace, motory, generátory, transformátory, rozvodny, kompenzace, měření a řízení. Ke slabo i silno vodiče, kabely, izolační a další materiály. Třeba keramika. Především ale znalosti spolu s dovednostmi. To je to, co podle mého nejvíc utrpělo.

            1. Jistě, to je, co jsem psal – že „informovanost“ je různé úrovně.

              Laici nemají ani hrubou představu, co všechno to obnáší – zmíněná elektrotechnická keramika, třeba. Hradecká Tesla ji vyráběla na světové úrovni – koncem „bolševismu“ byly na světě v této kvalitě asi 4 fabriky; jedna v USA, japonská Toshiba, jedna hradecká se svými výzkumáky – VÚEKem třeba – a nějaké „tajné vojenské“ výroby měli Rusové, samozřejmě.

              Ale „stálo to za prd“, protože Havel a jeho melody boys – a mnoho dalších – měli lepší magič od Grundigu nebo japonské, že áno. To je pak těžké, taková „diskuse“.

              Jojo, fakt je, že např. radiomagnetofony Safír/Diamant/Kondor to byla veledíla, no protože to byla spolupráce s polskou Unitrou, bratislavskou Teslou a prastarými pobočnými fabričkami v Přelouči a Pardubicích (které nedělaly vojenskou ani průmyslovou výrobu a tak dostávaly zbytky, měly stroje z muzea a úroveň personálu byla silně pochybná) – o slovenské a polské kvalitě netřeba dlouze diskutovat.

              A pro sériovou výrobu Západ zablokoval dovoz speciálních obvodů, třeba výše zmíněných nízkošumových OZ pro audiotechniku – které na Západě už tenkrát dělali jen jeden dva výrobci na celém světě, protože takový vývoj se nevyplatil, když se toho nesekaly miliony kusů. Takže tam „bolševik“ v Babicově stylu nacpal obyčejné OZ, ve stylu „nemáš Parmazán, vraž tam Goudu“… tudíž to šumělo jako kráva.

              😀 Holt to byla taková veselá doba.

              1. Kondor a je vynikající. Škoda, že z příčiny cenové kalkulace neměl Dolby B.
                Co se týče srovnávání parametrů naší a „západní“ techniky, přikladmo magentofonů, tak ve spotřební kategorii zdejší reálné parametry yávislé především a mechanice bývaly lepší než tamní papírové. A schopnost je dlouhodobě udržet. O tom byl kdysi článek v Elektronice. Mazání magnetem a stejnosměrná předmagentizace by u nás neprošly. Viy pověstný monoradiomagnetofon Transyvania. Navrh huj, uvnitř fuj. Cena vysoká.

                1. Pokud to může být zajímavé, tak platilo, že např, radiomagnetofon Diamant uváděný na trh (z povinnosti podniků, vyrábět min. 2 % něčeho, co najde odbyt v maloobchodu) musel, tak jako jiné výrobky elektro, získat značku ESČ. Tedy projít příslušnou zkušebnou. Ta vybrala, po svém soudu cenou adekvátní zahraniční vzor, vzala jeho parametry a těm měl testovaný výrobek odpovídat.
                  Diamant vyhověl. Jenže, periodicky byly z tržní sítě náhodně odebírány vzorky a ty podrobeny zkoušce. Jeden z 5ti Diamantů, po najetí předepsaných chodů mechaniky, nevyhověl v parametru kolísání. Takže opakovaná zkouška na dvojnásobném množství. Nevyhověly dva kusy. Výrobce tedy měl stáhnout celé množství z obchodní sítě, uhradit pokutu, penále, sofort nahradit vše co v obchodní síti nejen chybí, ale dodat i to, k čemu je jako výrobce plánem vázán. Samozřejmě bezchybné, což musí potvrdit následná opakovaná zkouška. Na náklady výrobce.
                  Příčnou kolísání měly být pryžové řemínky v mechanice magnetofonu. Otázka degradace jejich směsi spolu s nepřesnostmi. Jak se ukázalo, na Diamantu byla v daném parametru požadována dvojnásobná „životnost“, než ta naměřená na zahraničním vzoru. Ostatně, gesci na speciální pryžové směsi a jejich zpracování měla, snad, Rubena Náchod. Přiměřeně k tomu vybavená. Tam se výrobce Diamanta neprosadil. Nebyli lidi.
                  Takže řemínky pro Diamanty, později i Kondory, produkovala přidružená výroba jednoho z progresivních JZD (Jednotných zemědělských družstev). Zvládli to nakonec ve světové kvalitě. Ne že ne. A výrobce Diamanta? Ten se nakonec, při arbitráži vůči EZÚ svými argumenty prosadil. Otázka zní, bylo to dobře, nebo špatně? Co vy na to?

          3. Schumacher 26 července, 2023 (10:05)
            To je to, co mě děsí, Schumi.
            Ovšem na druhé straně: Za první republiky chodili po Jižní Moravě podvodníci a úspěšným statkářům prodávali tiskárničku na peníze.
            Ani jeden se podomního obchodníka nezeptal, proč to prodává, proč si to nenechá pro sebe když to tak krásně funguje.
            Nedávno jsem sledoval pořad o podvodnícich v Rusku. Úspěšní podnikatelé si od šíbrů koupili domy, které patřily někomu jinému. To si nezjistili. Ale byly docela levné. Chamtivost.
            Ptám se – jak to mohli být úspěšní podnikatelé?
            U sňatkových podvodníků se to se značným sebezapřením pochopit dá. Hormonální bouře.

            Do politiky raději nebudu dloubat..

      3. Československé Mionisterstvo už tu bylo, ministrem byl prof. Milan Kubát (první a poslední). Na konferfenci v roce 2009 říkal, že některá zařízení pro výrobu se kupovala dvakrát (první zásilku zabavili naši nynější spojenci, vyhlásili na ně embargo).

          1. Pche,
            jestli těmi 100W z plochy cca 2cm2, což je kontaktní plocha procesoru vs chladič, dokážete ohřát pánev s olejem a 1/2 kilem hranolek do stavu usmažení, tak hluboce smeknu.

            Teplota na chipu je tuším 125°C max.?

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *