22 listopadu, 2024

Vyhozené dvě miliardy

Přesně podle hesla, když to funguje zdaň to, když to nefunguje, zadotuj to, postupuje naše vláda. Tedy abych byla přesná, postupuje tak Brusel a naše vláda je k tomu je servilní.

O co jde? Čeští podnikatelé se s nadšením vrhnuli na nákupy elektromobilů, a vyčerpali tak do nuly ty dvě alokované miliardy na předražené elektrohračky. Inu blbej kdo dává, blbější kdo nebere. To je jasný. A je to jistojistě taky důvod, proč v České republice jako snad v jediné evropské zemi počet elektromobilů za letošní rok stoupl, zatímco jinde se limitně blíží k propadáku.

Je to dokonalý důkaz toho, že bez dotací ta auta prostě nikdo nechce. Proč se to cpe zrovna podnikatelům je otázka, protože když jste podnikatel, měli byste podnikat. A k tomu potřebujete co nejefektivnější vozidlo, a co si budeme říkat, pokud nejezdíte metropolí stříhat paničkám pudly, tak to elektroauto prostě není. A ani tak nikdy nevíte, kdy vám v několikahodinové Hřibově zácpě exne baterka na nulu, přece jen se blíží zima, a nebohé psisko bude nakonec bez apartní ofinky. Pokud ovšem potřebujete něco, včetně sebe, dopravit dál, než jen po metropoli, už prostě za příčetného stavu po elektromobilu nesáhnete, protože ten je všechno, jen ne efektivní. Nejedete podle sebe, ale podle auta. A podle toho, kde ho můžete nabít a dát si šlofíka. Kolona na D1 je přímo sen každého takového podnikavého človíčka. I bez psa.

Dotace v tomto případě (a ve většině dalších), nejsou nic jiného než právě to, že seberete peníze někomu, kdo je umí a musí vydělat, abyste je dali do něčeho, co je evidentně nefunkční, protože by bez nich nepřežilo. A v tom já vidím jedno z největších zvěrstev EU a jejího dotačního byznysu, který sem tam zdařile využívá i jako slušné vydírání vůči členským státům. Vzpomeňme na Maďarsko. My tam nasypeme peníze, a to nemalé, které bychom si mohli použít jak potřebujeme. Jenže EU uzná, že to co potřebujeme je ideologicky nedůležité, třeba jako dostupné plomby pro všechny, a tak nám je sebere a donutí použít na nějakou neživotaschopnou pitomost, jako jsou třeba elektromobily pro podnikatele. Protože evropský soudruh nejlépe ví, co je pro evropského človíčka dobré. Zuby to nejsou.

A jako perličku dodávám, že 90% aut, které byly dofinancovány na leasing, byly Tesly. Tudíž kolem domácí produkce to ani nešlo. Dotace je vyčerpána, Elon se raduje, eurosoudruzi jsou spokojeni, a my všichni se můžeme kolektivně radovat z toho, jak řádně a uvědoměle jsme čerpali. Rudý dotační říjen budiž pochválen!

44 thoughts on “Vyhozené dvě miliardy

  1. Samozřejmě souhlas s paní Markovou, ale na druhou stranu. Kolik našich miliard už skončilo na Ukrajině? Daleko více. I s nepřímými náklady to bude suma, kterou si ani neumím představit. Ty dvě miliardy budou proti tomu pakatel.

  2. Dopravní výbor EU chce začít zastřešovat cyklostezky.
    Prý, aby se dalo jezdit na kole za každého počasí a lidé se nemohli vymlouvat na déšť.
    Těm lidem v Bruselu ale opravdu řádně hrabe….

    1. Nebylo by lepší cyklostezky vykopat jako tunel? Co když bude za deště hodně foukat? – No jo, ale když bude hodně pršet, do tunelů nateče voda. Pak tedy pod tunelovými stezkami vykopat ještě retenční tunely.

      Boha! To by byl ale tunel!

      1. Bohatě postačí prokopat tunely nad nejvyšší možnou hladinou přilehlé řeky. Jak vidíte, je to prosté až jednoduché.

          1. Přijít na to mohou jedině na hradě. Pouze tam se vyskytuje nadprůměrné IQ. Tedy, někteří to alespoň tvrdí.

          2. Pak budou i ty bicykly zbytečné. „Osobní potrubní doprava se tak rozmohla, že dneska už cestuje rourou každej halama. Až do Bakova jsem tlačil před sebou křupana v okovanejch botách!“

                1. Je pozdě … normálně jsem tam viděl „Jak uvolit soudruha Pávka“.
                  Je vidět, že znalcům stačí jemně naznačit … platí i pro p. odverpánku-a.

      2. Alef.
        Asi to budou muset postavit vodotěsný a uzavřený do kulata. I když váš tunel by byl možná výnosnější.

    2. Řezníček.
      ??? To jakože fakt? Mně docela stačilo, že ty příbřežní cesty, po kterých museli bicyklisti jezdit pomalu vyasfaltovali, aby zmínění mohli jezdit rychle. Máte v tom Brně nějaké nezdravé ovzduší, měli byste tam provést deratizaci, či něco na ten způsob.

        1. .. jo, a potom budeme řešit Nerudovskou otázku.. kam s ní? A někdo vykřikne ..sííím, já vím, do Prahyýý!
          A havran zakrákal… ;o))

          1. No, jak poznamenal v poslednim clanku D-FENS, nektere exemplare navic umoznuji konzumaci alkoholu behem cesty. Nez se vam totiz dobije, vystrizlivite.

            1. Na druhou stranu, našinec, který si troufne při běžných příjmech e-auto pořídit, už asi nemá kvůli splátkám hypošky a úvěru za auto na baterky peníze ani na ten chlast. Leda nějakou tu samohonku. Tu zvládají i vězňové v base.

    1. Baterka nenapájí jen motory, takže i v zácpě ubývá. Nehledě na požár, který může vypuknout kdykoli a pak ubyde ještě rychleji, včetně řidiče – naštěstí je to pak takový fofr, že se diví jen krátce.

      1. Taky se hodně mluví/píše o rekuperaci bržděním, ale pozoruhodně se mlčí o tom, jakou má ta rekuperace účinnost. Popojížděním se baterka vybíjí docela slušně.

        1. Popojíždění lze eliminovat vyhnutím se dálnicím a pokud mají potřebu popojíždět po Praze naši milí Pražané proč ne, když je to baví.

        2. Rekuperace bržděním je i u těch nikoli plug-in hybridů, ale tam to občas nějaký efekt přinese. Máme Suzuki Vitaru, jezdíme za 5l/100 km, někdy i za méně.Jistě to není nic zvláštního, ale potěší to.

          1. Re: kata…

            Kolik jste za ten křáp vysolili?
            Já si pěstuju postarší Dacii, motor 1,4 l benál, umím s tím taky za pět. Jahoda ji kupovala pro sebe za sto pade, když měla rok a na tachu 30K.
            Pak mám ještě jednu Ceausescovu pomstu s tímtéž motorem, ale ta žere o maličko víc, páč je delší a těžší, je to v kombajnu.

            1. To přes čtvrtstoletí starý Civic umí taky. Příkladmo Volkswagen takový motor dosud nemá. Na technické … spaliny … „Ta dva roky stará Toyota před vámi lepší spaliny nemá.“
              Nová mildhybridní plechovka jezdí v reálu za šest. Horší cx.
              Strong hybrid o deci míň. A o dost línější.

            2. Jo, to nevím. Platí manžel. Ale četla jsem někde, že Vitara je mezi auty jedno z mála, u kterého klesá peněžní hodnota nejpomaleji. Podle mého bratra jsou nejlepší auta (bohužel to asi neplatí pro všechny tamní firmy) Japonci, ale dělaní tam, ne jinde v licenci.

              A vzhledem k věku a mému zdravotnímu stavu jsme chtěli SUV. To je panečku jiný nastupování. Dřív jsem se všude třískala do hlavy, já tu páteř už špatně ohýbám. A to nemluvím o kloubech.

          2. Synek má postarší Oktávku Kombi 1.9 TDI, po mně. Já jsem s ní jezdil (na letních gumách) i za 4,3 l/100 km. To bylo na trase, která byla málo frekventovaná a velmi dobře jsem ji znal. Na dovču do HR za 4,9 – 5,0 l/100 km. Na zimních gumách byla spotřeba o cca 1/2 litru vyšší. Syn má větší sílu v pravé noze, tak ta spotřeba teď bude asi o něco větší.
            Teď mám Superba Combi (dvojkového), dvoulitr TDI. Jezdím (na letních gumách) za 5,5 – 6,0 l/100 km. Na dlouhých trasách (dovča v HR) spíš k těm 5,5, a to se nijak nežinýruju, za Rakouskem nechám auto, ať si jede, jak chce. Zajímavé je, že čím těžší auto, tím menší rozdíl ve spotřebě na letních/zimních gumách: na Felicii (benzín) byl rozdíl 0,8 – 1,0 l/100 km, na Oktávce už jen cca 0,5 l/100 km, na Superbu to skoro není poznat, rozdíl je to něco mezi 0,2-0,3 l/100 km, to už je skoro na hranici chyby měření.

            Gumy používám zásadně Michelin. Jen letos jsem ze zvědavosti koupil Continental (byly levnější a velmi dobrá recenze) – nejsou špatné, ale spotřeba vzrostla. Na zimu bude zase Michelin.

            1. Také přestávám být za Rakouskem ostražitý. Ještě jsem neslyšel, že by někomu přišla pokuta za rychlou jízdu po slovinské nebo chorvatské dálnici.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *