21 listopadu, 2024

Spolčení hlupců aneb Kde mohli soudruzi z ČSSD udělat chybu?

(Shootterhandovo marketingové okénko)

OLD SHOOTTERHAND pravil: „Tyvole, jen kokot, kterýmu nejezdí auto, přijde do servisu a chce na něj novej lak!“

Před týdnem proběhl „poslední“ sjezd ČSSD, tradiční české politické strany založené již v roce 1878. Od 10. 6. 2023 tu máme přemalovanou „novou“ SocDem.

Nová SocDem a New Coke

Největší propadák v dějinách Coca Coly

Na úvod trocha historie z dějin reklamy a marketingu. V roce 1985 se společnost Coca Cola rozhodla zavést na trh (po 99 letech) nový produkt – New Coke (nová receptura, nový nazev i logo). Jednalo se o reakci na vzrůstající oblibu konkurenční mladší Pepsi. Jak se záhy ukázalo, tento krok strhl tsunami nevole – rozzlobil všechny věrné zákazníky tradiční značky a chutě „tajné receptury“, takže po 3 týdnech (!) musela firma na trh vrátit původní Coca Colu – nyní s doplňujícím označením Original nebo Classic.

Tento marketingový neúspěch New Coke bývá označován jako „nejznámější propadák“ všech dob a najdete ho v každé pořádné „učebnici“ moderního marketingu.

https://www.coca-colacompany.com/about-us/history/new-coke-the-most-memorable-marketing-blunder-ever

https://en.wikipedia.org/wiki/New_Coke

Zde si můžete poslechnout skvělý komentář reklamního a marketingového guru Viléma „BigVilika“ Rubeše „Jim nadával každej, včetně vrátnejch…Když jeden majitel restaurace zjistil, že jsou to manažeři z Coca Coly, vyhodil je se slovy: Imbecilům nenalejváme… “ (od 12., kdo chce širší souvislosti od 8. minuty).

Shootterhandův dopis SocDem

Bylo po šestý večer. Zazvonil mi mobil a na displeji se objevilo Darmok, což byl můj krycí název pro Old Shootterhanda. Zvednul jsem to. „Tyvole, tohle si musíš přečíst!“ hulákal na mě zjevně pod vlivem několika piv a nejspíš i panáků.

„Co?“ nechápal jsem.

„Já ti to pošlu mejlem. Škyt!“ pokračoval, přičemž se mu trochu motal jazyk a škytal, jak byl nalitej. „Prostě jsem to nevydržel… a napsal jsem… na ÚV tý nový – škyt – socdem takovou… fi – škyt – filipiku proti těm jejich novotám.“ Pauza. „K Vidlákovi na ten jeho… blog. Škyt!“

„Vod kdy ty se zajímáš o aktuální politický témata?“ podivil jsem se. „Dyť vod toho nemáš patřičnej vodstup, jak říkáš.“

„Tyvole, to není… škyt, vo politice, ale – škyt – vo emocích…, symbolech a vo – škyt – vo marketingu,“ šumloval a škytal dál Shootterhand, že mu bylo chvílema sotva rozumět. „Počkej – škyt – až si to přečteš… Jdu ti to – škyt – poslat.“ Pauza. „Jsem zvědavej,… co na to řekneš. Škyt!“ Pauza. „Nikdo to ještě neviděl. Budeš prv…,“ zavěsil v půlce slova.

Za pár vteřin mi pípnul mobil, že mám novýho mejla, ale protože se mi to nechtělo luštit v tomhle mrňavým formátu, vydal jsem se s tichým klením do chalupy k noťasu.

Mejl měl název Socdem a byla v něm příloha textovej soubor stejnýho názvu, tak jsem ho rozkliknul a začal číst.

ÚV SocDem

Lidový dům

Hybernská 1033/7
Praha 1, Nové Město

Vážení mongoloidi!

Obdržel jsem prostřednictvím médií informaci o nejapných změnách názvu a loga Vaší více jak stoleté tradiční strany, které odhalují Vaše naprosté odtržení od reality. Kdybyste byli chápavější, poznali byste, že nízké volební preference nezvýšíte změnou vnějšího nátěru.

Váš reklamní a prodejní program je očividně pochybený. Nevím, kdo za onou strategií stál, ale měl by být vyválen v dehtu, posypán peřím a vyobcován z branže, protože prokázal neznalost základního pravidla byznysu (zde politiky), že na prvním místě si musíme udržet stávající věrné zákazníky (voliče a členy strany), protože ti tvoří fundament vaší existence a činnosti. Věrní a spolehliví odběratelé (členové) totiž dokáží prodat jakékoli produkty s originální visačkou ČSSD, bez ohledu na to, jak jsou nehorázné. Nedostává se vám patrně víry.

Druhou zásadní chybou vašeho „rebrandingu“ je opakování chyby – učebnicového příkladu „největšího propadáku“ v dějinách marketingu XX. století – projektu New Coke od firmy Coca Cola (anno MCMLXXXV).

Pokud vaši marketingoví poradci tuto nejneúspěšnější kampaň v dějinách nealkoholických nápojů neznají, případně ji ignorovali, měli by vrátit všechna vysvědčení, certifikáty, diplomy, měly by jim být strhány distinkce a prýmky a měli by být odesláni někam do michelinky nebo na pilu.

Nepřejeme si být napříště obtěžováni podobně bezpředmětnými inovacemi. Máte ještě dva týdny na sebereflexi a návratu k originálnímu názvu a receptuře jako Coca Cola. Budete-li nás nadále obtěžovat jako socdem, může se stát, že hořce spláčete nad výdělkem.

Váš rozhořčený

Ignácius O´ Shootterhand

Referent Odboru výzkumu a doplňkových informací

Při čtení jsem se pochechtával, protože mi bylo hned podle úvodního oslovení jasný, že je to parafráze na slavnej dopis Ignacia J. Reillyho panu Abelmanovi z románu Johna K. Toola Spolčení hlupců, což byla jedna z našich „biblí“ (viz Majn Kochbuch str. 44, kapitola „Hansi, zlato!“).

Zvednul jsem mobil a vytočil zpátky Darmoka, ale nikdo to nezvedal, tak jsem vyrazil na zahradu zalejvat vokurky a rajčata.

Druhej den ráno jsem pak našel smsku, která přišla 2:05 v noci „Sorry, ja vcera vytuh. Sejdeme se vecer v hospode?“

„OK,“ odepsal jsem lakonicky.

Originální dopis Ignacia J. Reillyho jménem majitele Levyho kalhot p. Abelmanovi

John Kennedy Toole – Spolčení hlupců (A Confederacy of Dunces – 1980)

https://cs.wikipedia.org/wiki/Spol%C4%8Den%C3%AD_hlupc%C5%AF

Celá kapitola k přečtení zde:

https://www.kulturni-noviny.cz/nezavisle-vydavatelske-a-medialni-druzstvo/archiv/online/2015/11-2015/5505b4dce6d66

Pokud vás zajímají další Old Shootterhandovy originální, vždy satirické, nekorektní a trochu potřeštěné teorie na svět kolem nás (Desatero podle Old Shootterhanda, Koloběh hovna v přírodě, Kšeft über Alles, Gríndýl über Alles, Nekonečno + Bůh a kobliha atd.), najdete je v knize Majn Kochbuch s předmluvou Svět podle Old Shootterhanda a Základy Agroanarchie. Právě vyšlo druhé vydání. Více informací, včetně ukázek, najdete zde: https://shop.tichadohoda.cz/majn-kochbuch/

16 thoughts on “Spolčení hlupců aneb Kde mohli soudruzi z ČSSD udělat chybu?

  1. Hmmm, Kohn, co kdyby se starali o svůj podnik. Takový podnik je na jednoho až dost. Jenže oni mají starost nejen i svůj, ale i o Silbernsteinův naproti. Dá rozum, že vlastní kšefty jim moc nejdou…

    Hmm… co pak já tady tak po ránu. Dá rozum, že….

  2. Socani zradili, protože se odklonili původní preambule, proč vlastně vznikli (celosvětově).
    Jeden z prvních impulzů tomu dal Tonda Blair, který hledal třetí cestu, ale nenašel ji.
    Když byli naši socani na trajektorii růstu s nadějí vstoupit do Strakovky předními dveřmi, tak se na ně nalepili jen prospěcháři, kteří si pro sebe chtěli urvat svoji libru masa. Ono to bude pravidlo pro skoro všechny partaje.

  3. Pro mě nesmírně zajímvé video.
    O vnímání nabídek a věrnosti k značce a to nejen u zboží, ale třeba i politiky nebo kumštu, filmů třeba. Prostě marketing. O lidském rphodování a sympatiích. „Ikonách“.

      1. Jak říkával Forrest Gump: Stupid as stupid does. Filmový překlad byl slušný: Hloupému všechno hloupé. Já bych se klonil k verzi: Podle blbce je všechno blbost. 🙂

    1. Naše umělce bych až tolik nekritizoval a neházel je všechny do jednoho pytle (viz Nohavica nebo Landa). Ta výše linkovaná videa jsou typicky německá. Jde o projev národní povahy. Němec, ať dělá cokoliv, vždycky to vypadá podobně. Teď mě napadá, že ten Landa je asi vlastně trochu Němec… 🙂 https://www.youtube.com/watch?v=McFj_vq3cwk

  4. Pánové buďme optimisti. Pokud Deep State dokáže u nás naverbovat jen Fialy, Rakušany, MPA, Petry Pavly Čaputy a Šmardy buďme spokojeni. S těmi to nemohou vyhrát ani kdyby je oblepili dolary. Je to jen otázka času. Citát jednoho velikána: „Lidi můžete obelhat, ale ne navždy.“

    1. Buďte realista…
      Systém verbuje nýmandy typu Fialy, Rakušana, Lipavského… proto, že to stačí. Lidu to stačí.

      „V co může přemýšlvý člověk doufat při pohledu na dosavadní dějiny lidstva?“
      „V nic…“

      1. Delat si legraci z hlupaku a mongoloidu CSSD , je ponekud nelegracni.
        Chyby a soudruzi, byli dvojcata.
        Cocove prezili i cocu bez cocainu..
        Daleko horsi je ted ztrata 30 miliard z ideologicky blby reklamy na pivo.
        Kdo musi Cocu , tak, zdaleka nejlepsi na chut , byla dr. Pepper ,
        ale uz dlouho neni videt.

  5. Tak komu se líbí kniha „Spolčení hlupců“….neměl by opovrhnout filmem Wernera Herzoga „I trpaslíci začínali jako malí“.
    Taky není špatný (zappovský humor) nejhorší film všech dob „The Beast of Yucca Flats“.
    —————————————–
    Připomeňme si pána jménem Jan Zelenka- Hajský, včera bylo výročí jeho úmrtí.
    A vlastně celou jeho blízkou rodinu.

    1. Díky za tip. Beast of Yucca flats mi nějak uniklo. Stahuju. Myslel jsem, že nejhorší film všech dob je Plan B from Outer Space od Eda Wooda, ale třeba Zardoz, Starcrash nebo Sador – Vládce vesmíru taky stojí za to! 🙂

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *