1 dubna, 2025

SLAK…

Moji pravidelní čtenáři vědí, že jsem dlouhá léta pracoval v jedné za Babišových firem na pozici investičního technika. Měl jsem na Znojemsku na starosti devět areálů. Tři sklady hnojiv a šest obilných sil. Výstavba všech proběhla mezi roky 1960 a 1980. Každý provoz byl plně samostatný, připojený na železnici, měl svou vlastní dopravu, vlastní zdroj vody, vlastní údržbářské dílny i vlastní míchárnu krmiv. Hnojivářské areály zase stály daleko od obytných sídel, zpravidla v dolíku, protože deset tisíc tun uskladněných hnojiv mohlo vybuchnout silou atomovky.

Pamětníci mi vyprávěli, že v každém takovém areálu pracovalo čtyřicet až padesát lidí. Ale když jsem tam nastoupil já, bylo už dávno všechno optimalizováno a na každém sile pracovala laborantka, účetní a tři chlapi v provozu… Údržbu dělaly externí firmy, autodopravu také, míchárny krmiv byly dávno zrušené, vlaky se nakládaly jen výjimečně. Ale ta sila tu budou stát ještě sto let, protože je to řádný kus betonu, který nás přežije všechny. Tak bohatá společnost jsme byli. Mohli jsme kvůli blbému skladování obilí stavět neuvěřitelné betonové monumenty a pojímat je jako strategické provozy.

Jednou jsem takhle v jednom z areálů nechával opravit vjezdovou komunikaci. Tomu asfaltu se už nedalo říkat asfalt a kolem vrat areálu šlo spíš o rozdrbanou šotolinu. I najela odborná firma, přivezla silniční frézu a dala se do díla.

Ukázalo se, že asfalt je kolem vrat rozdrbaný proto, že pod ním byla deset metrů dlouhá mělká betonová vana, do které někdy na začátku devadesátek kdosi nasypal trochu štěrku, nejspíš to ani nezhutnil a jen přelil novým kobercem. „A jo,“ vzpomněl jsi jeden ze starých pardálů, „to bylo na dezinfekci v případě epidemie slintavky a kulhavky.“

Ano, v osmdesátých letech byl každý zemědělský areál vybaven vanou, do které se dal nalít dezinfekční roztok a každé auto, které jelo dovnitř či ven mohlo být očištěno. Každý řidič musel vystoupit a vyráchat si v tom roztoku podrážky. I řidiči osobáků.

Slintavka a kulhavka je totiž prevít. Její nakažlivost je sto procent, nakazí víceméně cokoliv, včetně člověka, ale blbě ji snášejí především sudokopytníci. Na koni ji zpravidla ani nepoznáte a dělal se kdysi pokus „na lidech,“ kdy několik dobrovolníků pilo nepasterizované mléko nakažených krav a po několika dnech měli stejné příznaky, které ale rychle a bez následků odezněly.

Nemoc se projevuje afty a boláky v hubě, které jsou velmi bolestivé. Zvíře kvůli tomu přestává žrát a začne silně slinit. Zpravidla se podobné boláky objeví i na kopytech či kloubech, takže kráva nemůže pořádně chodit a kulhá. Smrt nastává „jen“ v pěti procentech případů a rizikovější je pro telata než pro dospělé kusy. Problém je v tom, že chované kusy po prodělané nemoci ztrácejí kus své vitality, mnohem hůř přibírají, méně dojí a vůbec mají trvalé následky. A jejich maso nikdo nekoupí…

Nemoc se přenáší velmi snadno, především pak živočichy, kteří jsou sami odolní, ale i na korbách aut, trusem… čímkoliv. Přivezete náklaďákem krmivo do kravína, naberete na gumy nějaký kravinec, přivezete ho do míchárny krmiv a je hotovo. Vydrží to mráz i sluníčko a vydrží to bohužel dlouhé hodiny i dny. Samotná inkubační doba umí být také dost dlouhá – než se projeví první nakažený kus, mají to už všechny okolo. Snadno to přeskočí i na lesní zvěř, takže tím pak trpí i jeleni, srnky i divočáci. Obecně ale platí, že divoká zvířata jsou více odolná a mají menší následky.

Na slintavku a kulhavku se neočkuje. Sice na to očkování existuje, ale zkušenosti z předchozích epidemií ukazují, že to stejně moc nepomáhalo, jen se nemoc udržela déle. Když se někde našlo ohnisko nákazy, očkovalo se nouzově v nějakém kruhu kolem… ale i očkovaný dobytek může nákazu roznášet dál, takže stejně nakonec došlo na plošnou likvidaci, protože nikdo z vás by nechtěl jíst maso z nakažené krávy nebo pít její mléko, i když se uzdravila. Navíc, v dnešní době maximalizace užitkovosti by taková uzdravená kráva stejně prodělávala, takže je jednodušší ji zabít, spálit a vzít kompenzaci za ztrátu.

Jediné, co na slintavku a kulhavku platí, je důsledná dezinfekce všeho a všech, kteří mají co dělat s živočišnou výrobou, aby se nemoc nerozšířila z ohnisek. Ale to se dělalo mnohem lépe v době, kdy krávy stály víc v kravínech než na pastvinách a každé obilné silo či zemědělské družstvo počítalo s tím, že se to může stát a mělo na to nejen betonovou vanu u vjezdu, ale i Máňu s Lojzou, kteří každé auto osprchovali dezinfekcí. Navíc, každý okres byl víceméně soběstačný, takže se nemoc nešířila tak snadno a daleko jako dneska.

Mimochodem… v této chvíli jsou všechny živočišné chovy v naší zemi v černých číslech. Dokonce i Poláci kupují maso od nás, protože tady zatím nemáme nákazu ani afrického moru prasat ani té slintavky. Zatím… Ale vzhledem k tomu, že dneska se všechno vozí sem a tam, že neexistuje žádná soběstačnost nebo uzavřený cyklus, tak je to podle mě jen otázka času. Je tedy fakt, že jsme byli jediná země světa, která se dokázala afrického moru prasat zbavit, stejně tak jsme jediná země světa bez vztekliny v lesích, takže doufám, že i ohledně slintavky a kulhavky existují ještě staré předpisy a uplatňují se už teď. Stojí to ale opravdu na důsledném dezinfikování všeho a všech a zatím jsem na hranicích žádnou dezinfekční sprchu neviděl.

Pochybuju ovšem, že by to ministr Výborný dokázal na vládě prosadit. To víte, máme volební rok… Kdysi na to stačil jeden rozkaz, dneska je to sci-fi utopie. Jsme sice ve válce s Rusem, jak říká Fiala a budeme na zbrojení dávat tři procenta HDP, ale že by naše chrabrá armáda dokázala vydezinfikovat každé auto, které vjede do republiky, na to zapomeňte. Chciválci fantazírují o bombardování Moskvy, ale realita je taková, že nedokážeme ani ostříknout auta, co vjíždějí do republiky, nějakým savem či chloraminem.

Teď, po týdnu průseru jak mraky, se snad konečně zavedl zákaz dovozu krmiv a steliv… Ale mezi námi, dneska jeden a ten samý kamion poveze na Slovensko hnojiva, ze Slovenska přiveze cihly a pak bude pro českého výrobce krmiv rozvážet žrádlo… SLAK to na pneumatikách bez problémů přežije, protože ta guma ani jednou nevjede do dezinfekce.

Moje schovanka díky té epidemii přišla o dvě maturitní otázky. Prostě je teď nikdo ke kravám nepustí a je to tak dobře.

Hospodářské ztráty na Slovensku a Maďarsku budou obrovské a bude trvat spoustu let, než se zacelí. Kráva přece jenom roste dlouho, takže to není jak kuře, které je za měsíc hotové. A že se ta nemoc projevila zrovna v neposlušných státech EU? Inu, jsou na okraji a jsou přilehlé k zemím, kde je tato nemoc vlastně úplně běžná. Stačí jedna nakažená kráva z Ukrajiny nebo z Turecka, jeden trošku toulavější jelen… a máte to doma. Než zjistíte, že vám to řádí, máte to na kolech náklaďáků roztahané po celé zemi. Krmiva se dneska nedistribuují lokálně, ale centrálně a jedna míchárna vám snadno nakazí půl státu než zjistíte, že to začalo.

A my se modleme, aby to nepřeskočilo k nám. Máme k tomu zaděláno, protože reálně se neudělalo nic doopravdy účinného, aby se tomu zabránilo. Jestli se začne plošně vybíjet i u nás, tak je to konec živočišné výroby. Náš stát už totiž není schopen ani plošné dezinfekce a má za ministra zemědělství toho největšího joudu v dějinách. Jestli přijdeme o chovy, tak ještě budeme za dovoz ze zemí MERCOSUR vlastně rádi… ale já nechci ani naznačovat.

_____________________________________________________________________________________

Přátelé, pokud mě chcete podpořit v mém Vidláckém úsilí, prosím pošlete dar Institutu českého venkova. Každý, kdo pošle příslušnou částku, může si na oplátku vyžádat knihy, samolepky a odznaky z nabídky. Číslo účtu: 1769955003/5500 IBAN: CZ8355000000001769955003. Kdo chce, může přímo na stránkách Institutu pro platbu použít QR kód. Doporučuji poslat platbu a druhý den si zadat adresu pro zaslání. Stačí přímo na Vidlákových kydech kliknout v záhlaví na „objednat knihu

329 thoughts on “SLAK…

    1. Než to projednají, tak tady bude už nový Parlament. A pokud se opoziční Demolici omezí čas na obstrukce, bude to jen dobře.

  1. Slak- slintačka a kývačka jak to zvukomalebně nazývají Slováci. Nemoc je velice nakažlivá a dobytek konkrétně sudokopytníci, je zabíjen. Ale v minulosti, když přišla do vsi slintavka hospodář vzal hadr infikoval ho na nemocném kusu a obešel svá ostatní zvířata potřel jim tím hadrem mulce ( držky), aby to přišlo najednou a také to najednou odešlo a jelo se dál. A nejspíš se u něj stavili i sousedé pro na očkování patogenu na své hadry . Jediný problém je , že nemoc je velice nakažlivá, ale není většinou smrtelná a dobytek po uzdravení může fungovat dál. Dovedu si představit, jak při vládnutí stylem imitace pro vlastní alibi můžeme v Čechách vymlátit desetitisíce kusů skotu, až najednou zjistíme, že nemáme nic a že by se nějaký i vyléčený skot ze svitavky hodil pro produkci mléka a masa. Musím oponovat článku SLAK, že by nikdo mléko a maso z takových zvířat nechtěl. Proč? Krávy se běžně léčí na spoustu nemocí, třeba zánět vemene – mastitida- není nic hezkého a pohled na tekutinu, co vychází ze struku už vůbec ne, přesto se kráva za krátký čas úplně vyléčí a funguje dál.
    Představte si , že zafouká Jihovýchodní vítr, v Čechách a na Moravě začneme mít 100 ložisek a absolutně tady není kapacita, která by to povraždila a už vůbec tady není kapacita která by to spálila či zlikvidovala v kafileriích. Ještě jste se z médií nedozvěděli, že slovenská kapacita vraždění je 300 kusů skotu denně a jediná kafilérie v Žilině má odhaduji výkon 50 kusů denně. Doufám, že potom co jsme jim půjčili mobilní jatka, ( já bych je tedy zpátky po tom nechtěl) někoho nenapadne nabídnout jim převážet to do českých kafilérií. Na člověka to přenosné není a zvířata jde vyléčit. Jde tedy o to odhadnout do kdy se bránit likvidací zvířat a od kdy to již nechat být. To bude chtít rozhodnost a pružnost ve velení a rozhodování v které u nás nevěřím. Na druhou stranu by se mi líbilo koukat na zpovikaný národ, který má zemědělce pořád dehonestačně v ústech, jak zdraží litr mléka na 100 Kč a maso si nikdo nebude moct koupit. Potom by stálo za to vyzkoušet v praxi to trapné heslo “ doveze se“. Jasně že doveze ale ta cena by mě zajímala. To je vše co jsem vám chtěl sdělit. Hezký zbytek neděle. Jo a poprosil bych Vidláka, určitě už má informační kanály na nějaké politiky ať laskavě zavedou tu dezinfekci aut na hranicích se Slovenskem.

    1. Krávy se povraždí kvůli slintavce, ale nikdy se nevraždí koně nakažení vozhřivkou, leda nějaké hajtry bez původu. Pokud by se nakazilo stádo kvalitních plnokrevníků mají ošetřovatelé smůlu. Je to nakažlivé a u člověka napadá plíce, bez antibiotik je to smrtelná mrcha.
      Kůň je drahý a majitelé zámožní lidé.

      1. Krav je 12x víc, než koní, tak se o nich tolik nemluví a jistě mají lepší péči, když víc vydělávají

  2. Mně to prostě nedá ohledně JZD.

    Ještě informace pro @Seehirt, jak na tom byla některá zemědělská družstva v roce 1989. V dnešní „moderní“ době se některé technologie zavedly teprve pár roků nazpět. V roce 1989 už používali hydroponie a další a další technologie. Dobře si to poslechněte.

    JZD Slušovice celý film česky
    https://www.youtube.com/watch?v=U4GKy3D0z7M

    V dnešní době je nejhorší i to, že si lidé sami sobě lžou.

    ÚVAHY FRANTIŠEK ČUBA MILAN FRNKA PETR BLAHYNKA ROSTISLAV ČUBA
    https://docplayer.cz/183066890-Uvahy-frantisek-cuba-milan-frnka-petr-blahynka-rostislav-cuba.html

    „Jsme řízeni hlupáky. Zadlužují a přitom mluví o hodnotách“. Na scénu vstupuje syn slušovického Čuby
    https://www.parlamentnilisty.cz/arena/monitor/-Jsme-rizeni-hlupaky-Zadluzuji-a-pritom-mluvi-o-hodnotach-Na-scenu-vstupuje-syn-slusovickeho-Cuby-738638

    1. Je to zbytečné jim tohle psát, ale někteří by asi znovu odškodnění chtěli, přece byli jejich předkové tak postižení a rodiče či prarodiče už restituce prožrali a na ně se nedostalo. Mají smůlu, nic nedostanou.
      Těch kolchozů bylo daleko více a v některých oblastech je 300 000 bytů volných.
      Není v těch místech totiž práce, není ani dostupnost veřejné dopravy. A kde není doprava, není obchod, není pošta, není lékař.
      A Praha už má o 5 let vyšší věk dožití než zbytek republiky, ale průměr je průměr.

  3. OT – Rozhovor Jany Bobošíkové s Annou Hogenovou.
    Tento rozhovor opravdu stojí za poslechnutí, paní Hogenová pohlíží na současné poměry z filosoffické výšky a historické dálky. Říká kruté pravdy a souvislosti.

    A. Hogenová: Evropa hnědne. Kultura slouží moci. Univerzity jsou ideologické farmy
    https://www.youtube.com/watch?v=x5tmZBiQ_dU

  4. OT slintavka ….
    „Europoslanec Zdechovský: Víte, kdo chodí na íránskou a ruskou ambasádu?

    Nezačínají být aktivity KSČM a Kateřiny Konečné v rozporu se zákonem o činnosti politických stran?

    To je na posouzení Ministerstva vnitra, aby se podívalo, zda a jakým způsobem nejenom paní Konečná, ale i další členové hnutí Stačilo! dodržují zákon a zda s ním nejsou v rozporu. Osobně si myslím, že začíná být jasno, že spolupracují s cizí mocností a jejich cílem je ovládnout Českou republiku a zlikvidovat parlamentní demokracii v naší zemi. To se ukazuje na řadě hlasování a na řadě postupů. Zvláštní je také další věc. Konečná je předsedkyně strany, která má v její osobě jediného zástupce v Evropském parlamentu. Hnutí Stačilo! tam má dva reprezentanty. Jejich lidé nejsou v Poslanecké sněmovně ani v Senátu. Přesto je můžeme vidět, jak téměř každý den vystupují například v televizi. Domnívám se, že prostor, který je dáván v médiích Konečné a komunistické ideologii, je naprosto neúměrný tomu, co a koho zastupuje v naší společnosti.“
    https://www.prahain.cz/politika/europoslanec-zdechovsky-vite-kdo-chodi-na-iranskou-a-ruskou-ambasadu-22492.html

          1. Ono je to spíš obráceně. V práci se s tim setkávám furt. Jakmile mi přijde mail, kde má dotyčnej v podpisu všechny ty MBA a LLM, tak se mi rozsvítí červený světlo, že to bude nějakej kokot/kokotka. A většinou to tak i je.

            1. Ale Rom je Gypsy. Před léty jsem sdílela video s cikány, kde byl popisek, že jsou to Romové. A tehdy mě napadl jeden Ital a dost zuřil, že je to Gypsy a už nebyl v přátelích. Pěstoval krásné růže kdesi na jihu Itálie.

      1. Jakej strach ? On tam to křeslo má ještě tři a čtvrt roku jisté. Je tam už třetí období, takže i kdyby se počtvrté nedostal, prebendy má jisté. Tak to holt dopadá, když lidi nechodí k volbám, protože „..se jim na to můžu vysrat, europarlament je stejně na hovno“ a pak se tam dostanou takoví jako Zdechovský, pamatujete, jak kdysi “ bojoval“ o ty děti v Norsku ?

      2. SK
        Tak plné koryto,jaké poskytuje Brusel a nejen Zdechovskému,stojí o něj bojovat.
        Je v Bruselu hodně dlouho,ale pro ČR nic nevykonal,on pracuje pro cizí mocnost.

            1. Lipánkovi to kdysi slíbila sama Marja Zacharovová a ta slovo drží. Zdechlovský jde správným směrem, jistě je v Rusku na stejném seznamu, o toho bych se nebál. Jen Jurečka se asi o svou váhu bude muset postarat sám, prostě není dost aktivní.

              1. Ty jo taková Nová Země Но́вая Земля́, tam bych se dostat nechtěla, léto krátké a chladné a mrazivé dlouhé zimy.

      3. Jojo, mělo by to být varování i pro některé zde, kam vede neléčení fanatického antikomunismu. Zdravá skepse je důkazem dobrého úsudku, toto už je zcela jinde.

        1. Opakovaně jsem si, Tymákovane, ověřoval, k čemu tu poznámku připojujete. Abych rozuměl, co má být varováním před tím, kam by tu někoho mohl přivést jeho fanatický antikomunismus.

          Myslím si, je to jakési mé přesvědčení, že patrně by to mělo být tak, že každý by měl vědět co píše, stejně tak i proč to píše. Je-li skutečně tomu tak a souhlasíte-li s tím, potom – víte to také?
          Ten bezuzdný a bezbřehý nenávistný odpor (což je ten fanatismus, tady záporného typu) zde – protože sám ono „zde“ uvádíte – má být mířen vůči komunismu coby ideologii? Nebo vůči KSČM?: Pokud ano, jak se to projevuje? Nedávno tu totiž byl výraz neléčený antikomunismus, k tomu ještě jeden jakýsi podobný výraz, proto mě to zaujalo.

          Mezi komunismem a sociální spravedlnosti je nebetyčný rozdíl. To by se patrně připomínat nemuselo, ale jistota je kulomet. A s projevy fanatického odporu vůči ní se zde jaksi setkat nejde. Co vás tedy vedlo takto svůj komentář napsat, to byste, jak jsem výše naznačil, tedy měl umět nějak specifikovat. Tak, aby to nebyl pouze váš rozohněný osobní názor. I když vlastně, i kdyby byl, i tak byste to měl umět.

          Nevím, zda jste četl můj komentář, že tu někým je metáno blby jako ohnivými šípy. Pokud byste jím zcela náhodou a neočekávaně být měl právě vy (to si vyhodnoťte sám), tak, právě proto, abyste oprávněně mohl být jmenován velitelem jednotky lučištníků, měl byste být schopen umět se s touto záležitostí seriózně vypořádat. Proč srovnání se Zdechovským, co to je fanatický antikomunismus, u koho se zde projevuje. Dokonce, protože nositelem takového tvrzení jste, mělo by to pro vás být hračkou.

          1. Ano, byla to ode mne přesně reakce na ten Vámi vzpomínaný případ neléčeného antikomunismu. Vás jsem tím zaručeně nemyslel, Vy si sice na sebe vztáhnete jakékoli otření o pravici, i když v tom je často u Vás myslím jistá nadsázka, ale toto se Vás netýká.

            Omlouvám se, lučištníkový příspěvek si nevybavuji, pokud na něj ještě narazím, zareaguji.

            U kulometu samozřejmě plně souhlasím, sociální spravedlnost je reálný a bohulibý cíl, který by měla mít každá spolenost, komunismus utopie.

            Doufám, že jsem odpověděl, trochu se v tom ztrácím. No je to paradox, většinou si dávám docela pozor, když reaguji na SK, on je na mne často předpružený, no a když nevyletí on, slíznu to od Vás.

            1. Tymákovane, nechme teď vše ostatní stranou. Můžete-li odpovědět, potom nic víc a ani nic míň:

              – co to je fanatický (neléčený) antikomunismus?
              – u koho a jak se zde v diskusi projevuje?

              1. Projevuje se alergickými reakcemi na vše, kde se v nějaké formě a souvislosti objeví varianta slova komunismus. Například Stačilo je pro ně komunistické, zástěrka či výtah pro komunisty. Vidlák zklamal jejich důvěru. Nestačí to jen napsat, je třeba to neustále opakovat a ještě přidávat nesmyslné pomluvy jako třeba nesmyslné srovnávání Kateřiny Konečné s Bendou, že prý nikdy nedělala nic než politiku. Před jakýmikoli argumenty zavřené uši. Stačí takto ?

                1. Obávám se, že nestačí pouze přejmenovat fanatismus na alergii.

                  Kačka se od svých jednadvaceti živí jako poslankyně, pak europoslankyně. Fanatické?
                  Stačilo, nejprve jako koalice do eurovoleb, později hnutí do voleb, skutečně je produktem KSČM. Ta strana v něm je výrazně přítomna, bez ohledu, že jde obecně o sjednocení části levice. Fanatické?
                  A mohl bych pokračovat. Slovo komunismus si s sebou nese svou špatnou reputaci, své stigma. To je vše.

                  Emotivní (výraznější přesvědčení o něčem je emocí provázeno vždy) nastavení jednotlivce se s významy používaných pojmů prudce míjí, což u vás lze vidět (pod článkem Targuse) shodnou okolností opět ve vlákně se SK.

                  1. Slovo komunismus si s sebou nese svou špatnou reputaci, své stigma

                    No to si nese víc slov, ale u těch se to tak fanatický neprojevuje.

                  2. Kačka se od svých jednadvaceti živí jako poslankyně, pak europoslankyně. Fanatické? Šlo o srovnání s Bendou, to vám trochu vypadlo. Takže ano fanatické a ano lživé. Vystřídala různé dlouhodobé brigády, různé protože se posouvala ke kvalifikovanější práci, když si vydělávala na studia.

                    Ano, nese si stigma, někdo je schopen to racionálně vyhodnocovat, například porovnat výhody a nevýhody komunismu oproti jiným jako třeba liberální demokracii, někdo je fanatický neléčený antikomunista. Každý fanatismus zaslepuje.

                    Poslednímu odstavci nerozumím ať čtu kolikrát chci.

                    1. Odrazoval jsem sám sebe, ale přece ještě nakonec odpovím.

                      Do emocí patří i sympatie a antipatie. Jste velmi silný (až fanatický) sympatizant? A tím přirozeně zároveň antipatizant? Tento odstaveček jistě zvládnete na první dobrou, možná i proč jsem vám o emoci psal předtím.

                      Na nic jsem nezapomněl. Proč bych jinak o tom jejím poslancování psal? Jsou tím jak vejce k vejci. Mmch, a co má být? Nějaké lítání po brigádách bych na vašem místě rozhodně nevypichoval. I v tom sympatizantském smyslu, že si zdokonalovala dělnictví. Zdejší antikomunistické živly by vám mohly vložit do úst dvě z hesel spravedlnosti LDF – že poslanec má svoji práci odvádět na 100%, v opačném případě jej lid odvolá, taky, že měří se jedním metrem.

                      Kačka s Bendou + vysvětlení emoce, jako vzorek toho, co vám – opět pouze – naznačuju, to úplně stačí. Ničím dalším už se nechci zabývat. Ani dalším naznačováním, proč byste neměl metat vůbec, protože mi co do takové komunikace už zase stačilo (s malým).

                      A ještě, protože zkušenost vede k opatrnosti – pokud jste měl na mysli brigády když jí bylo 19 – 20, pak už jste díky tý emoci na kaši.

                    2. Kateřina Konečná si musela tři roky vydělat peníze na studia, o Bendu se vždy plně postarala rodina, celou dobu finanně skvěle zabezpečená. Pokud opravdu chcete ty dva srovnávat, nemáme se na toto téma o čem bavit.

    1. „Knihovna“internet si pamatuje.Vše.Zdechovský a spol.válečných štváčů vy nemáte ani trošku obavyčku?Pokud se to přežije ,nechtěl bych být na vašem místě.

  5. Smlouva otrokáře s otrokem
    Nový „návrh“ USA je zkrátka ve své podstatě docela jednoduchý: Ukrajina se nyní musí vzdát všech svých přírodních zdrojů – a kromě nich i veškeré infrastruktury. Ze čtyřstránkového dokumentu, který Zelenskij v únoru odmítl, nyní dohoda nabobtnala na 55 stran s podrobným seznamem příspěvků. Co nyní Ukrajinci dluží Američanům:

    50 % příjmů ze všech současných i budoucích projektů souvisejících s plynem, ropou, kovy a „jinými přírodními zdroji“ (!), tedy vším, co existuje v přírodě;
    celá infrastruktura – silnice, mosty, přístavy, plynovody, energie a tak dále;
    zaplacení 350 miliard dolarů podle Trumpa zasílaných Ukrajině jako vojenská pomoc od roku 2022 a jejich uznání jako komerčních úvěrů, které je třeba splatit;
    čtyři procenta naběhlých sankcí ze všech nesplacených dluhů od roku 2022;
    přenesení faktické kontroly nad všemi transakcemi mezi Ukrajinou a jinými zahraničními zeměmi týkajícími se přírodních zdrojů (včetně dopravy a obchodu) na Spojené státy.
    A zároveň naprostá absence jakýchkoli bezpečnostních záruk, o členství v NATO ani nemluvě .
    Co Ukradina chtěla, to dostanou!

    „Dominus vobiscum – et cum spiritu tuo.
    https://aftershock.news/?q=node/1490734

    1. Ukrajinci by udělali nejlépe, kdyby kapitulovali a bezpodmínečně se vzdali Rusku. USA, ať bude prezidentem kdokoli, je sedře z kůže. Zbude jim opravdu ani ne ta „slava Ukrajini“, ale jen sláma u kravína. A možná, že ani ta ne.

      Být spojencem USA je, jak vidíme na příkladu UA, opravdu bezva. Pro USA.

      1. Nechtěl jsem už tady nahlížet, ale Alef 0 mi vnukl dvě myšlenky:
        Pokud se Ukrajina vzdá, její dluhy převezme Moskva?
        A bude USA po RF ty dluhy požadovat pod hrozbou konfliktu?

        Vychází mí z toho jen jediné řešení:
        Ukrajina jako stát přestane existovat a stane jedním (několika) regiony RF.
        Sice bude třeba postavit několik (desítek) koncentračních táborů pro Azovce, Ajdarovce a jim podobné, ale zbytek problémů se „vsákne“. Je to vlastně návrat v čase zpátky do CCCP.
        Větší část obyvatel Ukrajiny už totiž nechce válku.
        Zpátky na stromy, znovu a lépe!

        Mě si nevšímejte, je to jenom nepatřičný stařecký humor.

        1. Re: Sk

          Z opravdu pragmatických variant budoucnosti UA je vámi sepsaná podoba ta NEJMÉNĚ ŠPATNÁ.
          Asi to bude nějakým hnusným prouděním těsně nad vaší vyšadkou.

          Varianta č. 2 – na východ od Kyjeva Ivan, na západ od Kyjeva Polski Antek a Kyjev jako samostatný městský stát, který převezme dluhy Ukradiny za možnost i nadále velebit Banderu a Šucheviče.
          Jako výdělečnou činnost by si mohli zřídit kanály podobné petrohradským a benátským a vozit po nich tůůristy. Nic jiného jim nezbyde.

        2. Odpovědi na myšlenky na základě historických zkušeností ANO a ANO i bez hrozeb. Pro to druhé ANO se zejmě pořád šturmuje. Problém je, že jak jsem si nedávno ověřil, do Ukrajinců vštípená nenávist k Rusům je pořád drží, což je největší překážka tohoto řešení, protože by vlastně vyšla část původního KoZa plánu – protiruští partisáni.

          1. Tohle IMHO Vladimir Vladimirovič nechce, ty partyzány a gerily.

            Tak mě napadá – od všech těch miliard dolarů musejí existovat doklady, že?
            A ty doklady musí mít obě strany nějaké transakce, je tak?
            Jestli ty stamiliardy byly úročenou půjčkou, nebo darem, je potom velmi snadno dokazatelné, nebo ne?
            Jinak je to přece úplně zbytečné cintání pentlí, oblbování lidí a zdržování, zatímco jinde umírají lidi kvůli vyslovené chiméře.
            Do NATO, ani do EU se ten rozkradený a rozstřílený bývalý stát nikdy nedostane.
            Teď už ani teoreticky.

        3. Myslím, že ty nacisty bude nutno vyhubit a to takovým způsobem, aby ani jejich příbuzné nenapadlo, někomu se mstít.
          Bude to složité, ale v dnešní době by to mělo být jednodušší a efektivnější, než ve 40.letech.
          Rusové určitě nechrápali na vavřínech, jako chrápal KoZa po údajném uzbrojení Východu.
          Navíc si Rusové nedokurvili vzdělávací systém, existuje tam úplně jiné vnímání skutečných hodnot, klasické vzdělání doplňované podle nejnovějších poznatků, ne podle wikipedie…

        4. Západ Ukrajiny je silně banderovský a Putin už řekl, že nikdy ta část nespadala pod Rusko a že byla chyba Stalina tuto část připojit k Rusku.
          Část bojovala ještě v roce 1956 a nějakou poslední skupinu dokonce rozprášili po roce 1990.
          Dostane to asi Polsko a bude mít co dělat s bojovnými Bandery.

        1. pochybujem….imho Blackrock sa poistil tym, ze za dlhy mu rucili staty EU. Plus teoreticky mozno by sa mal stat majitelom, ale pochybujem, ze to urobili tak na hulvata…..skor teda 100-rocna zmluva o zvereni do spravy firme s pravom vyuzivania zisku alebo nieco podobne

      1. ked to nevadi u prezidenta ci o kope byvalych clenov vlady ci dokonca ustavneho sudu, preco by malo o clena strany, ktora kandiduje?

    1. @ Stařenka Oggová

      Díky za doplnění linku.

      Co si o tom myslíte Vy? Zdechlovský se zaklíná demokracií, ovšem paradoxně plnou parou směřuje ke její likvidaci a zavedení brutální totality.

      Fakt mě rohodil, úplně mě schází slova, jak v klidu a slušně tohle zločinecký spiknutí a zneužívání funkcí komentovat. Podle mě jsou Zdechlinovy proklamace absolutně přes čáru.

      V právním státě, kterým údajně jsme, už by podle mého názoru a zavedení nových pořádků, měla Zdechlina čelit vyšetřování státního zastupitelství za propagandu směřující k rozvracení demokratického zřízení. V ideálním státě by jeho slovo bylo ignorováno a každej by si mohl kecat co by chtěl.

      V dnešní ČR by stíhání Zdechovskýho neměl být problém, existence politických procesů se tady stala novou normou. Viz Bednářová, Tušl, Čermák, Skála, Václavík, Kapal… Už je i první mrtvý (doufám, že i poslední).

      1. Musíme se už jednou smířit s tím, že současná vnitrostátní většinová populace sympatizuje s těmi, kdo nyní vedou, vždycky je chtěli a každé jiné uvažování považují za cizorodý prvek, se kterým se nedokáží ztotožnit, ani kdyby se chtěli snažit.

        1. Češi jsou orientovaní na konzum a dokud je co konzumovat zůstanou v klidu. Kolik Čechů si dá při hymně nebo vlajce ruku na srdce. Jeden ruský sportovec, myslím, že bývalý pilot F-1, řekl, že Rus klečí jen před státní vlajkou nebo před bohem. Řekl to v době, kdy se poklekávalo před černochama. Oproti nám to jsou vlastenci.

          1. Nesnáším si při hymně dávání ruku na srdce. Není to důstojné, ani se mi od prvních tónů hymny netetelí nijak srdce, ale duše. A tu já mám, a uprostřed a nemusím se ani osahávat. A ani předstírat infarkt.

              1. Vzpomněla jsem si na černochy, jak se při americké hymně vrtěli a škrábali na hlavě i jinde. Může se ještě použít slovo černoch?

          2. Český konzum je snad hlavní argument pro to zvednout zadek a volit (když je ohrožen nebo už mizí) nebo „se nešpinit politikou“, když dotace tečou, last minute dofča bude…. . Kdo toto podcení, těžko uspěje. Nevolící většina jsou ti, kteří si v tom současném karnevalu nežijí špatně a mají pocit, že současná věrchuška je pořád větší zárukou dalších dotací a slev v Kaufu. Pořád dohánějí ty západní filmy s velkým grilem a bazénem před barákem. Na špatné zprávy v budoucnosti věřit nechtějí, ono to zase nějak dobře dopadne, někdo je přijde osvobodit, někdo ty kaštany vytahá za ně. Patřit na Západ je pořád ještě docela kůl. Dezoláti jenom straší.
            Zbytek jsou voliči ideoví, a proto nesmiřitelní, na obou stranách.

            1. To se lehce řekne, těžko udělá, pro politiky téměř nemožné. Tady bychom měli nastoupit my, normální lidé, a narušovat tu jejich slepou důvěru v systém.

              1. Jistě, že to není snadné. Ale jsme jediná země, kde se pronajímají nemovitosti? A staví? Jak to, že u nás udělá nájem z podnájemníka skoro soc. Případ, zatímco nám tu titíž lidé argumentují, že na tom jejich bájném Západě je to obvyklé? Není to tady prostě jenom předražené všechno? Vypadá to, že tu něco dost smrdí.

                1. Čechy nejsou jediná země, kde jsou nájmy vysoké. Jenže i ten co pronajímá má mnohem větší výdaje nez kdysi. Jen se podívejte na inflaci. Hlavni problém není v těch, kteří pronajímají, ale v systému, který vydává všelijaké zákazy, příkazy, poplatky, že normální občan si skoro nemůže už nic postavit. Místo aby stát podminky pro výstavbu ulehčil, dělá opak a majitelé nemovitostí toho jen využívají.

                  1. I ten Husák pochopil, že bez otevřené bytové politiky děti nebudou, že se musí vytvořit komfort pro rodiny. Jenomže dnes se vzývá Mamon. Převlečený za liberalismus a tzv. Volnou ruku trhu. Což je ale jen krátkodobě udržitelné.

                2. Zapadna Europa este stale ma silne zakony na ochranu najomnikov, takze ten tlak na ludi v nej je pomaly…..je pravda, ze pokracovanie migracnej katastrofy vytlaca postupne tych, co si to mozu dovolit, z najomnych bytov ale ako hovorim ide to pomaly. Potom pride pruser, ekd sa zrazu ukaze, ze vacsinu statnych ci mestskych najomnych bytov budu obyvat len migranti a zvysok to ma platit:-( Ale trend, ze najomne byty sa budu koncentrovat v rukach skor sukromnych podnikatelov a la Berlin ci USA, so vsetkymi dosledkami pre buducnost, je jasny….a nebude to pekne. Ina vec je mat hypoteku (s relativne rozumnou sadzbou a vyskou) a ak aj nieco nevyjde, clovek moze natiahnut splatnost alebo predat byt a ist do niecoho lacnejsieho s nejakou tou sumou na ucte a druha vec je cely zivot platit niekomu najom a potom zrazu ostat na holom……uroky z uroku, najvacsia zbran kapitalizmu a tlak je, aby ho poberali len ti najvacsi

            2. Vypni na týden elektriku.
              Všichni uvidíme takový biják, jaký jsme ještě neviděli…
              Ta legrácka, která se udála na přelomu 78/79, zůstane proti masakrálnímu týdnu vypnuté elektriky nevinnou zábavou, při které nikdo nedošel úhony..
              Už aby to bylo. Fakt se nemůžu dočkat celoevropského sesypání sítě, tak moderně nazývaného „blackout“, což imho vůbec není přesné. Pro mnohé to bude černá smrt.

              Třeba nám dojde, o co všechno můžeme přijít.
              Dojde nám, co je tady ale doopravdy špatně – to až bude zase estébák do repráků, živených elektrocentrálou vykřikovat „řekněte mi kdě a já tam ty zhoreté transformátory dovezu“…
              Potřebujeme to, jako prase drbání.

              A ano, uvědomuju si, kolik lidí při tom umře.
              Umře kvůli neskutečnému šlendriánu, kdy se v nemocnicích krade, sere se na agregáty i naftu, ojebávají se záložní systémy, aby peníze na ně určené, někdo mohl ukrást.

              Ti lidi umřou primárně kvůli nastavenému systému vyjebávání člověka s jiným člověkem, nebo kvůli kapitalistické nenažranosti.
              Ten náměstek z Motola, ten Budinský, ten furt neměl dost, že?
              Majetky a ulité prachy ve výši okolo stovky miliónů – a furt neměl dost.

            1. Často, jako sportovci už snad i ze spaní ukazují prstama srdce a to je zas náhodou hezké, například na ně se vláda může spolehnout, že půjdou do války hned.
              To jsem nenapsal asi

      2. Ono to přes čáru je a hodně. Ale obávám se, že tento stát není právní a ani demokratický. Podívejte se třeba na Novotného a jeho výroky. Stalo se mu něco? Nestalo. Ale zkuste něco takového napsat Vy a ani nemrknete a už bude v base.

        1. @ Stařenka Oggová

          To znám občas i odsud. Jak mi není konstelace hvězd příznivě nakloněna šup, a mám jinej nickname, nebo koment v koši. Asi nějaká lepší demokracie. Vod té nutelově fialové se prej liší, ovšem začínám mít pochybnosti. Na chudej lid musí bejt přísnost asi v každým režimu.

            1. @ Stařenka Oggová

              To je nedorozumění. Nikdy nickname neměním.

              Místní administrátor mi ho „ftipně“ sám změnil z Modrý Klokan na Rudý Klokan, jako formu ironické urážky pro moje názory na problémy s bydlením v ČR.

              Prostě dvojí metr. Co je dovoleno bohovi není dovoleno volovi. Asi tak, k přísnému vyžadování kinderstube na tomto webu a jeho volné aplikace vůči vyvoleným nebo dezolátům.

    2. @ Alef Nula

      Po dvou hodinách mě zmizel už zveřejněný komentář, o Zdechovského rozhovoru na PrahaIn.cz, na který jako první odpověděl nick Stařenka Oggová. Teď tvoří začátek vlákna, místo mého příspěvku, komentář Stařenky Oggové.

      Proč neustále svévolně manipulujete s těmi komentáři a ničíte komunikaci ostatních? Jestli se nepletu, měl jsem dojem, že jste se dřív prezentoval jako libertarián? Nebo anarchokapitalista? Atributem těchto politických ideí je malicherné zneužívání moci? Například moci administrátora?

      Vy jste snad stoupencem západní liberální „cancel culture“? Nestačí Vám neomezená možnost se tady vyjádřit a použít svoje argumenty, pokud je máte?

      Mohl byste mi laskavě vysvětlit, proč jste „nechal zmizet“ bez vysvětlení, můj komentář? Ničím nijak nevybočoval z ostatních příspěvků.

      Nebo jde o nějakou osobní vendetu? Nemám tušení proč to děláte. Na pravidla webu se doufám nebudete odvolávat, sám je občas porušujete. Mohl by jste mi narovinu sdělit, o co Vám touto systematickou ostrakizací a mým obtěžováním jde?

      Díky za odpověď.

      1. Vy jste tam totiž napsal, že stíhání, souzení by dnes neměl být problém, protože to současný režim umožňuje… jako např. Skála, Bednářová… a několik dalších jmen a že dokonce je již jedno úmrtí, které nepřímo možně souvisí a že snad to nenabude….. Někdo tady v tomto státě zle vyhodnocuje… Ale kdo?

        1. @ M

          To je až v mém druhém komentu na to téma. Ten tam zatím visí. Ten první-zmizelý byl o hodně stručnější. Jen jsem v něm dal najevo šok a Zdechovskýho označil za prolhanýho fašistu. Tak asi se to tady nemůže.

          V tom už se ani vobyčejná dezolátská svině jako já nevyzná, tady… :-D))))
          Nevím jestli je to směšný, nebo už tragický, tyhle cenzorský vopičárny.

          Možná se cenzura osvědčila, tak nová politická reprezentace převezme po úspěšných volbách i osvědčené vládnoucí prvky. Svoboda slova je zastaralý koncept asi…

          1. No, fakt, tak se státu omlouvám. Asi je to taktika dobrá k zmatení nepřítele.
            A jestli jste tam neměl někde ani ruksaky, tak já teď, jak se zvednu a udělám pár kroků, určitě do něčeho narazím.

          2. 2 MK:
            Myslím, že to je práce Akismetu a možná, že i enginu WordPressu.
            Wordpress byl zkonstruován hádejte kým a za jakým účelem?
            Možná, že je to jen moje naivní domněnka, ale podle podle mě má WP zabudovány dosti nečitelné algoritmy k tomu, aby si jeho prostřednictvím lidi mohli votvírat hubu jen vocamcaď pocamcaď.
            A ty hranice, nepravidelnosti ve skrývání určitých slov, slovních spojení i celých příspěvků do diskusí, jsou imho skryté i platícím uživatelům – adminům.

              1. Proč tu tedy pobýváte? Vždyť jste tu pořád. Když Vám vadí zdejší „žumpa“ nemusíte sem chodit. Vy ale asi rád dáváte má odiv svojí, domnělou, nadřazenost, že? Jste poněkud namyšlený a stále to zde dáváte najevo, ale, podle mého, se hodně pletete.

          1. Přidám se k myšlení. Kdyby to tu byl nebyl zničil kapitalismus, teda, si myslím, tak by se tu bylo ani nemuselo bejt permanentně rozmrzelý, jinými zase metat kolem sebe blby jako ohnivými šípy, nebyli by se tu na fóru byli roztahovali pravicoví kapitalisté, prostě by tu byla bývala panovala mnohem soudružštější atmosféra…

            1. Když mají všichni stejně, tak se baví všichni spolu, ale jak je kmán a pán, tak ti opovrhují těmi dole , společnost je majetkově stratifikovná a už se vrstvy nebaví pospolu.

              1. Ovšem. My, pra…, ale vždyť víte kdo, takoví jsme. S kmány nic, ti jsou na práci. Místo toho teď hledáme vhodný kravín, abychom jej dali kmány zbořit a postavit nám tam golfový hřiště.

                1. Jeďte někdy z Mýta na Čáslav ( jinde to nebude jiné, třeba Vysočina, ale tady rovina a úrodná půda) , kolik je po cestě zchátralých a polorozbořených vybydlených prazdných zemědělských areálů, už ani na to zboření a hřiště nebylo, jen to bylo zkrachováno a tak to opustili a nyní hyzdí krajinu.

                  1. Opravdu tu musím psát takto do písmenka? Vždyť vy se vůbec nevyznáte v pravicovém kapitalismu, obávám se, že bychom vás do PKSČM přijmout nemohli. Co je nám do zbořenišť? Funkční, tím zabijete dvě mouchy jednou ranou. Parádní hřišťátko a navíc tam budeme kmánům vozit z Uruguaye maso s tučnou přirážkou.

    1. Pokud se dobře pamatuji, tehdy ještě neměli Vidlákovi předci jméno zkomolené na dnešní tvar. Ale je možné, že někdo již vyrábí historické kompro, ještě zákon, že zodpovídáte za své pedky a mají ho 🤣 😂 😜

  6. Pardon za OT a vulgaritu, ale… TO JE TEDA PÍČOVINA !
    Pokud se chcete po nedělním obědě zeblít, klikněte na tento odkaz:
    https://cnn.iprima.cz/reportaz-pristi-rok-mu-bude-100-let-stavi-si-kolobezku-a-lici-jak-rudoarmejci-strileli-sousedy-469803
    z obsahu cituji např.: “ Osvobozenecká sovětská vojska si podle Ericha Veselého prostě nešlo nějak oblíbit. „Otec nemohl rudoarmějcům přijít na jméno, štvala ho ta jejich nevypočitatelnost, v ničem se jim nedalo věřit.“

    Takže už v tom jedeme naplno, né nějaké „za chvíli budou říkat“. Sudetomilci a různí, v dírách dosud zalezlí, protislovanští šovinisté dostali roku 2022 neskutečný dar. Konečně mohli vylézt „na světlo Boží“ a s pěnou u huby hlásat svá hovna. Tak, jako se v boláku dlouho tvoří hnis, aby pak praskl a všechen ten hnus se vylil ven. A za hlásání těch hoven je nejen nikdo nekritizuje, ale dokonce je podporuje, platí, zve na konference nebo s nimi dělá rozhovory jako s nějakým „svědomím národa“. Ke článku se můžete vyjádřit nikoliv na webu, tam diskuze není, ale alespoň na facebooku CNN Prima News.
    Do prdele, to snad něco musí být ve vodě, že ta demence jen kvete…
    Pojďme v rok jubilea konce války otáčet dějiny ještě více a radostněji! Někdy mám pocit, že ruské rakety nejsou postaveny z čipů ukořistěných praček, ale ze strojků v pětačtyřicátém nakradených hodinek…
    Jo, byla hovada, co znásilňovala a kradla – já znám zase jiný příběh, jak za pokus o znásilnění velitel nechal nastoupit jednotku, viníka vytáhl z řady a na místě zastřelil. Ale to se nehodí do pečlivě pěstovaného a jak kolečko do soustrojí ohavného stroje propagandy zapadajícího příběhu protiruské nenávisti. To je jak satanismus. Tam se v podstatě jen o 180 stupňů obrací křesťanství: nebe-peklo, kříž-obrácený kříž, bílá-černá. A tenhle „narativ“, to je totéž. Prostě vezměte vše, co bylo před rokem 89 a otočte to naopak. Východ-Západ, rudá-modrá, zlý Němec-hodný Němec, hodný Rus-zlý Rus. Je to tak tupé a možná i proto to má úspěch. Kdyby to však nemělo státní posvěcení, možná by si tak „čeští Němci“ a různí revizionisté „nespravedlivého vyhnání“ maximálně klepali po ramenech v nějaké zapadlé hospodě. Takhle je to pomalu státní politika, vedou se k tomu studenti historie, jak na běžícím páse se vydávají knihy o „pokojném soužití generací, které zpřetrhala válka a následný chaos“. Vždyť i co se týče té „červené knihovny“ – to je jeden za druhým román, nejméně o 800 stranách, pojednávající o Hansovi a Janě, mezi kterými vzplanula láska navzdory Mnichovu a žili spolu šťastně až dokud nebyl Hans odvelen na východní frontu (samozřejmě proti své vůli), vrátil se po dvou letech bez nohy a 10. května ho zastřelil do domku mladých manželů vpadnuvší opilý rudoarmějec, který navíc pobral hodinky a vodovodní baterii.
    To pak čtou znuděné čtyřicátnice a na základě toho si dělají obraz o „sice Němci, ale hodném muži a mongoloidním proradném Russákovi“. Snahy o předělání historického narativu o 180 stupňů jedou na plné obrátky, protože kdo ovládá minulost, ovládá přítomnost.
    Omlouvám se, muselo to ven. Asi jako u Vidláka, když napsal nedávný článek o utonulých v ponorce.

    1. Narativ o okupaci Rudou armádou už jede dlouho. Nebude dlouho trvat a dovíme se, že Hitler byl bojovník za svobodu. Že těch pár jeho excesů bylo převáženo jeho ušlechtilou ideou.

      1. No tak jméno Erich a uměl výborně německy, kdo to asi tak mohl být? A že se s prohrou Německa nesmířil nikdy, tomu se snad nelze divit.

        1. Otec se jmenoval zřejmě Wilhelm po císaři, Němci měli na jejich zahradě zákopy, ale nejlepší je věta Ti kluci z wehrmachtu tátu poslechli, ještě od nás dostali vodu a chleba, take spolu bojovali „kluci z wehrmachtu“ a Rusáci.

          1. Tak pardon, byl jsem moc rychlý, je tam ještě lepší věta, jen nechápu, že ho neodsunuli, Po chodbě šel zrovna šéf brněnského gestapa Wolfgang Dyck, to byl můj velký kamarád z Jundrova, to je fakt síla, hajzl fašistický.

            1. Poslední odstavec je též kouzelný…kdyby se do Brna opět blížila ruská armáda…..

              Copak nám to podsouvají.

    2. A tomu narativu, kterému lidé nadšeně tleskají bude mít na nás velký důsledek v blízké budoucnosti.

  7. Pro @Seehirt.

    Zkuste si vyslechnout národohospodáře Ing. Peter Zajac – Vanku. Vzpomínky nabité i fakty.

    Spomienky na Socializmus
    Archív relácie Spomienky na Socializmus
    Reláciou sprevádza Ing. Peter Zajac-Vanka
    https://slobodnyvysielac.sk/relacie/spomienky-na-socializmus/

    Spomienky na Socializmus 01 – 2016-05-02
    https://hearthis.at/slobodnyvysielac/spomienky-na-socializmus-01-2016-05-02/

    Spomienky na budovanie Kapitalizmu
    https://slobodnyvysielac.sk/relacie/spomienky-na-budovanie-kapitalizmu/

    1. A_M
      to ťažko vysvetlíte…… Môj dedo (1900-1976) bol bíreš, nájomný poľnohospodárský robotník ktorý od 1918 roku pracoval pre grofa Nemeša a bolo to veľmi ťažké obdobie. *Slovensko bolo čisto agrárna súčasť ČSR. Stačí si prečítať od Fraňa Krála knihu Čenkovej deti. Exekútor bral aj poslednú kravku. Zmena režimu v 1948 priniesla zmenu pre tie nabiednejše vrstvy obyvateľstva…… Seehirt mal predkov grofov a podobných prižívníkov …….

      1. Ale neměl, je to jen vymytý mozek současnou propagandou.
        Nakonec když jsem včera napsala , že Vevča má minimálně půlku svých informací vyctenou z libtardí propagandy, tak mně to posléze sama potvrdila tím, že sem dala právě tu směšnou propagandu a tohle je ještě o řád horší.

  8. Životní a pracovní podmínky nádeníků u sedláků byly stejné jako za feudalismu. Až kolektivizací přišel plnohodnotný život pro lidi pracující v zemědělství. Kdo tohle popírá je idiot nebo provokatér.

    1. Rozhodli se, že budou kráčet za idiotami a už za nimi kráčí 35 let. Stále a stále si myslí, že situace se zlepší. Zítra… pozítří… příští měsíc… příští rok… NEZLEPŠÍ.
      Krásně je to vidět v bytové politice v naší zemi. Každým rokem je dostupnost bydlení horší a horší.

      A tak to dopadá když se přistoupilo na jejich hru.

      Nejmenší „bydlo“ v Česku hledá nájemníka: Zvládnete žít na 9 m2? Cena: 8980 Kč za měsíc
      https://www.blesk.cz/clanek/regiony-praha-praha-zpravy/748659/nejmensi-bydlo-v-cesku-hleda-najemnika-zvladnete-zit-na-9-m2-cena-8980-kc-za-mesic.html

              1. Známý z malého města severozápadních Čech za komančů odmítl v Praze dva nebo tři byty, než si vybral čtvrtý.

            1. Úroková sazba 4,71 %
              Výše úvěru 6 500 000,00 Kč
              Doba splácení 30 let
              Výše splátky 33 751 Kč
              Celková výše splátek 12 150 194 Kč

              1. Praha je hlavní město a ta jsou nejdražší všude na světě. To neberte jako etalon normálnosti. A v Turnově za ty prachy, to je jistě lepší něco postavit, tam jistě nějaké parcely ještě budou.

                  1. Tuhle byla v Událostech komentářích dcera Šabatové, která se zviditelnila, když dostala výpověď z bytu a sháněla jiný v centru 4+1 za 20 tisíc a nějaký ředitel asociace realitních kanceláří a ten tvrdil, že nejsou byty drahé, ale Češi málo vydělávají a ta Šabatová ten byt v Praze za 20 litru do 3 měsíců také sehnala, protože prý má sociální kapitál. Takže brnkačka,stačí víc vydělávat a mít známé.

      1. Politický vliv těch, kdož brání nové výstavbě , je dobře zajištěn. Mají strach, že by se snížila tržní hodnota jejich nemovitého majetku, jejich zástupci na místní úrovni zdržují stavební řízení, jak to jen jde.

        1. Plebs má valit do podnájmů, které se každoročně zvyšují, aby „investoři“ mohli kupobat byty za jakoukoliv cenu, protože ji promítnou do zvyšovaných nájmů. Když plebs spadne do chudoby – stačí si pořídit děti v podnájmu a mít ženu na mateřské stát, tedy daňaři , dá dávku – přímo „investorovi“. Takže, tento může další rok zase zvednout nájem a „zhodnotit“ investici ještě lépe. Přesun peněz od pracujících k rentiérům, mimo tržní mechanismy. Tunelování statni pokladny.
          Takže, jak říká Eta, kdo by se dnes chtěl trápit s vlastním bytem. Hodí se na dávky a…..“ je happy“. Štestí otroka a štestí Pána.

          1. Další z mnoha forem tunelování státu – veřejných prostředků, tentokrát už docela sofistikovaná.
            Pokračování příběhu, který začal před 35 lety, za nadšení těch, jejichž potomci už směřují pravě do těch podnájmů. Zatím, zdá se, je to plebsu jedno, k volbám zadek nezvedá. Tak uvidíme, kam až to musí zajít.

      2. @ Archanděl M.

        Jak je vůbec možné legálně pronajímat k bydlení 9 m2? Takový prostor přece nemůže splňovat žádné technické a zdravotní normy.

        Nebo už nemáme předpisy na všechno? Nejsme „právní stát“? K čemu potom existuje dva a půl milionu právních norem? Víc jak pětkrát tolik co před Hadrákovým pučem 89.

    2. No, hlavní problém byl v tom, že komunisti napřed říkali „půdu těm, kdo na ní pracují“ a pak jim zkolektivizovali i políčka, která je po několik generací živila. To byl šok, který se velmi těžko rozdýchává. Když potom zemědělci zjistili, že se jim v novém skutečně líp žije, smířili se s novými poměry, ale vědomí křivdy přetrvávalo.

      1. Dokonce se měli líp. A pěkně si vydělali, baráky postavili, prase z družstevního vykrmili, na svém v pracovní době pracovali…to by jako drobní zemědělci nikdy nemohli utáhnout. To neomlouvá co se událo v 50. letech, ale já zažila až normalizaci a to se fakt měli dobře.

                1. Teď jste napsala naprostou blbost, prosím trochu přemýšlejte. Co udělá valná hromada, pokud sedlák do družstva nechce ? Jako že každý rozhodoval co a kdy se bude dělat na jeho poli a s jeho zvířaty, pěkný nesmysl, že ?

        1. Prase vykrmili ne z družstevního, to by fakt byla krádež, ale z naturálií, které od družstva všichni dostávali.

        1. Ti velkostatkáři, co toho měli hodně. většina jednotky hektarů a to bylo jen o dřině. Procentuelně to tak vychází spokojení versus nespokojení

  9. Přestaňte vzpomínat na minulý režim, sám jsem to zažil na vlastní kůži. V žádném případě to nebyly zlaté časy ani ráj na zemi.

    Komunisti po roce 1948 násilně zkolektivizoval zemědělství. Rozkradli a zničili rolníkům vše, co po generace budovali. JZD řídila ta nejhorší vesnická spodina. Ta chátra neměla o zemědělství ani ponětí. Měli čtyři hlavní problémy: jaro, léto, podzim, zima. Každý, kdo tehdy u toho byl, může vyprávět, jaký nepořádek tehdy v družstvech vládl.

    Stačilo ale přejet za hranice do Rakouska, aby člověk viděl, jak mají vypadat pole a vesnice. Ostatně ten rozdíl je vidět až dodnes.

    1. No, já tam vidím hlavně větrníky, ale souhlas, i pořádek.
      Problém s jarem, létem, podzimem i zimou má ovšem i dnešní RVHP,…čo to táram, EU 😀 A hlavně jim tam v tom politbyru, ehm. EK vadí, že krávy prdí. Raději hospodářství v mírném nepořádku, než žádné.

    2. Ale byli jsme potravinářsky soběstační. K čemu je mít kulaky a pěkná políčka, když polovinu potravin musíte dovážet.

      1. Řekla bych, že těm sedlákům utíkali lidé do továren – stálá pracovní doba a v neděli volno. To u sedláka neměli.

        1. Jo, matka se narodila v roce 1937, tchýně v roce 1929, tchán v roce 1928.
          Často o té vaší soběstačnosti hovořili, negativně.
          Tchán měl maso hlavně na jaře jako dítě , měli kozy a kůzlata, na podzim husy, opravdu žil jen na kozím mléku, kozí máslo měli, pokud se zdařilo vykrmili prase. Byl jedináček, jeho maminka po těžkém porodu další děti mít nemohla.
          Tchýně byla ze 6 dětí, přežili tři a nejstarší sestra měla srdeční vadu, za komunistů ji pak operovali, někdy koncem 70.let. Měli krávu, tak trochu lepší život.
          Máme štěstí, že žijeme blízko Kopřivnice a Štramberku, kde měli chlapi práci.
          Moje matka se narodila na Slovensku a podmínky měla horší. Měli krávy, prasnici, ale kromě zemědělství tam nic jiného neměli.

      1. Správně. Kdo v kapíku umřel hlady, nemohl se logicky dalších x desetiletí cítit ukřivděné a nemohl tu ukřivděnost přenášet na své potomky, kteří – pokud přežili – se ufetovali někde na ulici.

    3. Neťuknul jste se do hlavičky?
      Článek je o organizovaném zločinu vyvražďování zvířat pod lstí slintavko kulhavky!
      Mrzácká kolektivizace pocházela ze stejné mafie, nikoli od vesnických bezzemků a pitomců.

    4. Váš popis celkem sedí na 50.léta.
      Po osmašedesátém (zajímavé, v tom roce se žádné družstvo nerozpadlo) to už vypadalo jinak. Zemědělská velkovýroba. Nepochybně i s chybami, ale také s klady.
      Vzpomíná se na ty klady, pochopitelně.
      V západní EU se hospodaří na základě dotací, které jsou pro jejich zemědělce podstatně vyšší, než pro ty naše. V tom vidím zakopaného psa.
      Vzpomínat na časy socialismu je vskutku zbytečné/marné. Výhledy do budoucna jsou ovšem spíše děsivé, takže holt ty vzpomínky – co naděláte? Bylo to lepší, než to, co nás čeká.

      1. No, když v devadesátkách byla ta půda poměrně slušně fungujících JZD původním vlastníkům vrácena, tak kolik z nich na ni opravdu začlo pracovat? A kolik z nich ji raději dalo do pronájmu stávajícím družstvům? Práce v zemědělství je jedna z nejtěžších …

        1. Po převratu byli původní vlastníci nad hrobem nebo mrtví. Jejich děti už často neměly k půdě vztah, živily se jinak, vazba k půdě byla zpřetrhána. Moje maminka často vzpomíná na bestiality šéfů kolchozu. Jak k lidem, tak ke zvířatům i budovám a strojům. A to nešlo ve vesnici o žádné kulaky, ale běžné sedláky, co měli všichni +/- podobná hospodářství kolem 10 – 12 ha, kde si vše dobývali vlastní dřinou. Lidské oběti byly týrány za neochotu vstoupit, velká byla také mstivost domkářů, kteří se jako komunisté ocitli ve vedení kolchozů. Byli to samozřejmě ti nejhorší hospodáři a podle toho se vším zacházeli. Zvířata byla utýraná, že nad nimi plakal, kdo je uviděl. To byly 50. léta.

            1. Ať si farmáři v Americe dělají, co jim libo. A jestli někdo soukromě hospodaří, žádná bolševická zrůda mu nesmí určovat, co je pro něj nejlepší.

              1. Nejsem „bolsevik“. Tak trochu dělám do zemědělství a vidím tu perspektivu. Práce a investice v zemědělství mi nikdy nepřinese ty peníze jako práce v industriální zóně. Měl jsem plány na skleníky, které fungují na geotermal topeni, plus něco takého https://huijinggreenhouse.en.made-in-china.com/product/YFofshTEgZUx/China-China-Energy-Saving-Passive-Solar-Greenhouse-for-North-Cold-Area.html?pv_id=1ink3o2ij42a&faw_id=1ink3oejg1db
                Dokonce jsem se byl na ně podívat. Finance, stavba a podminky pro tento systém, žáden problém. Pak mi přišla nabidka na práci v industriálním odvětví – žádné investice, stabilní plat, volno na požádání a výdělek mnohonásobny oproti zemědělství. Samozdrejme že jsem to vzal a tak to udělá skoro každý mladý kluk, jako soukromník nikdy tomu odvětví nebudete konkurovat. Bydlím ve farmářské oblasti, která je větší než celé Čechy a nenajdu tady jediného mladého sedláka. A to jen jeden z důvodů proč tvrdim ze družstva oproti jedincům maji výhodu. Takže to vaše stekani o bolševiků si strčte někde.
                Vlastně jednoho znám, je mu 35 a dělal se mnou na stavbě, aby poplatil ty dluhy za techniku, kterou musel nakoupit aby mu farma aspoň neco přinesla. Ma neco pres sto hektaru.

                1. A o to šlo, sladit produktivitu průmyslu s produktivitou zemědělství. Průmyslová obnova po válce potřebovala pracovní síly a intenzifoikací zemědělství bylo možné tyto síly uvolnit.

                  1. Teď se podívejte, jestli Evropa bude zbrojit jak říká, budou potřebovat spoustu nových pracovníků, nabidnou dobré výdělky a proč by mladý měl makat na poli za nejasnou cenu, půjde raději vydělávat do továrny. S emigranty moc počítat nemůžete, ti jsou jen do počtu a né na práci. Mladým se vyplatí nechat pole lady a nebo prodat nějaké velké firmě. Jedině komu se daří v zemědělství a mají dobré produkty jsou náboženské komunity jako Mennonites, Hutterites a podobně. Ale i těm už omladina utíká.
                    Mi někdy připadá že lidé do diskusí, nechodí diskutovat, ale štěkat. Léčit si své komplexy.

                    1. Četla jsem v National Geographic, že průměrnému americkému farmáři je 57 let a že to tam taky vypadá blbě s perspektivou.
                      U nás je další problém, vím to z našeho kraje, dochází k tomu, že ti lidé, co vyrestituovali a zůstali členy družstev,protože ještě pamatovali, jak to jejich rodiny vlastnili, zestárli a zemřeli a dědictvím se často rozmělnilo mezi více potomků a ti začali prodávat. Skupuje jedna firma solárního barona, která když skoupí 50% začne družstvo ovládat, zemědělství ani zaměstnanost ani udržiztelnost venkova nebo krajinotvorba je nezajímá, jen okamžité zisky. Vyhodil Čechy z práce, dovezl Mongoly, které má jen na sezónu za hubičku, ti přes zimu též zatěžují sociální system. Čekají nás pěkné časy.

                    2. Opravník omylů – některé jó, některé žádná sláva. Ale teď máme tu výhodu že se z chyb můžeme poučit a udělat to líp. Prozatím na tom zemědělství vydělávají nejvíc finanční instituce. Vše je drahé a osivo, techniků a lidí potřebujete. Navic to je vcelku sezónní práce. Kámoš koupil par tisíc hektaru a drží kolem tří tisic kráv. Jenže to je pro něho celkem prodělečný podnik, který drží jen proto aby mohl odpisovat daně z jeho hlavních investic, které nemají nic společného se zemědělstvím.

                    3. Podhol, ale ja také žádné cizí nechci, jen tvdim ze diky zabednecům, časem mali zemědělci budou odrovnaní, zakoupení velkými firmami. A tim dostane i zemědělství dostane pod kontrolu pár kooperaci. Už teď jsou finance pod kontrolou úzké špičky finančníků, tim směrem už i to zemědělství. A jako jedinec není šance se systemu postavit.

                2. Je každého člověka naprosto výsostná věc, jak se bude, samozřejmě nutno poctivě, živit. Nikdo cizí mu nesmí cpát, co je pro něj nejlepší. To dělají bolševické zrůdy. Pokud to vztahujete na sebe, dobře vám tak.

                    1. Vy přece vidíte širší souvislosti, tak to v zájmu kolektivu pochopíte a přijmete.

                    2. Tak taky viďte v širší souvislosti a nepindejte tu o bezbřehém individualismu. Družstva nakonec fungovaly výborně,což se o EU říci nedá. Ta se musí rozpadnout.

                    3. Jenže, kdo tam a proč ty „bolseviky“dosazuje, kdo to dostal do takového stavu. Ty „levičáky“toho to stylu musel někdo financovat a prosazovat.

                    4. EU je plná fašistů, ne bolševiků a není divu, nejvíc hlasů mají Němci, protože počet poslanců je podle počtu obyvatel daného státu a nejvíc má Německo, takže asi tak

                  1. Samozřejmě ze to je věc každého člověka. Jenže se podivejte, kolik těch farem přežívá jen diky dotacím, které na úkor ddaňových poplatníků. Pokud chceme změnit cestu, nemůžeme jit ve starých kolejich. Jestli budeme pokračovat pořád ve stejných kolejích, nedojde k žádné pozitivní změně, ale bude jen hůř.

    5. Pocházím ze zemědělské rodiny. O násilné kolektivizaci z padesátých let něco vím, ale také nemohu nevidět, že vše prošlo nějakým vývojem a v době, kdy komunisti předávali vládu kapitalistům bylo zemědělství plně funkční, efektivní, byli jsme potravinově soběstační a kvalita běžných potravin byla na neskonale vyšší úrovni než dnes.

      Teda až na ty banány a pomeranče, ty komunistům moc nešly.

      A pozor, vše bez dluhů !!! Porovnejte to s dneškem …

      Mluvíte-li o krádeži, tak za bolševika jsme měli polnosti, dobytek a inventář v družstvě. Ke skutečné krádeži došlo až při tunelování a krachu družstva po převratu, kdy nám zbyly jen ty polnosti. Teda až na pole kde byl postavený kravín, o to jsme přišli. Takže opatrně s tím osočováním!

    6. Nezpochybňuji násilný způsob zakládání JZD ani aktivitu tehdejších „bezzemků“ při jejich vedení. Ale stříh do devadesátek – kombinace našich JZD a dotační politiky EU byla noční můrou zemědělců ve „starých zemích EU“. Rozbití našeho systému JZD bylo jednou z neveřejných podmínek našeho vstupu do EU.

      To by ovšem byla zemědělská besídka proti případnému vstupu Ukrajiny do EU. Nekonečné šíré lány neuvěřitelně úrodné půdy versus malé rodinné podniky…

        1. A nasycené chemikáliemi – glyfosáty – firmy MONSANTO – BAYER,kterou
          oběti vyhnaly asi 40 000 žalobami z USA a která svoje svinstvo rozsévá
          na Ukrajině a kontaminuje půdu.V Německu skandál – glyfosáty v pivu
          a snižování potence chlapů.Kam vstoupí firma z USA je smrt zaručena.

    7. Zase možná vlastní zážitky zevšeobecňujete! Vždycky to bylo a je v lidech!
      Znal jsem spoustu lidí, co vedli JZD, a spousta z nich byli čestní, pracovití a obětaví lidé!

    8. Vy jste se nějak rozvášnil…. u nás v pohraničí na té půdě, kde toho moc neroste naopak JZD a státní statky lidi zachránily….kdybyste viděl jak to dnes vypadá….pamatuji sedmdesátky a masivní zemědelskou výstavbu v našem okolí.
      Dnes je většina toho v rozvalu.

      A jestli si myslite, že tam před WWW germán nějak úspěšně a kvalitně hospodařil , tak to jste těžce mimo….dědovy vzpomínky, než ho ordneři vyhnali, mám ještě v paměti….

    9. Rakušany zničilo vstup do EU, museli pak znovu budovat zemědělství, tak si ty kecy nechejte od cesty.
      Pracovala jsem v zemědělství od roku 1980 do roku 1996, obor živočišná výroba a žádný sedlák se nechtěl vrátit do doby před kolektivizací, žádný.
      Po revoluci se někteří vrátili, aby jejich potomci první co udělali po jejich smrti, vše rozprodali.
      Sledovala jsem pana Gyoryho, šlechtitele růží na Slovensku a teď jsem se dozvěděla, že jeho syn zničil celou jeho růžovou zahradu, pár kultivarů se podařilo zachránit.
      Nejsme všichni tady mladší 50 let.

    10. Nasim prisli komunisti sypku vymetat … a na kontigent nasi museli este po susedoch zhanat, aby splnili … a napriek tomu babka po prevrate vraveli, ze nikdy sa ludom tak dobre nezilo, ako za komunistov … a to nam na kapustnici (najlepsej pode z toho, co nasi vlastnili) postavili kravin … bo nasi do druzstva nepodpisali, len to dali do prenajmu … a to bola mama ucitelka ….

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *