8 září, 2024

Mizerův pád

 Byl jednou lotr, parazit,

jenž myslil, že vše může,

a nemá, na co narazit,

když jiné sedře z kůže.





 Ten lotr mířil nahoru,

když postoupil, tak výše.

Ať jiní plují na voru,

ať jiným kručí v břiše.





 Byl namočen, v čem dalo se,

znal bandy všeho druhu.

Strašně rád hrál si na bosse,

a z druhého měl sluhu.





 Kdyby ho byl znal Fallada,

když tvořil za večera,

pak věděl by, kdo zapadá

do role hochštaplera.





 Žil dříve, a tak postava

má jméno pana Krulla,

jenž jako symbol ostává,

kam dojít může nula.





 Kam Krull se hrabe na toho,

jenž druhé krutě trestá

s tím, že mu lotři pomohou,

ti ze stejného těsta.





 Vždy velice dbal na fráze,

jak svobody si váží.

Zatím se učil zacházet

s každým jen silnou paží.





 Moc stoupala mu do hlavy,

jak řeka při povodni.

I krále klidně odstaví,

to říkal si den po dni.





 Jednoho dne se odhodlal,

že bude číslo jedna.

Že půjde výš – a hlavně dál,

že pořádek si zjedná.





 Tu lekli se ho gauneři,

a rychle pikle kuli.

Na mizeru se zaměří,

a není třeba kulí.





 Jinak ho totiž odstřelí:

Na kauzy zapomíná.

Tak skončí lotr protřelý,

tak končí každá špína.





 Dokud se šmejdi ochrání,

tak se nic neprovalí.

Až když se v bitce poraní,

zradí je vlastní svaly…

46 thoughts on “Mizerův pád

  1. Tužka napíše,….četla jsem si,….díky,….a texty pod rýmy s připomínkami taky dobré.
    Nositelé Nobelovy ceny vás nezaujali,…..?
    Za sebe musím napsat, že mne oslovují i texty národních a lidových písní…

    Diky ještě jednou. Tužka.

  2. Básník a textař Marek Řezanka je dobrý, ale proč se omezuje pouze na básně?

    Umí používat i „ostré“ péro ( průpisku, klávesnici)
    https://www.parlamentnilisty.cz/arena/rozhovory/Publicista-bouchl-do-stolu-Rakusan-Farsky-zdrazovani-Lide-organizujte-se-Tentokrat-to-bude-bez-podpory-CT-takze-689439

    Ládik!!! je Ládik!!!
    Až vyjdou jeho sebrané spisy, na korunu hledět nebudu.
    Já jsem Ládikovi!!! Nic neštípnul.
    Ládik!!! je bard.

      1. „Kdyz nekdo myslil , kdyz muze , ze jine sedre z kuze“…
        /Moje stara rikala, voni mysli , ze postaci , hop na kravu a uz je tele/..

        Tak ste p.Rezanka prines svoji nekonkretni kuzi na trh. Tam sou ty, co kupujou a hledi na kvalitu ,kdyz maji zaplatit tvrdou menou..
        „strasne rad si hral na Bosse “ ,pise ceskej basnik ,kterej chce bejt basnik ,
        a kdo se sam za nej povazuje a doda …Naky..
        KrullyaFallady.

        Mame tady vodzhora dolu , jen mechanicky opakovani , strojovy mechanicky
        opakovani ,jenom slova na rymy vymenite ,jako ten Boss poesie ,
        jiny slova vhodite do stroje a potom za jiny vyhandlujete jako na tom trhu..
        A kde, ze ti smejdi vzali takovy svaly. Smejd a v bitce. Ste nakyho uz videl?
        A kolik. Nejste z ulice ..Kde podmerecnej ma nadmernou kuraz a pak to lita..
        Uz ste nekdy mel co cinit ,treba s cikanskym baronem, co takovej
        udela s 200kg,zivy vahy….

        Gauneri se nelekaji /ty maj pro strach udelano, jinak nemuzou bejt gauneri/,
        cekaji a vas vezmou hakem pri nejblizsi prilezitosti.
        Jak jinak takovyho vodstreluji ,kdo vi??
        Postava ,Fallada , kam se pan Krull hrabe..Kam na tohle chodite. Na koho?
        Bajnyho lotra , kterej byl namocenej..

        Uprimne , nevim vo co de, vodkud tohle prichazi a proc musi..
        Pak ste toho Mizera vodstrelil bez strileni , az padl.
        Jako ty vyskakujici terce na strelnici , ktery se vobjevuji mechanicky na par vterin…
        Aby zase zmizely.
        A kde vzal tu stoupajici povodnovou moc. Ze sluhy. A kde sluhu vzal.
        Neco skutecnostiiii..
        Kde je nejaka myslenka neco vyjadrit, by to cely melo umysl a zamer, neco sdelit.
        Jenom vo tom nejnutnejsim a vo tom, co si nemam a nemuzu koupit , jako ctenar.
        Ste prines tu kuzi na trh..
        Hochstapler, znal ste nakyho? Zadnej do ty role nezapada, tu maji vrozenou,
        nejsou slunicka, ty tu roli podvodniku hrajou , jako Paganini hraval koncerty, na Stradivarky.
        Zadny zapadani..Ani do krymu. Pise.
        Jenom ctenar , kterej sel nahodou kolem..Paw.

  3. SSoudruh Ropušan pilně poslouchá silnější signály z Aspen institutu, podobně jako Markéty Dvojsvetrová a Gregorová. Podklady k vydírání jsou součástí kazisvětské hry na liberální demokracii.

  4. Kdo jsem, že bych kritizoval velikost písma textu a zbytečného odřádkování veršů?
    Ledaže by autor tím chtěl dokázat jejich velikost a význam?
    Jinak Vám fandím. ✨

  5. Dotaz na autora.
    Odpověď je samozřejmě nepovinná.

    Uměl byste napsat sem do diskuze, který veršotepec je vám inspirací, ne-li přímo vzorem?
    Anebo zastáváte názor, že vzorů v podobě výchozích bodů vlastní tvorby netřeba?

    Já na sebe nabonzuji, že pro mne je nedostižným vzorem v psaní povídek Karel Čapek. Na rozdíl od jeho rozsáhlejších prací, ty mne poněkud zklamaly. Třeba Krakatit. Anebo byl tak dobře natočen stejnojmenný film, že předstihuje knuhu… To také nemohu vyloučit, neb jsem nepříliš vzdělaná lopata.

    A z dalších povídkářů samozřejmě Bulgakov. Ono by se jich našlo samozřejmě mnohem více, ale ti dva mi tak nějak nejvíce utkvěli v mysli…

    1. V básnické tvorbě to pro mě jsou Villon, Borovský, Nezval či Vrchlický.
      Z prózy Jaroslav Hašek, Karel Poláček, Ladislav Fuks, E. E. Kisch, Umberto Eco, E. A. Poe – a mnozí jiní.

      V případě Karla Čapka jsem si též oblíbil jeho povídky, zejména: Ukradený kaktus, Porotce, Případ doktora Mejzlíka, Zmizení herce Bendy, Zločin v chalupě (hlavně ten konec), Jasnovidec – a našly by se další.

      Hezký den přeji.

      1. Re: MŘ

        No, mně vaše veršovánky (to není urážka) připomínají právě toho Villona.

        Asi proto, že jsem nic jiného nečetl.
        (-:
        U Borovského jsem coby student dostatečně neocenil lehkost jeho veršů, Vrchlický mne nudil, Nezval mě otravoval.
        Jednou situace vygradovala, tak, že když jsem měl zpaměti střihnout v hodině češtiny jeho básničku, namísto procítěného přednesu jsem soušce profesorce vysvětlil, PROČ mne Nezval neoslovil ani tématem, ani zpracováním. Nechápu, proč mi tenkrát nedala pár facek. Asi proto, že byla o hlavu menší a o 30 kg lehčí.

        Poe má použitelné zápletky, ale asi bych některé věci přepsal. Ale možná to může být překladem, asi bych si ho měl zkusit přečíst znovu v jiném překladu.

        Děkuji za odpověď.

        1. Tuhle od Vrchlického báseň o exkrementu znáte? Začíná:

          „Na mém stole leží od nedávna / zvláštní nový kus / je to věrně padělaný / lesklý lidský trus…“

          Je to o těžítku v podobě exkrementu a mám tu báseň moc rád.

          Od Nezvala mám v oblibě Manon Lescaut.

          Myslím, že každý má právo na to, aby ho něco neoslovovalo. A je dobře, že jste svůj postoj dal najevo. Toho si cením. A zřejmě i paní učitelka to uměla ocenit… Něco jiného jsou znalosti – a něco jiného je obliba.

          U Poea se mi líbí i jeho poezie.

          Pěkný den :-)))

          1. Re: MŘ

            Emil Frida byl staré čuně, měl těch sprosťáren na triku povícero.

            Souška včelka můj postoj moc neoceňovala, páč to byl začátek osmdesátek a já jsem do školy chodil, ač na denním studiu, tak nějak mimochodem (měl jsem to zmáknuté tak, abych nešel výrazně nad 300 hodin absence).
            Ale na čtvrtletní písemky jsem jí chodil…

            Verše a vůbec literatura o lásce a vztazích mne tenkrát nebraly vůbec. A pochopitelně tzv. povinná (později jen doporučená) četba byla pro mne absolutním zákazem byť jen na takovou knihu pohlédnout.
            Jinak jsem byl ovšem schopen v době nouze číst i telefonní seznam či jízdní řád. Průměr jsem měl osm až deset knížek měsíčně.

            Co si o mně souška myslela, to jsem se nikdy nedozvěděl, páč vyfičela do Práglu učit na vejšku.
            Asi něco podobného, co všichni ostatní – protivné suverénní hovado s egem dosahujícím výše Lomnického štítu.

            1. Já měl kliku, že jsem měl knihy přečtené mnohem dříve, než se ve třídě staly povinnou literaturou – a tak mi ta díla nikdy nezhořkla. Naopak, k mnoha z nich jsem se opakovaně vracel. Nejvíce asi ke Švejkovi…

              Na Frídův talent nedám dopustit – ale jinak Rytíř Smil mluví za vše :-)))

        2. Podivejte se na to takhle , Villon je parchant vsech parchantu futral, neco si jen
          vod nej prectete a uz vas drzi /za neco , muze toho bejt vic / na celej zivot.
          Jednoduchej parchant, nic slozityho, akorat vas vocaruje, ani nevite jak.
          Preklad cestiny nic nezmensi. Vam bzuci porad v hlave..A nezmizi, ani napad.

          Pak mame ty zonglery vyhazujou slova jako micky, aby padaly zpet v nejakym utvaru,rytmu a blabla..Nektery sou agresivni dost, Poe. Ten vari lacino a
          z vody, zahada dopisu napr. , kteryho si nikdo nesmi vsimnout.
          Napr. Jako napr. zkusena policie /ta dobre vi/ , ktera ukuchti pripad a resi prave z vice detailu./ Nekdo se pri vyslechu trochu prerekne, atd./.
          Jinak Polacek a Capkovy povidky. Ty vostatni nic moc.
          Pro mne vzdycky starej Chandler. Ale v english.
          Kdyz ma nekdo dobre psat ,musi bejt chlap a vedet vo cem pise.
          U nas zdaleka nejvetsi, nejvic intensivni ,Hrabal i v umeni psat a neco napsat,predevsim sdelit..
          Je tady filmecek Automat svet vod ty srbsky jezibaby, Chytilovy..
          Jinak neni mozny rajtovat na tom, co bylo …/A taky co s tim a kam s tim/..

      2. Tipovala jsem Villona ještě než jsem si přečetla co jste odpověděl Targusovi (Targovi?).
        Kdopak je váš Thibald ď Aussigny?

        1. Kandidátů by bylo více. Držel-li bych se církevní linky, mohl by jím být T. Halík, jinak například O. Foltýn, V. Rakušan či bakalář Lipavský.
          Neměl bych ale opomíjet ani mediální frontu: Wollner, Šafr, Doležal…

    2. Krakatit natočil Otakar Vávra, a to hned dvakrat (1948, 1980). Ani jeden film předlohu rozhodně nepřekonal. Předlohu ale překonala realita – 2. sv. válka a vznik jaderných zbraní. Ona třeba Bílá nemoc nebo Válka s mloky taky nepasují přesně na realitu. Řekl bych, že ty Čapkovy vize za realitou poněkud pokulhávají. Nedovedl si prostě představit, čeho všeho je člověk schopen ….

      1. Chtěl bych upozornit, že Válka s mloky je vizionářské dílo o migrační krizi. Nejdřív nám (lidstvu, van Tochovi) jich bylo líto a pomohli jsme jim. Pak jsme na nich vydělávali, pak se přemnožili, emancipovali a vzali si celý náš svět. Tu knížku mám moc rád už od dětství (lidogeštěrky, soudruh Molokov). Její poselství o kolonialismu mi došlo později.

        1. RE: Toníček, DK

          Válka s mloky je geniální text bez dalších poznámek.
          Psaný Krakatit je pro mne dlóóóuuuhýýýý a takřka nudný. Film z roku 80 jsem nikdy neviděl, na kino jsem neměl čas, na telku jsem se nedíval.
          Matka, ale třeba i RUR nebo Věc Makropulos, na mne působí tak nějak příliš školometsky. Dle mého názoru měl tyto náměty Čapek uchopit stejným způsobem, jako třeba již zmíněné Povídky z jedné a druhé kapsy.
          Ale to je samozřejmě věcí osobního vkusu a životních preferencí.

            1. Re: SB

              Četl jsem, i když už je to spousta let.
              V povídkách obecně je Čapek v kvalitě obtížně dostižitelný. Co kus, to klenot.

        1. Re: Tymák…

          Takže ZA FŠECKO – uplně-cype-ganc si vlastně může on sám.

          Dobrá úvaha. Lepšíte se.
          S těmito myšlenkovými pochody jste zralý na nějakou anglosaskou háááj-skůůůl !!! A pokud budete platit školné předem máte jistá samá „Áčka“!
          (-:

          1. Martin Konvička měl za podobné návrhy, kterak nakládat s nebezpečným odpadem nějaké opletačky, a to navrhoval docela BIO řešení – masokostní moučku… 😀

    1. Tak ještě že to poznat není a igor mříž i prutce zdělaný obuch mají smůlu … 😀
      (Mimochodem, není po pověstném Téčku a Íčku už pomalu čas na eFko a eSko?)

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *