2 dubna, 2025

Kdo nezažil, neuvěří!

(Aneb jedna paní povídala…)

Tak jsem včera oslavoval Jahodiny narozky. Sice je má jindy, ale kdo by se staral o nějaký kalendář. Přes týden není čas, protože jeden musí hned zrána do háku, a tak všelijak podobně.

Moje Jahoda je liška všemi mastmi mazaná, tudíž své narozky PŘEDNOSTNĚ slaví s každým ochotníkem v ten den, kdy se to hodí ochotníkovi, nikoli Jahodě. Z toho jí plynou nemalé výhody, poněvadž ochotník je pak více nakloněn pustit pírko a Jahodě věnovat dražší dar, což je účelem této Jahodiny hry.

Zrovna za tímto účelem se pak v uplynulém týdnu vypravila za svou matičkou, která, ač stará jak Metuzalém, hravě zvládá pochody v délce od jejího wigwamu až k našemu místu trvalého bydliště a zpět, což je bratru 5 kilometrů, aniž by se nějak zadýchala, neřku-li aby okolojdoucí museli volat záchranku.

Jahoda tedy vyrazila za svou matičkou vydyndat nějaký hodnotný dar, a jak už to chodí v lepších rodinách, matička ji nevykopla obloukem, nýbrž ji pozvala dál, by spolu poklebetily a probraly všechny nové události v Gorolistánu.

Načež došlo k pokecu o tom, proč panímáma chodí málo do kostela, páč Gorolistán je katolická bašta, o které se ví dokonce i ve Vatikánu, a chodit kostelit je jaksi morální povinnost každého jedině správného Gorola a každé jedině správné Gorolky, abych byl genderově aspoň trochu vyvážený.

Matička polonaštvaným tónem odsekávala na dcerčiny zcela nevhodné pindy, že si pouští kázání na netu, tudíž se nepotřebuje kamsi štrachat. Po dalším útoku paní dcerky ovšem nevydržela a naprášila soudruha faráře, že během mše vyplynul z jeho kázání Befehl, aby soudružky ovečky volily černopr…, eh, však víte.

Nedosti ovšem na tom, soudruh farář pokračoval v rozvíjení této ušlechtilé myšlenky dál a zcela bez obalu pravil soudružkám ovečkám, že od koho uslyší ve zpovědnici, že volil „Stačilo!“, tomu zařídí EXKOMUNIKACI z lůna církve.

„TVL,“ pravil jsem, když mi to Jahoda referovala u večeře.

„Fakt se mama nepřeslechla?“ (ne, to není chyba, u nás nejsou mámy, nýbrž jen kratkemamycype, i když mají na délku třeba metr devadesát).

„Dívala se na to dvakrát za sebou, protože tomu nemohla uvěřit,“ zněla Jahodina odpověď.

No…, došla mi slova…

Ještě štěstí, že to je zpráva typu JPP a navíc od staré sklerotické bá…, ééé…, pozdně mladé soudružky.

… a tak tu žijem…

85 thoughts on “Kdo nezažil, neuvěří!

  1. Alois Jirásek v kronice U nás popisoval, jak se jeden tkadlec rozhodl opustit katolickou církev a vstoupit k evangelíkům. Aby tak mohl učinit, musel projít půlročním obdobím, kdy musel chodit na výuku katolické věrouky a nesměl se s žádným evangelíkem stýkat. Pro věřícího je těžké být bez lidí obdobně smýšlejících. Ostatně, i zdejší přispěvatelé připouštějí, že je jejich okolí považuje za černé ovce a v lepším případě je toleruje. O to těžší to musí být pro seniory, kteří již mají zažité své zvyky a tíž navazují nové kontakty. Targusí, přeju vaší tchýni, ať ten tlak ustojí.

  2. Církev římskokatolická a její představitelé nikdy netrpěli přehnanou sympatií ke kmánům (to slovo mi nabídla opravník). Zároveň ani kmáni tou sympatií zase nikdy netrpěli k ní. Přesněji, ne nikdy, dělo se tak v dobách bouřlivé výstavby.

    Postoj té církve nás tolik netíží, dokonce jej (my, pravicoví kapitalisté) i schvalujeme, vždyť je to v náš prospěch. Řekl bych ale, že jsme mnohem čestnější. Vykořisťujeme narovinu, bez jakýchkoliv přetvářek kmánům otevřeně říkáme, ať koukaj makat. A že jestli budou volit tu svou proletářskou avantgardu, pudou na dlažbu. Kdežto ta církvička do toho dává to duchovno, že kdo jim nebude zobat z ruky, přijde za to v noci na něj bubák.

    Ještě jednou, otevřené vykořisťování, vůči tomu mnohem horší bubákovské citové vydírání. LDF by si to konečně měla uvědomit a začít si nás vážit.

    1. Penta bude provozovat sociální služby. Takhle si to ti pravicoví kapitalisté představují. Všichni občané si budou muset zvyknout, že pokud chtějí takovou úroveň služeb, jakou poskytují zařízení ve 21. století, systém to neunese jinak než příplatkem rodiny, která tam má svého příslušníka. Říká majitel Dospiva. Reality, sázky Dr Max a sociální lůžka.Je tohle normální, pravicoví kapitalisté?

      1. Tentokrát jsem to dal do závorky, ať to nevypadá přeužívaně. Buď se mnou skutečně velmi významně nesouhlasíte, nebo vás se mnou baví si psát. Pokud by tam byl třeba jen kousek toho druhého, i přes to první by to pro mě byla lichotka.

        Takže tedy, Penta se samozřejmě chová (dobrá, nepoužiju slovo zdravě) pravicově kapitalisticky. Nechtěla-li by, potom by k věci přistoupila buď charitativně, nebo nepřistoupila vůbec. Je to nabídka služeb. Může-li a chce-li si ji rodina seniora dovolit koupit, učiní tak. Nemůže či nechce, obrátí se jinam.

        V nabídce těchto služeb se tolik neorientuju, obecně jen vím, že těch míst dlouhodobě není dostatek. Z morálního hlediska by někdo mohl říct, že ta Penta (či kdokoli jiný) má poskytovat služby, které jsou dostupné pokud možno všem. Ale my (…) a morálka? To bychom pak rovnou mohli přestat i s vykořisťováním!

        1. Jděte s pravicovým kapitalismem někam. Pokud se dá na utrpení lidí vydělávat stejně, jako na sázkách, realizace a farmabyznysu, něco je špatně a měl byste se stydět a ne se nazývat pravicovým kapitalistou.

          To jsem reagovala na vaše …Vykořisťujeme narovinu, bez jakýchkoliv přetvářek kmánům otevřeně říkáme, ať koukaj makat. A že jestli budou volit tu svou proletářskou avantgardu, pudou na dlažbu

          že byste se měl stydět a ne tu pindat.

        2. Nepřeji vám, aby se někdo vám blízký, dostal do nemocnice provozované Pentou ve vyšším věku. Píši na základě velmi čerstvé zkušenosti. Možná by i vás dokázali převychovat na levičáka.

  3. Jahodě bych vzkázal toliko, že
    po kázání hen toho farářa by bylo nanejvýš vhodné povstat a s křesťanskou láskou od srdce zapět kósek z Fašaňku (to je od nás z Jižní Moravy, dyby chachar náhodó nevěděl):

    Farářu, farářu, gatě sa ti pářů,
    zaši si je niťů, nechoď z holů řiťů.

    Záchodě záchodě, ty budko dřevěná,
    padají do tebja, hovna jako polena.

    Dotyčný rádoby svatý muž by měl jistě radost, kterak farníci krásně pějí.

    1. Staré babky toť opora církve, to už psal Hrabal pobožná jižní Morava zachránila lidovce, jinak by už dávno ve sněmovně nebyli.

  4. Když odhlédnu od toho, že mě to vůbec nepřekvapuje, protože tohle dělá církev od svého zrodu, a zrovna na našem území z ní byla v dobách Rakouska(-Uherska) solidní donášková služba církevní i světské moci, zajišťující zároveň poslušnost a odevzdanost, tak jedna zajímavá věc zůstává. A to jak vehementně bojuje církev proti komukoli, kdo se svými idejemi blíží prvotním křesťanským ideálům, což komunisté zcela jistě dělají. Když si odmyslíme tu ekonomickou část a místo proletariátu dosadíme věřící, jedinou větší změnou je, že křesťanství slibuje ráj až v nebi, komunismus už tady na zemi. Obé chce zrušit stát i peníze a soukromý majetek, základem má být život v pospolitosti, práce ve prospěch všech a žít podle souboru hodnot a pravidel, které se dost vzájemně podobají .

    Ale jak se říká, kdyby se Kristus objevil v současném světě a hlásal to, co hlásal, církev ho alespoň deklarativně, když už by to nešlo fyzicky, ukřižuje úplně stejně, jako kdysi Římané na žádost židovské obce v Judeji. O světské moci dynastických banksterů a jim posluhujících finančních oligarchů netřeba ani mluvit.

  5. Jen malé vysvětlení pro ty, kteří nejsou věřícími.
    Kostel navštěvují zejména starší a staří lidé. A ti si prostě s takovou vyhrůžkou PSYCHICKY neporadí.
    Jen samotná představa, že by mohli být vyobcováni ze společenství – teď vůbec nebudeme řešit, zda je něco takového proveditelné, či nikoli – je pro ně něčím podobným, jako pro lidi mladšího věku třeba únos jejich dítěte bandou vyděračů.

  6. Lidé si stále pletou víru a náboženství.
    Víru má člověk v sobě a nepotřebuje k ní nikoho dalšího, je mezi ním a Bohem…
    Všechno ostatní už je jen náboženství, bylo vytvořeno jinými lidmi k jejich ovládání…

    1. A pletou si to už tisíce let. Je to v nich, jak v koze – zvlášť u soudružek. Černoprdelníci potřebují mít přehled o manšaftu, tak to do lidí tlučou ze všech stran.

  7. Před časem – minulými volbami do sněmovny? mi bylo shodou okolností dáno omšu na TV NOE – kázání bylo jasné – kohovolit a hlavně koho nevolit, jestli odněkud vane antikomunismus tak z tohodle směru. Občas díky okolí je mi dopřána i mše v radiu Proglas – zatím to není tak na plnou hubu ale v kázání to je.

    1. Re: ládik!!!

      Tak to se poptám soudruha faráře, až mne zase někdy bude budit před kostelními dveřmi, když já půjdu z hospody a on na ranní mši.
      Akorát mu tam nesmím nablít, to soudruh farář opravdu, ale OPRAVDU nemá rááád…

      1. Připomeňte mu, že se Ježíš staral o malomocné. Co je proti tomu trocha nablití na prahu ? Neměl by on nastavit nějaký druhý práh ?

  8. K předvolební agitaci před několika lety zneužil farář i pohřeb mého strejdy.
    Tak zlý projev bych si představovala tak od Halíka.

  9. Jedno velmi moudré a silně věřící děvče mi kdysi dávno vysvětlovalo, jak je důleité oddělovat církev od víry. Co naděláme, církev je prostě součástí společnosti a tak se tam vedle kněží, většinou z malých farností, kteí by se pro své farníky i slovo Boží nechali bez rozmýšlení teba rozkrájet, vyskytují i kreatury typu Halík, Cziendlik, Marek Orko Vácha. Třeba rozlišovat.

    Targusi, Vy si s těmi tučnými nadpisy hrajete na klon Markové ???

          1. Targusi, nevymlouvejte se, víte jak to myslím. dělá to bordel v posledních příspěvcích. Nebuďte prosím jako Marková, nejste ženská a jste výrazně znalejší.

        1. „-)
          Nač ten permanentní spor…

          Já bych k tomu jen skromně dodal, že pokud někdo něco ví o víře, pak jedině o víře své vlastní. O víře jiných víme jen velmi málo – téměř nic.

          1. Zakladateli, přeci pokud věřím, tak věřím i v potřebu církve, je todokonce v jedné ze základních modliteb Vyznání Víry. Nemohu si tedy přát exkomunikaci. Mohu si přát nápravu církve, cokoli podobného, ale ne exkomunikaci, která mi zabrání v mnoha pro věřícího základních činnostech. Podívejte se třeba na Vidláka, jak jemu vadí jeho de facto exkomunikace z miroslavské farnosti. Ten výrok je hlasitý, jistě vzbudí pozornost, ale je nesmyslný. Kdo jej napsal je zcela vedlejší.

            1. Ovšem. Ale toto – s nárokem na pravdivost (!!!) – můžete o své víře prohlásit jenom Vy. Nikdo jiný, nepočítaje v to samozřejmě Tomáše Solferna Halíka a Džamílu Stepní orákulum.

              Jakmile to někdo začne hlásat o víře jiných, může se velmi, velmi mýlit, a není, kdo by to ověřil. – Víte Vy, jestli, čemu, případně v co, já věřím? Nevíte. Víte nanejvýš to, co já o tom světu navykládám, a to může být lež jak věž.

              1. Této logice samozřejmě rozumím a nelze jí nic vytknout. V konkrétním případě se ale jedná o situaci, kdy dotyčný věřící není a prohlašuje, co by dělal, kdyby věřící byl. Podle mého si neuvědomuje, že změna z nevěřícího na věřícího je daleko komplexnější, že se změní spousta dalších věcí. Když uvedu opravdu za vlasy přitaženou analogii, nic lepšího jsem narychlo nevymyslel, přijde mi to jako bych tvrdil, že kdybych byl ženskou, kamarádil bych zajsté s tamtou ženskou, protože je úžasná, bez uvědomění si, že jako ženská bych i tyto věci posuzoval zcela jinak.

                1. Krajane, zkuste to trochu s humorem.
                  Targus je veselý provokatér, tak mu není třeba skákat na špek (když libové nerad).
                  Už máte vymyšlený apríl na zítřek? Já jo, bude to drsné, ale veselé.
                  Chcete znát pro pobavení?

        2. Rád se nechám poučit. Starou i novou Smlouvu znám obstojně. Nenalezl jsem v nich ani zpověď ani peklo ani očistec ani transsubstanciaci ani odpustky ani jiné vymyšlenosti ládované do hlav od devátého století.

      1. V Brazílii, ve městě Brasília leží chrám Zjevení Panny Marie , postavený v 70. létech. Jeho architektem je Oscar Niemeyer, komunista. Nikdy jsem tam nebyl, ale fotky nejdou jen tak přehlédnout. Jeho počty realizací jdou do stovek, patrně znáte budovu OSN v New Yorku (tam jsem taky nikdy nebyl).
        Ale víra a fantazie se propojuje v tvůrčí práci.

    1. Re: Sk

      Můžete být klidně i věřící pes bez povinnosti.
      Zpověď vyžadují jen soudruzi z Vatikánu. Ne nadarmo se církev výrazně podílela na správě Říše západořímské. Ale to vy jistě dobře víte. Kam se na katolíky hrabe nadplukovník Koudelka.

      1. Proč ? Zpověd je ze hříchů, koho jsem volil do toho nepatří. Mimochodem kněz, který vyhrožuje následky za zpověď, je s odpuštěním idiot, protože to je naprosto proti zásadám církve.

        1. Re: Tymák…

          Starý člověk ovšem takto nepřemýšlí. A to je, oč tu běží!!!
          Když soudruh na kazatelně řekne, že volit komunisty je smrtelný hřích, je to pro starocha či starku nepřekročitelné dogma, protože proto. Ty lidi prostě nepředěláte.

          1. Tomu ještě rozumím, ale nemůže ani jim vyhrožovat následky za věci vyjevené u zpovědi. Z toho by musel mít průšvih i v církvi.

            1. Re: Tymák…

              Vy nejste katolík, že ne?
              Kdybyste byl, nikdy byste toto nenapsal.
              TAkže stručně, jasně, výstižně.
              Na průšvih v církvi opravdu, ale OPRA VDU rychle zapomeňte.
              A kněz v našem blbákově je na úrovni císaře s odebraným právem osobně popravovat.

                1. Opakovaně vyhrožoval prolomením zpovědního tajemství.
                  Za tohle by šla, myslím celkem hladce, zařídit exkomunikace tomu faráři.
                  I kdyby se týden před akcí přišel vyzpovídat Kozák, tak farář má držet hubu.

                  1. Však o tohle Vatikán bojoval v té nové smlouvě. O neprolomení tajemství i v trestním řízení. Proto se podpis té smlouvy tak odkládal.

                    1. To snad tady bylo vždy. Pamatuji na vyprávění z dětství, že kněz až na smrtelné posteli řekl, co se dozvěděl kdysi u zpovědi o hilsneriádě.

      1. Zamlada jsme znali jen jeden těžký hřích.
        Mladé pěkné holce ho cpát do béčka. To je podle mě těžký hřích.
        😀

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *