Vítejte na ministerstvu obrany. Vítejte v ráji imaginárních stíhaček páté generace a zcela reálné Jany Černochové.
Začnu zlehka. Víte, jak si tu teď armáda dělá selfíčka, jak staví v místě povodní, z hmotných rezerv půjčené, mosty. Teda tam, kde je už předtím nemusel suplovat zbrojař Strnad. No tak ono to vypadá píárově za prvé moc hezky, a za druhé to vypadá, že nějaké ženijní vojsko na stavbu těch mostů máme. Jenže světe a armádo div se, není vše plné duhových jednorožců. Zpráva NKÚ mluví totiž jasně. Máme torzo, které funkčnost připomíná už jen v nejdivočejších snech leckteré blondýny. Co tedy ve zkratce máme, či spíš nemáme? (Ta zpráva je fakt dlouhá a strašidelná.)
– Pontonové mosty, které neunesou nově pořizované tanky.
– 69,4% ženijní techniky té vyčleňované i pro IZS je po životnosti (proto jste ji asi nikde moc neviděli).
– 22% techniky je neuživatelných. Prý dočasně. Ehm…
– Průměrné stáří našich mostních automobilů je 45 let, životnost byla 20. Ještě že to ty, co fungují, neví.
– Ty tanky, co po tom jezdit mohou sice někde máme, ale MO nesplnilo jejich provozuschopnost. Ehm…
– Pro ty, co ještě s vypětím všech sil vyjedou, nezajistilo dostatečnou zásobu náhradních dílů. Asi hodlají v případě nutnosti vyrabovat Lešany.
– U těch co vyjedou, přejedou ty mosty a vystoupí z nich voják, možná budeme zírat, copak že je to za vojáka. Proč? No protože ministerstvo nezavedlo systém objednání a distribuce výstroje pro všechny příslušníky armády, a tudíž zůstalo téměř 1,4 mld. korun na výstroj v meziprostoru. I stou výstrojí.
– Výsledkem je, že březnu 2024 chybělo 19 % výstrojních položek. Tak třeba jim ponožky půjčí Strnad…
Celkově bylo pro zcela stěžejní ženijní vojsko za minulé roky využito pouze 9% plánovaných prostředků, z toho 7,3 milionu v rozporu se zadáváním veřejných zakázek. Aha. Ale nebuďme oškliví, za to samozřejmě nemůže jen současná ministryně, ta jen jde v zaběhlých kolejích. To se táhne jako zpuchřelá zelená guma napříč ministry.
A jako třešnička ta tomhle červy prolezlém armádním proviantu je to, že NKÚ zjistil, že v rámci 11 ze 13 investičních akcí MO pořídilo techniku od zahraničních výrobců nikoliv napřímo, ale prostřednictvím jejich výhradních distributorů pro ČR, kteří jako jediní vyhověli požadavkům MO, neboť zadávací podmínky veřejných zakázek byly ušity míru právě a jen těm distributorům. Zkrátka je nikdo jiný splnit nemohl. Tak se nakupovaly například dva silniční válce. Asi musely být dodány s khaki mašlí, nebo nevím. Předražené kulomety se za půl miliardy též nenakupovaly od výrobce, ale opět od překupníka, o kterém předtím nikdo nikdy neslyšel. Nebo 12 armádních vrtulníků za 17,6 miliardy korun. Za ty dokonce armáda dostala od Antimonopolního úřadu pokutu výši 550 milionů korun. A protože je o šméčko do očí bijící, v únoru 2024 přinesla ČTK zprávu, že už i Evropská komise zahájila s Českou republikou řízení pro porušení závazné směrnice o veřejných zakázkách v oblasti obrany. Takoví jsme my kabrňáci.
A co na to ministerstvo ústy Jany Černochové? Samozřejmě za nic nemůže, nikdo za nic nemůže, nikdo nebude potrestán, nic se vlastně nestalo. A víte proč? Absurdněji už to zdůvodnit nelze. Protože prý státu nevznikla žádná škoda, protože ta pokuta se jen přelije z kolonky A do kolonky B. To, že tu vůbec nejde o pokutu, ale o ty předražené a účelově zadané zakázky, které teda stát (my) platí, to ji nepřijde divné, a už vůbec ne blbé. Nevím proč jsem si vzpomněla na ten tank, co měla v kabelce. A nevím proč jsem si v souvislosti s kabelkami vzpomněla na jinou slavnou ódeesačku a taky to byla Jaňulka. A taky dřela jako kůň…..
„Vítejte na ministerstvu obrany. Vítejte v ráji imaginárních stíhaček páté generace a zcela reálné Jany Černochové“
Já ty letouny nazývám neviditelnými stíhačkami, neb do roku (tuším 2035) je tady nikdo neuvidí. A možná ani po tom roce…
Nezapomínejte na fakt, že výrobce má právo
(1) cenu letounů upravit, tedy navýšit – inflační doložka
(2) dodávku zboží pozdržet, pokud sezná, že pro ně nemáme dostatečné pozemní zabezpečení
A cena toho pozemního zabezpečení, stejně jako provozní náklady budou s největší pravděpodobností TAK astronomické, že nám ty létající platformy vhodné i pro nesení jaderných zbraní (které nemáme) budou venkoncem k hovnu – kterých naopak máme dostatek
které nemáme
tak nějak předpokládám, že to je ten důvod, proč tu má být ta US základna, ne? aby nám je v pravou chvíli, stejně jako všem ostatním 35kám v EU“, „půjčili“.
Nechcete to poněkud rozvést?
Dotaz je pro Ryč v 15:16.
Mobil zase dělá potíže, sorry.
Jen tak na okraj: když už vojáci přijedou někam pomáhat, nemají sebou polní kuchyni ani stany, obce se o ně musí postarat…
A obce polní kuchyně a stany mají?
Ne, ale takhle to chodi co svet svetem stoji. Prijede armada do vsi a ves ma na vyber. Bud nakrmi armadu, nebo si armada vezme sama. A je jedno, jestli ta armada je „nase“ nebo „jejich“.
To bylo za císařpána, kdy na okrajích map I. a II. mapování byly uvedeny obce a jejich ubytovací a ustájovací kapacity. Za bývalého režimu byla armáda v poli soběstačná a zásobování se předpokládalo primárně z týlu. U každé divize byly (válečně) polní pekárny, jatka, úpravna vody, dřevozávod atd.
Boože, nemaj fusekle…tak si to vomotaj onucí, ne?! To by tak bylo, aby nebylo pro kamarády a vlastní kapsy a kupovalo se za to oblečení pro vojáky….od toho tomu ta vaginální mykóza nešéfuje, dá rozum.
A onuce vaginální mykóza má?
Re: Bazalka
A vy umíte namotat onuci na nohu tak, aby vklouzla do boty a nenadělala puchýře?
Já onuce ještě fasoval, ale spíše proto, že potřebovaii vyprázdnit sklady. Omotávat jsme si je zkoušeli, ale jen tak ze srandy, kdybychom v nich měli pochodovat, špatně by to dopadlo; naštěstí jsme dostali už i ponožky. Táta slouži ještě před válkou a vzpomínal, že správně omotat onuce byl kumšt. Jo – oni nosili půllitráky, my už kanady.
Re: Franta
No právě proto.
Půllitry a kanady, to jsou jaksi dva poněkud rozdílné světy.
Já jsem válčil v polovině osmdesátek, a to v půllitrech chodili už jen Ivani.
Vlastně ještě jsme je mohli mít ve stráži, když opravdu hodně mrzlo (pod -15 st.) spolu s těžkým hnusným a špinavým kožichem, který nikdo nikdy nečistil. Člověk se zahřál nikoli kožichem, nýbrž tím, že ho táhl na hrbu.
Ty půlčáky měly filcovou vložku, takže dobré, ale byl problém je vycpat tak, aby člověkovi nespadly z nohou po prvních deseti krocích.
Já jsem to řešil tak, že jsem si do nich přidal novinový papír v podobě vložky, který odsával pot. Na něj jsem přidal další vložku z plastové síťoviny, dalo se to nafasovat. Po stojce boty zout a nechat vyschnout a čekat na další stojku. když bylo pod -20 st., střídali jsme po hodině.
Armádní fusekle stojí totálně za hovno. Daleko horší než ty za Dzúra. Proto si vojáci kupují funkční sportovní ponožky za stovky korun. Což ty armádní určitě taky stojí.
Onuce fungují do nasouvacich bot, jako byly půllitry. Ale už neexistuje obyčejná látka, která saje pot a nehnijou v tom nohy.
Autorce
Paní Marková, opět vás musím plivnout a kousnout, protože se mi jevíte býti málo mladou a málo krásnou.
Pontonové mosty fungují jako lego.
To v praxi znamená, že jednotlivými nosiči (nosič není kuli, nýbrž upravený podvozek nákladního auta) se do vodního toku navezou jednotlivé díly – pozor – ve správném pořadí (důležité!!!).
Pontoňáci by ty díly měli umět rozpoznat a správně je k sobě spojovat. Pročež nejnižší velitelé voj-z-pov, anebo starší vojáci ZVS, nejlépe absloventi PŠ (poddůstojnických škol adekvátního zaměření) údajně měli umět postupy zpaměti a měli údajně mít v palicích nadrilované tabulky, jak se který most s PŘEDEM nadefinovanými parametry staví.
Tzn. máme např. (teď si vymýšlím !!!! ) 100 vzájemně spojitelných montážních dílů (lego !!!! ) a z nich můžeme postavit most dlouhý 100 metrů, který unese pouhých 20 tun, anebo most, dlouhý 20 metrů, který unese 60 tun.
Takže není pravdou, že naše – vaše – genossenské tanky neumíme dostat na druhý břeh vodního toku (nikdy ne řeky!), pouze budeme muset použít větší počet dílů stavebnice, bude to déle trvat, blablabla…
Tady odkaz, ve kterém to popisuje méně blbéééj soudruh, než já.
https://www.mod.gov.sk/zenisti-premostili-pontonovym-mostom-vah/
Tímto vstupem ovšem nechci nijak snižovat vámi podanou infošku a všeobecném bordelu neskutečných rozměrů v AČR, jakož i jinde.
Tady jsou hejbaci obrazky. Akorat to nestavi, ale skladaji, kdyztak si to pustte pozpatku. Chodival jsem se na ne tenkrat koukat, byl to docela cvrkot.
https://www.youtube.com/watch?v=gbU-fOsrv0E
Tady to je v origos baleni:
https://youtu.be/_5oUS88gtt0
Ovšem to je high end technika posledních roků. My na vojně stavěli mosty z jednotlivých pontonů, které byly na pragovkách. Po shození do vody a spojení se na tom vyskládala vozovka.
Se svou odborností lodníka jsem to tahal za člunem Močál s motorem z Tatry 111. Z těch pontonů se mj. beranily piloty pro pomocné mosty, ze kterých se stavěly konstrukce pro tranzitní plynovod. Rok 70-71.
Vypadalo to takto:
https://www.valka.cz/CZK-SMS-stredna-mostova-suprava-t72103
Re: Dc.
To není žádná háájent technika, to jsou křápy z konce šede a začátku sedmdesátek.
Co se týká pontonů, jen se trochu přifoukly.
Re: jozka
Chybějí tam přídavné dílce na boky lodních dílců. Tím se zvýší jejich únosnost.
Kdy se začaly využívat tyto přídavné kusy, netuším. Naši žabáci nic takového neměli.
Ergo kladívko, čím kratší most, tím větší váhu unese. Lze tedy dojít k závěru, že most o délce 2,5 m unese i americký tank s celou posádkou a všemi jejich hamburgery.
Nepochopil jste to.
Most, kladený na zem, unese nejvíc.
To meli tusim v Zeleznem Brode. Byval tam nahon, pres nej lavka. Nahon potom zavezli, nejakou chvili tam meli lavku po zemi. Pak prisla nova doba (nebo se vratila stara?), nekoho napadlo, ze udelat elektrarnu na curku, ktery si rika Jizera neni zas tak spatny napad, nahon zase vyvezli a lavka stoji zase nad vodou.
Zadnej most , zadna potreba, aby po nem jezdil a aby este unes tank ,
nekoupis mostni pontony , nikdo neuskubne miliony z takovyho kseftu.
Targusi, k čemu pontonový most, když české řeky lze překročit broděním bez přípravy, někdy si kachna ani břicho nesmočí. Zvláště v létě. Ale ještě jsou mosty železniční použitelné místo pontonových.
Taky jsem přemýšlela, přes kterou řeky by nemohl tank normálně projet. A ponozky? Jsem vygooglovala, že naše armada má 20 000 vojáků, to by šlo klidně jednorázově nakoupit u Vietnamců a ještě by zbylo. Mají i khaki i maskáčové.
Re:Oo
Tank nemůže bez přípravy do hlubší vody, než cca 1 metr. Pak hrozí, že motor nasaje vodu místo vzduchu a je vymalováno.
Jinak tanky umějí rovněž brodit, ale musí se na tu udělat příprava. Nasadí se dostatečně dlouhý komín a zatěsní se všechny poklopy. Jezdívalo se naslepo, jestli je dnes nějaká naváděcí technia pod vodou, to netuším.
Tímhle příspěvkem jste mi, Targusi, připomněl dětství – 4 z tanku a pes. Ta scéna s tankem jedoucím pod vodou začíná někde kolem 52. minuty.
https://www.youtube.com/watch?v=fXA9yNn2BVo&list=PLG40lO_3CU4Lc_G0pp6IOmm25tyCE8OZ8&index=18
Tady se pořád rozebírají pontony, ale ty jsou vhodné na široké a stojaté toky, třeba na Rýn. Armáda mívala a snad i má vybavení pro překonávání užších toků, roklí, terénních nerovností, příkopů, náhradu či zesílení běžných mostů apod. – mostní tanky (MT-55A):
https://www.valka.cz/CZK-MT-55A-mostni-tank-t10857
– posádka : 2 muži
– nosnosť mostu : 50 t
– max. šírky premostenej prekážky : 17.5 m
– čas potrebný na položenie mostu : 3 min.
– šírka mostu : 3,3 m
– hmotnosť mostu : 6500 kg
– pokladací mechnizmus : 4-klbový, plne hydraulický (hydraulické valce), s elektrosystémom pre automatizovaný proces pokladania a nakladania mostu.
– vyrobeno 1270 ks
No pak tady máme mostní soupravu AM-50 – pomocí ní lze vybudovat most o délce až 107 m. Kolik těch souprav máme netuším, ale tipnul bych jednotky, včetně modernizovaných verzí od Excaliburu.
https://www.valka.cz/1149-AM-50
Dodnes mi beha mraz po zadech ,kdyz muj kamos mi vypravel ,
jak museli jezdit na cviceni s tankem pod vodou. Vodhaduju v letech 60–70..Jak ta potvora mohla jezdit pod vodou si nedovedu predstavit..
Především to opravdu není sranda. Musí se utěsnit všechny otvory, spáry apod., není to ale ponorka, takže úplnému průniku vody se zabránit nedá – ta se odčerpává. Na věž se připojí komín pro sání vzduchu (existuje i rozměrný cvičný, kterým se dá v nouzi vylézt; „bojový“ je jen trubka). Jede se poslepu podle gyrokompasu a nebo s naváděním řidiče zvenku. Nesmí se zastavit motor, kdyby se to stalo, tank se zaplaví. Pro takový případ má osádka dýchací přístroje. Musí vyčkat úplného zaplavení, aby se vyrovnaly tlaky, otevře příklopy a vypluje (sic!); trénuje se to v náležitě hlubokém bazénu. Připraveni jsou ženisté s motorovými čluny a také potápěči. K tanku, který zůstal na dně, přiháknou lana a vyprošťovací tank jej vytáhne na břeh.
Mimochodem, před lety přejížděl traktorista zamrzlé Lipno a led se pod ním poblíž břehu prolomil. Traktorista neztratil hlavu; až neměl dýchací přístroj, vyčkal zaplavení kabiny, otevřel dveře a vyplaval. Byl to penzista, kterému se ještě nechtělo nedělat, nějaký Florián Rygál, bývalý tankista a generálporučík ve výslužbě :-).
http://cestnastraz.wz.cz/seznamy/rygal.html
Re: Gerd
To se ptáte na ÚÚÚplně špatné adrese. Já jako nejchytřejší a nejkrásnější jedinec jsem se při stavbách pontonových mostu pohyboval pouze v repreztentačních prostorách. Na práci tam byli jiní.
A to se na to podívejme. Že by zlatý Babiš?
https://bavorv4.wixsite.com/bavorovy-poznamky/post/studen%C3%A1-sprcha-z-bruselu-fialova-vl%C3%A1da-loni-hospoda%C5%99ila-s-v%C4%9Bt%C5%A1%C3%ADm-deficitem-ne%C5%BE-babi%C5%A1-za-covidu-opr
Fialova vláda loni hospodařila s větším schodkem než ta Babišova v roce 2020, tedy v prvním roce covidové pandemie. Vyplývá to z dat, která dnes zveřejnil Český statistický úřad na základě konzultace s Eurostatem v rámci takzvané notifikace.
….
Zatímco Babišův kabinet roku 2020 čelil nejhlubšímu propadu ekonomiky v celé historii novodobé ČR, o 5,3 procenta, loni ekonomika poklesla jen o 0,1 procenta, tedy v podstatě stagnovala. Přesto tedy byl vládní deficit loni vyšší než před čtyřmi lety v době covidu.
….
Zaprvé, Eurostat letos v dubnu ministerstvu financí odmítl jako příjem uznat zhruba 29 miliard korun z dividendy ČEZ, kterou si ovšem ministerstvo do příjmů započetlo celou, tedy v objemu 54 miliard korun.
….
Zadruhé, Eurostat do deficitu započítal i hospodaření mimorozpočtových, avšak stále i tak státních fondů, včetně části deficitu Státního fondu dopravní infrastruktury v objemu zhruba 20 miliard korun. Tento dluh ministerstvo vyvedlo mimo rozpočet, za což jej kritizuje i Národní rozpočtová rada. Podle ní dokonce nelze loňský ministerstvem deklarovaný výsledek rozpočtu kvůli tomuto vyvedení – tedy výraznému optickému snížení jeho schodku – srovnávat s těmi z let před rokem 2023.
P.S.
Takže jim neuznali ani těch 20 miliard schovaných Stanjurou do SFDI, o kterých se mezi dezoláty mluvilo při zveřejnění výsledků hospodaření SR za r. 2023. Takže žádných 289, jak se chválili, ale 347.
Ten nižší pokles ekonomiky je optický klam způsobený hodnocením podle HDP. Nedávné povodně HDP také zvýšily.
K nedávným povodním se váže relace TV BUREŠ , hovoří pplk. Kratochvíl:
Česko darovalo Ukrajině automobily. Po příchodu povodní přišla řeč na to, zda by na krátkou dobu nebylo z tohoto množství něco půjčit Česku na likvidaci povodní.
Bylo. Ale poplatek činí miliardu. Podrobněji v poslední zářijové relaci.
Zlatý Martin Dzúr.
Zlatej v podstate kdokokoliv.
Martin Dzúr nám na konci výcvikového roku písknul poplach v půl desáté ráno. Zvonil telefon, zvedl jsem jej a ozvalo se: ,,Vole ozvi se! Pros..al jsi signál!“ Pochopil jsem , že jde o poplach a zavolal radistu ze stálé radiové stanice na Hlincově hoře , aby odpověděl a nemusel to pak trénovat někde v Sabinově a započal se svými vojáky likvidaci antén, jejichž stavbu nacvičovali.
Nebylo stále jasné, zda nejde o skutečný bojový poplach, protože
Budějovice nevykazovaly žádnou civilní dopravu (byla odkloněna mimo město) a v kasárnách probíhaly pokusy nastartovat poslední vozidla, která nereagovala ani na nejsilnější vulgární výrazy.Teprve, když jsme se po dalekých přesunech usadili poblíž Třebíče, bylo zřejmé, že válka nebude. Přespal jsem v krmelci a ráno zjistil, že nade mnou mají vosy hnízdo. Ale ani z tohoto lokálního ohniska napětí nic nebylo.