10 prosince, 2023

Už zase přepisují historii

Jak zaznamenal jeden z návštěvníků těchto stránek (diskusní příspěvek zde: https://web.litterate.cz/az-se-to-sesype/comment-page-2/#comment-187462), přepisování historie v těchto dnech dosáhlo ne snad dna, ale zcela jistě ponoru o rekordní hloubce: byl natočen film o „hrdinském odboji bratří Mašínů“. Na Novinkách o tom píšou, a jednomu by se chtělo zvracet.

Rád bych vyzval zdejší publikum k počinu, který by snad mohl mít potenciál uchovat některá historická fakta co možná nejméně zkreslená, aby naše děti měly z čeho čerpat, až bude našim vnoučatům ve škole předkládána historie tendenčně upravená.

Jsme zde lidé různých oborů, zálib, znalostí, s přístupem k rozmanitým zdrojům informací. Navrhuji: kdo může a má chuť, sepišme, co o případu Mašínů víme a jsme schopni dohledat, a zašleme své elaboráty, případně odkazy, někomu, kdo se ujme úlohy editora. Výsledek pak zveřejníme na tomto webu (a také uložíme jako zálohu).

Detaily, které jsem v rychlosti nedokázal postihnout, případně i volba editora textu, buďtež diskutovány pod článkem.

Neprodlévejme, času není nazbyt. Uvedení filmu zjitří emoce a přepisovači historie se brzy dají do likvidace zdrojů původních informací – pokud už nezačali.

Všem čtenářům předem děkuji za pochopení.

195 thoughts on “Už zase přepisují historii

  1. Pokud jde o odboj či prchání – našly by se i nějaké únosy letadel i autobusu, že?
    A soudy na obou stranách hranice je hodnotily tak nějak stejně, že?

    Jen ten druhý pilot, co dostal na zem Turbolet se zastřeleným kapitánem Mičicou, kterému přístroje vyzkratovala jeho krev, jen ten byl potrestán.
    Demokratická vláda mu odebrala navýšení důchodu spojené s vyznamenáním za hrdinský čin. Neboť prý nebyl žádný hrdina, naopak zabránil zničení totalitního letadla a zabití přisluhovačů zločinného režimu.

    1. Jenze zavadet a schvalovat teroristicky zakony a soudit podle nich ,
      je taky zlocin.
      Jako kazdej jinej.Nebo daleko horsi.
      Zakony jsou mocna zbran k nasili a k masakrum. Vlady teroru.
      Pepa je debil a nicemu nerozumi..

  2. K Mašínom len toľko: chceli utiecť z Československa za každú cenu. Podriadili pre ten cieľ všetko. Neboli to vôbec odbojári proti komunistom, nepodnikali žiadne akcie proti reýimu. Proste obyčajní vrahovia. niet čo riešiť. Váš PePa sa jasne vyjadril, že sa postupovalo podľa vtedy platných zákonov ……

  3. Na slovensku sa americky agenti okolo Stefana Hriba snazia spravit z vrahov studentky Ľudmily Červanovej nevinne obete komunistickeho režimu.

  4. Marně přemýšlím,
    co je to za hrdinství svázat člověka a podříznout,
    praštit železnou tyčí a omráčeného zastřelit,
    jakou krásu uvnitř přinese loupežná vražda účetního,
    který dle vlastního syna ani nikdy komunistou nebyl
    a jen chtěl splnit úkol, předat dělníkům cca 900 tisíc na výplaty…

    Pokud si dnešní režim cení některé vraždy jako hodnoty
    a rozdává za to metály, tak je horší, než ti „oni“…

    A prezident Pavel by pro Mašíny byl akorát tak osoba k likvidaci
    a on jim fakt dá metály, to by Havel nevymyslel….?!

    A odvaha a statečnost to byla u těchto vrahů asi jako u toho ožralého hovada v Plzni,
    co domlátil šestiletého kluka.

    Jak řekl syn zavražděného účetního v 2008,
    kde kdo odešel za tou svobodou a nemusel u toho vraždit ……

    https://www.novinky.cz/clanek/domaci-syn-zastreleneho-ucetniho-promluvil-masinove-jsou-loupezni-vrazi-40190607

    1. No, jestli opravdu generál Zrada bude předávat Mašínům, to jest vrahům jeho někdejších soudruhů, státní vyznamenání, a oni je od něho převezmou – to si snad koupím televizi a zaplatím koncesionářské poplatky.

      Ale trochu mám strach, aby nám vyznamenaní bojovníci proti komunistům nepodřízli prezidenta. Myslíte, že ho předtím aspoň omámí chloroformem?

      1. Tak letos to v PS klaplo jen u jejich sestry a maminky….

        Ale jak to nakonec bude uvidíme.

        Ale rovněž bych uvažovala o sledování na TV, jen na rozdíl od Vás radši navštívím letos případně někoho s televizí…..

        Ona stačí nakonec i jejich sestra a prezident bývalý komunista cvičený možná i na činnost
        jako její bratři….
        ******************************
        2023 návrhy ve sněmovně:
        Ctirad Mašín, in memoriam NE
        https://www.psp.cz/sqw/hlasy.sqw?G=80788
        Josef Mašín NE
        https://www.psp.cz/sqw/hlasy.sqw?G=80789

        Rekapitulace všech navržených PS 2023, ale ještě může návrh přijít odjinud…
        https://www.psp.cz/sqw/cms.sqw?z=17569

        Návrhy na propůjčení nebo udělení vyznamenání předkládají prezidentu republiky
        Poslanecká sněmovna, Senát a vláda;
        prezident republiky může propůjčit nebo udělit vyznamenání i bez takového návrhu
        (rozhodnutí o tom ale vždy podléhá kontrasignaci předsedy vlády).

        1. Komickej je strejda Brady, konečně se Herman dočkal.
          Sestava Pithart, Doležal, Kroupa(!)
          Jakej režim, takový elity…

      2. To nehrozi na to nikdy nezbyl cas , je ta zkusenost , ale uklizecka ,
        nebo vratnej , ucetni verejnych zachodku , by si meli dat bacha.
        Stara nelaska nerezavi.

  5. Tak jsem přelétla některé komentáře a popravdě, vy všichni co se tady bavíte ( opravdu bavíte) s tím směšným ubožáčkem (an) v něm posilujete jeho pocit důležitosti. Je to směšný ubožák a myslím, že nestojí za to se s někým takovým zahazovat. Já chápu že je to legrace odpovídat na jeho žvásty, ale pak je to tady zbytečně zahnojené směšnými kecy. On ví, že Mašíni byli (a jeden stále je) vrazi a také velcí zbabělci, nakonec k nim má, jako také zbabělec, blízko.
    A Alefe, Vy chcete nějaké zdroje, informace a podobně o vrazích Mašínech a spol. Jistě jste zaznamenal co zde psal Tecočamp, „bláboly“ z internetu on neuznává, takže bude asi nejlepší zdroj informací on- Tecočamp, zřejmě má informace odjinud a jistě budou o těchto stvůrách nezaujaté 😉 .

  6. Alefe,

    ten demokrat a nositel pravdy, honosící se dnes nickem „an“ – je to škebloň?
    Nebo je to někdo, koho známe už delší dobu, ale píše pod jinou přezdívkou?

    1. Tak jest, je to on 😁 Škebloň osobně. Dneska mimořádně užitečný zdroj informací. Určitě si zajděte na ten film. Škebloň ho sice ještě neviděl, ale už ví, že to bude o chlapech jaxepatří.

      Tak ať něco užijete 😂😂😂

      1. Alefe,

        při vší úctě – opravdu si nejsem jistá, jestli je zrovna škebloň vůbec s to posoudit, kdo je vlastně chlap… tím méně „chlap jaxepatří“…
        Sorryjako… 😀

  7. Tak nám diskuse zase uhnula od faktů směrem k dojmům. Pokusím se to nějak rozproudit trochu jiným směrem. Odpíchnu se od biblického „ po ovoci….”. Mašínové a spol. Tak co vlastně po nich zůstalo. Dva mrtví policisté strážmistr Kašík a strážmistr Honzátko (je jedno zdali komunisté či nikoli), jeden pokladník (možná komunista). Jo a z dolu Kaňk si vypůjčili cca 100 kg Donaritu (výbušnina). A ještě u Kroměříže zapálily nějaké stohy a postřelili pomocníka VB Leciána. A pak při fantastické cestě do Západního Německa se jiím podařilo se doslova prostřílet a udělat z policie a armády NDR blbce. A to je všechno? Všechno. Nějak tam nevidím ten odpor proti režimu. Kolik zastřelili, alespoň, okresních tajemníků? Nebo kolik sabotážních akcí či co se za boj proti režimu považuje? Nějaké vyhozené vlaky? Nebo zablokované tramvaje? Bomba na poště či OVKSČ? No nic není známo. Myslím, že jejich činnost spočívala hlavně v sehnání zbraní na, tehdy nezákonné, překročení hranic směrem ke svobodě. A to je celé. Žádný odboj či diverze či co. Prostě chtěli do pryč a neznali jiný způsob. To jestli to bylo hrdinské či nikoli je dnes již v podstatě jedno a neumím to posoudit. Medaili bych jim nedal.
    Zdraví Nick512

    1. Já kdysi viděl rozhovor s jedním. Říkal, že měli v plánu vyřídit Čepičku, ale neměli už pak čas. Absurdity mi zůstávají v hlavě dlouho, právě pro tu absurdnost. Takto to skutečně pravil, že to plánovali a že pak neměli čas.

      1. Čepička žil ještě v roce 1990.
        Žádný soud s nim po roce 1989 neproběhl (otázkou je, zda by při svém zdravotním stavu vůbec něco vnímal).
        To je jeden z kořenů až do dnešních dob trvajících pří, někdy až do roztrhání mozkové tkáně. Že se vyhlásilo“ nejme jako oni“, což svým způsobem chápu, asi nikdo nebažil po krvi…..nicméně ty soudy nad podezřelými papaláši aj. komoušského režimu asi proběhnout měly. Otázkou je, jaká by byla výše trestů, když Calley de facto byl odsouzen a potrestán domácím vězením.
        Byla taková doba, všude estébáků či (ex) komoušů jak vody v oceanech, možná to polistopadoví papaláši brali jak např. v Západní Germanii po roce 1945 – že se , krom skutečně pronacisticky a rasisticky angažovaných a krev na svých rukou majících členů NSDAP, SA či SS , podaří je inkorporovat do nově vznikající demokratické republiky. Kdy tito, zejména díky Marshallovu plánu, se ve valné své většině přizpůsobili. Dokonce se dva bývalí členové NSDAP stali spolkovými presidenty (srovnej např. s Čalfou, Dlouhým….. ale nakonec i s Petrem Pavlem, Zemana z KSČ vyloučili). Volili svýma peněženkama.

        1. Dál jste si práci. Vlastně navzdory sobě odpovím ale krátce. Stačilo, aby Mašínové přece jen nějak ten čas ušetřili. Třeba ten věnovaný usmrcování zajatců. Koneckonců, dle svých slov to měli naplánováno. A bylo by bývalo o jeden rozporuplný otazník méně…

          1. Dál…, přirozeně dal. Já bych tomu podsouvači slov měl dát nějaké odbojové jméno, protože on to sice „přece taky myslí dobře“, ale mě to taky jednou zabije…

    2. Co se zakrejva , je zase zacatek /a motiv toho vseho/, proc ty bestialni vrazdy a dalsi zlociny zacali..
      Zase to vypada , ze se z niceho nic rano jednou probudili a hned vedeli ,
      komunisti se nam nelibi sou spatny a tak budeme nekomunisty terorizovat a masakrovat../Zavrazdis nejakyho z vesnice a uz je konec komunistum/.
      Plany sice meli velky ,ale na ty nezbyl cas, s tem nejak ani nezacali ,
      velkej vladni komunista, nic.
      Ani do auta takovymu nekopli..Radsi si nasli cas a zapalili stoh slamy .
      Strasna rana rezimu. Zapalenej stoh. /Gottwald vedel , ze je s nim konec/..
      Na druhy strane zase policie se dlouho neprobudili a nechali je skodit a bez dozoru
      a este utect. Radsi honili nejaky farare , za to jejich modleni..
      /Aby z nas nedelali blbce/.

    3. Teroristi v Babicich /tri funkcinare /, meli rozkaz se nevzdalovat daleko…
      Jiny zase meli na programu se vzdalit aby nebyli dlouho chyceny a
      jeste schazela ta ostrazitost , nepritel nikdy nespi , nektery chytli hned ,
      jiny az potom , a dalsi terorizovali a jeste meli spoustu casu utect vcas ,
      aby byla ta slava v mediich..
      Na vobou stranach..
      Cela armada a policie u nas a potom zase u nich a zadnyho , vubec
      nikoho nechyti..Byly potize…Kam prchali , taky nemoh nikdo vedet..
      /Byly treba obavy, ze zastreli Stalina/.

  8. Dovolil bych si upozornit ctěné obecenstvo na dnešní článek Jana Zieglera na Neviditelném psu o tom, jak Sovětský svaz páchal stejná zvěrstva, jako Němci. Není to ke čtení, avšak dokládá to tentýž trend, jako dnešní článek Alefa Nuly, zakladatele.

    1. Tuším od něj, možná od jemu podobného Flašky, jsem četl věci nevídané. Například, že bestie Stalin ještě v posledních květnových týdnech 1941 dodal bestii Hitlerovi miliony tun různých surovin včetně snad 1600 tun platiny.

      Jakkoli SSSR skutečně dlouho zásoboval nacistické Německo hlavně těmi surovinami, jde o způsob, jakým to „stylizoval“. Stačilo by „ještě do posledních týdnů“, aby to odpovídalo realitě a zůstala zachována absurdita toho obchodování. Jenže dotyčný „zuřivý reportér“ kašle dlouhodobě na to, že je právě způsobem svého psaní za (maximální dostupný eufemismus) blbečka. Přednější je protisovětská/protiruská údernost.

      1. Piccolomini: To bylo obousměrné. Německo dodávalo do SSSR do poslední chvíle techniku, zbraně a plány zbraní. Možná kdyby Británie a Francie neodmítly v roce 1938 alianci se SSSR, nebyl by žádný pakt Molotov-Ribbentrop.

        1. pořád to špatně chápete, západ válku chtěl, Britové na 100%, ale pouze na východě, jen se tam pletlo to Polsko

  9. Co to je za idiota co píše pod jménem an …
    Je tak blbý, s vymytou hlavou debilní antikomunistickou propagandou, nebo jenom provokuje ….
    Jestli je vymytý, tak je to ukázkový případ zmanipulovaného tupého primitiva …

    1. Vychova, jak se stat , zrudnym psychopatem , na to zadna skola , ani ustav ,
      neni a nebude. Tak se narodi.
      Neni nic , co by spolecnost pred nimi ochranovalo. Proc asi?
      Nikomu z vrchnosti to nikdy nevadilo a nevadi .
      Az potom , kdyz vrazdi a pachaji zlociny.
      .Neni tezky, je predem rozeznat..
      A neni to nahodou proto, ze se nektery hodi k pouziti mocnym..Kdo vi.
      Jestlize hrdina naroda Masin , cest jeho pamatce , bojoval proti nacistum ,
      /jako nikdo jiny/a tak je vychoval , nedava smysl , ze k nacistum utikali.
      Od antinacistickych komunistu.
      Kde jich nacistu bylo plny Nemecko, kde je vlada vsemozne chranila,atd.
      Povysovali nacisty se schvalenim vsech vlad zapadu , na vysoke pozice i v NATO.
      Aby hned po valce a ve vysokych funkcich nacisti dal mohli slouzit a uskodit co nejvic, jako nepratele komunistu , kteri je porazili.
      Aby nacisti /v tom panuje shoda/ ,komunisti proti nim bojovali a umirali ,
      zdaleka nejvic, nemohli znicit a vyhladit svet..
      Nejak to nehraje ani nemuze..Musi ale porad stouchat do vosiho hnizda.
      Pak se dockavaji reakci..

  10. Je to potřebné, nazvat to pravým jménem. Sice každý má to své „pravé“, ale když už je napsáno a lze si jej opakovaně přečíst, ono si to pak lépe sedá.
    Takže thriller, Academy Awards beeing expected… No, jen těžko v něm ta věc nebude vykreslena jako přímo epické hrdinství, doprovázené „morálním poselstvím“.

    Ale ať už to tehdy bylo jakkoli, velmi viditelně zde na drbárně i ve společnosti vidíme, že pohled na to je extrémně odlišný. Vzbuzuje-li něco takového takto prudké rozpory, často značně emotivní, už to je špatně. To není nic o „proruském“ versus „prodemokratickém“ smýšlení. Z jedné strany jednoznačně vražda bezbranných, ze druhé“sice teda ta vražda „, ale „ve jménu „. Ve jménu čeho? Co je na tom politického? Vražda = usmrcení, násilné záměrné odebrání života. Tak to je a vždycky bude. Druhou věcí je, koho a proč. Účetní, hasič (já vím, toho pouze a jen zmrzačili, zabít se jim jej prostě nepodařilo), policista…, ten třetí možná, pokud se označí za dobrovolného sluhu zločinného režimu, presumptivně připraveného taky jednat zločinně a amorálně. Ale jen tak jej spoutaného oddělat? A co ti ostatní? Taky sluhové toho zločinného režimu? Co můj děda, dělal tehdy ve fabrice vedoucího, protože své práci rozuměl – taky byl sluhou zločinného režimu? Nebo kdyby náhodou tehdy byli poblíž předkové obhájců hrdinství…, no, nejspíš by neobhajovali, protože by se jménem hrdinství nenarodili. (Nedávno se tu rozebíralo to násilí a jeho oprávněnost/neoprávněnost. Prohlašuji, že pokud by mi někdo chtěl oznámit, že můj děda, táta a krátce i já jsme byli slouhové totalitního zločinného režimu proto, že jsme v něm žili a pracovali, rozbiju mu držku tak, že ji už nikdo nespraví a z rozkroku mu udělám pudink.)

    Parametr, podle kterého to lze posuzovat je jen jeden jediný.
    Jaký by z hlediska dalšího nebezpečí pro ně byl rozdíl mezi tím, ponechat je svázané a s roubíkem pozdějšímu nalezení — a ponechat je zavražděné pozdějšímu nalezení? Žádný. Dotyční prostě byli později nalezeni, kdy vše, co se stalo, bylo stejně známo. Nebo by Mašíny snad ohrozila výpověď, že pak odtud někam zmizeli? Na takto banálně snadnou úvahu naši hrdinové měli, či neměli dostatek času? Měli.
    Dál to není nutno rozebírat, přirovnávat s letci a jánevímco. Žádné ve špatném čase na špatném místě, protože…(dosaď válka, odpor proti režimu či jakékoli vzletné slovo) si nevybírá. Bezdůvodně, to je nutno zvýraznit, naprosto bezdůvodně je popravili. Lhostejno, že stres, zkratkovitost blablabla. Stalo se a nejde odestát. Celou odbojovou činnost, která by jinak byla respektuhodná, tím totálně posrali. Sami sobě tím odebrali jakékoli právo být nazýváni hrdiny.

    A co se filmového zpracování týče, víme, že Achilla klidně může představovat herec ze Ghany, taky náčelnicí Vikingů v jejich brutálně patriarchálním bílém severském světě. V norských Třech oříšcích zase Popelka zachrání prince a v reklamě má ohyzdná tlustice krásný a jemný podpaždí, ať už si jej oholí, či tam „ponechá chloupky“. Ať tedy žijí krásní a jemní Mašínové…

    1. Velký souhlas, p. piccolomini.

      (mmch, pro trochu odlehčení – nebylo by genderově korektní, aby jednoho z bratrů Mašínů hrál černoch?)

        1. Správně. Pro získání Oskara to stejně tak musí být. Ten druhej klidně může zůstat chlapem, ale musí se na konci vyspat s východoněmeckým vojákem, který se k nim přidal.

        1. Vono zase leze na povrch , ze s tem bilejma to nebylo tak strasny,
          treba driv nektery soudci z nejvyssiho soudu , nebyli , ani Hoover ,
          nebyl ani Lincoln..Ale se zesvetlovali se vsichni , v mediovych
          obrazcich , aby nebyl povsim..Aby nekazili ty lidsky prava pro nas..

  11. Bří Mašínové.
    Své zlodějiny a vraždy zakrývali bojem proti komunismu. Za své zločiny nebyli u nás souzeni, protože naši soudci a prokurvátoři věděli, že by je vrazi z Volstrýtu nevydali (copyright jasánek),
    když statečně bojovali (po boku US vojáků) ve Vietnamu, aby zapadli mezi US občany.
    Perlička na závěr, bří Mašínové byli odsouzeni v Dojčlandu, když se střílením dostávali do US zóny. Proto taky nikdy nepřijeli do Evropy z obavy, že by byli zadrženi a předáni do tjurmy.

  12. „Pánové s blbejma nikdy nediskutujte, jednak je to ztráta času a jednak jim tím prokazujete laskavost, že je vůbec berete na vědomí.“ Jan Werich

    1. To je obecně jistě pravda. Ale vyplatí se znát názory a argumenty nepřítele, a těch z diskuse vytěžíme dost.

      Přišedším děkuji za účast, já se k tématu někdy v příštím týdnu vrátím, a vás, kteří máte na věc pohled rovnoběžný s mým, poprosím o spolupráci, předeslanou v článku.
      Kdyby někdo v mezičase chtěl zaslat nějaké materiály k věci, nechť tak učiní na Vidlákuv mail s předmětem „pro Alefa“. Vidlák se snad nebude zlobit, že si z něho dělám poštovní schránku, a maily přepošle. Za to mu předem děkuji a za odměnu pro něj mám skutečný anekdotický příběh o něm samém, ze života. Určitě se mu bude líbit, osobně povyprávím.

    2. Není blbej, možná navedenej…..a v lecčems má pravdu.
      Je nevinnou obětí toho, co popisují např. Max Weber a Gregory Bateson…..systém vnímání, hodnocení, porozumění a vysvětlení opřený o to, za každou cenu hledat společné, hledat zákonitosti.
      Přičemž skutečnou informací je rozdíl (společné se rozplajzne v apeiron, hledat je třeba PROČ to jiné , tak se dojde ke krásnému porozumění a možná i vysvětlení), kdy mapa není terén a kdy vnímání či hodnocení není vysvětlením.
      Je mladej, ještě má hodně času na to něco poopravit, něco vypustit, něco nahradit……

  13. Já si z této diskuze beru poznání(ne od všech), že volba většiny o směrování státu není pro všechny závazná a víceméně když se mi nelíbí jak většina rozhodla tak jsem oprávněn se bránit všemi prostředky, zákony jaké aktuálně jsou také nemusí platit pro všechny. Z toho mi plyne, že pokud nesouhlasím se současným směřováním státu tak mohu páchat libovolně činy a časem budu adorován jako hrdina(platí to i pro neplacení daní?). Logika pryč,lidskost pryč,jen plnění záměrů adorace antikomunistů s tím, že komáři už nejsou u vesla 33let.

  14. Jestli jsou Mašínové hrdiny třetího odboje, tak v tom případě je stejným hrdinou i spartakiádní vrah Straka nebo Ladislav Hojer.

  15. kdy je odboj legitimní? cenzura? veznění za názor? zabavování majetku kvůli minimálním dluhům? vyhazování na ulici?

    1. Velmi jednoduché – odboj se stává legitimním ve chvíli, kdy zvítězí ti, jimž ona činnost přinese prospěch a vyhovuje. Do té doby je to nelegitimní a samozřejmě i nelegální banditismus a terorismus.

      Je třeba mít na paměti, že z určitého úhlu pohledu byli vlastizrádci v době nejtěžší všichni, kdo vzali zbraň do rukou proti reprezentantum mocnářství, stejně jako protektorátu.

    2. Tady ta diskuse je ale spíše o tom, proti komu je ten odboj veden legálně (respektive legitimně ), v rámci spravedlnosti systému zub za zub a oko za oko.

  16. Komouši nás chtěli část odnárodnit a část vyhladit ?
    Jeden nekomoušský jenerál prohlásil něco v tom smyslu, že komoušský režim dříve či později se bude zajídat všem tak, že ho zdejší lidé zruší. Ovšem zvítězit ten nacistický režim – tak jako národ přestaneme existovat, podotknul.

    Holinky jako hodinky, že ?
    ————–
    Pro mě za mě ať je vyznamenají třeba i tím nejvyšším vyznamenáním, stejně si myslím, že ho z rukou pana presidenta Petra Pavla nepřijmou….

  17. Je to typicky české vysnít si ideál vznešeného odboje bez kontroverzních věcí bez ohledu na tehdejší možnosti a situaci. Mnoho současných lidí si to vysnilo. V 50. letech systém žádná pravidla nedodržoval a nějaká petice by byla bez šance a i za ni by dostali asi 10 let. Oni nezahájili vyostření třídního boje. To udělala strana a vláda. Kritizovat se dá, že neudělali nic proti významnějším funkcionářům a stříleli jen na pěšáky. Útěkem do západního Berlína se zapsali do dějin. Prošli tři z pěti jen s pistolemi bez pořádné výstroje a proti 25 000 mužů. Kdo dokázal něco podobného? Poučení je že proti takovému režimu se nedá dělat nekontroverzní odboj, potom se asi nedá dělat nic, nebo se dá dělat rozhodně vedený ale s mnoha kontroverzními momenty. Co se týká 50. let. Gulášová 80. léta tím nemyslím. Ani za protektorátu nebyly jen nesporné úspěchy zpravodajců z odboje, ale docházelo i k přestřelkám po kterých zůstal problematický stín, když šli partyzáni proti českým četníkům. Většina Čechů má ráda disidenty s morální převahou podepisující petice a bez odporu zatýkané. Jenže to šlo až v době, kdy už režim musel brát ohledy na veřejné mínění a okolní svět a nemohl popravovat za politická obvinění ani posílat kritiky na uran. Pokud někdo střílel, nedokáží se s tím vyrovnat na rozdíl od Poláků, pobaltských národů nebo národů bývalé Jugoslávie. To je důsledek určité české holubičí povahy, která je někdy požehnáním a jindy prokletím. Myslím, že spousta lidí hodnotí ahistoricky 50. léta až podle novějšího období normalizace, ale stejně je jasné, že takový odboj je příliš sporný pro společnost, takže medaile od prezidenta by se udílet neměla.

  18. Na patria.cz vyšla tato zpráva : „Zelinářská unie Čech a Moravy (ZUČM) nesouhlasí s nastavením vládou avizovaného zvýšení daně z nemovitosti, protože by se podle ní odrazilo ve zdražení pachtovného za pronájem zemědělské půdy. Doplatili by na to hlavně malí a střední pěstitelé zeleniny. Stát by proto podle ZUČM měl obhospodařovanou zemědělskou a lesní půdu ze zvýšení této daně vyjmout. „Podmínky by se měly pěstitelům usnadňovat a tohle je jedna z možností,“ sdělila ČTK předsedkyně ZUČM Monika Nebeská.“

  19. Wiki : https://cs.wikipedia.org/wiki/Skupina_brat%C5%99%C3%AD_Ma%C5%A1%C3%ADn%C5%AF

    Jen dodám, že tehdy utíkali do Západní Germánie, ve které např. ředitelem kancléřského úřadu Konrada Adenauera byl dr. Globke, dále jména jako Hermann Ahrens….kurňa, mi se to nechce celé opisovat, tady to máte :
    https://de.wikipedia.org/wiki/Liste_ehemaliger_NSDAP-Mitglieder,_die_nach_Mai_1945_politisch_t%C3%A4tig_waren
    tady trošku jinak vysortované, název seznamu :
    „Zur NS-Vergangenheit von Mitgliedern“
    Takže trochu paradox, utekli do země, ve které bývalí členové NSDAP, jejich opory nebo SA -manni(tedy jejich bývalé cíle atentátů, odboje….), stávali se prominenty.
    (Já vím, nebylo z čeho brát, demokratizovali se….určitě lépe, než kdyby se organizovali do nějaké postnacistické guerily)
    ———————————————
    Pro zajímavost, z jiného soudku – polský hrdina, sám o své vůli se dobrovolně nechal zavřít do Auschwitz I.
    https://cs.wikipedia.org/wiki/Witold_Pilecki

  20. Napadl mě v této věci tip – kontaktovat Petra Bureše z jeho youtube kanálu, kde vedou pořady s Josefem Skálou. Oba by k tomu měli hodně kontaktů na pamětníky i lidi, kteří to tehdy prošetřovali.

  21. Zásadně se snažím vyhýbat hodnocení lidí, kteří se ocitli v extrémní situaci, kterou jsem (díkybohu) neměl příležitost zažít. Faktem ale je, že padesátá léta byla hodně drsná a když se někdo postavil na odpor, šlo mu jednoznačně o krk. Pak je to holt tak, že vy musíte vystřelit první a střílet tak, abyste zabili, jinak zabijou vás. Na druhou stranu, zabití spoutaného a bezbranného člověka je vražda, bez ohledu na to, jestli to byl přisluhovač režimu, nebo ne.

    Takže i když obdivuji jejich hrdinství v tom, že se dokázali postavit na odpor odpornému režimu, ta vražda je pro mne přes čáru. Hrdinové, kteří si to – podle mého skromného názoru – po*rali zbytečnou vraždou. Ale to asi nejsou v historii zdaleka jediní…

    1. Re: SB

      Ono to není všechno.
      Ukradené peníze prý použili mimo jiné na nákupy motocyklů…
      Nevím, jak jsou na tom ostatní čtenáři, ale mně z toho vychází Bonnie a Clyde na československý způsob.
      Žvásty o odboji zůstávají pro mne v rovině pouhých žvástů, nic více a nic méně.

  22. zajímalo by mne kdo to financoval, a pak taky co a to němci, tam těch mrtvých bylo víc. Hmm a když si uvědomím, kolik nových politiků se za ně už bilo. A taky nevím, jestli je na to vhodná doba. Ukazovat a oslavovat vrahy by taky mohlo to “ příklady táhnou „hmm

      1. Po roce 1992 se mohli volně pohybovat na Slovensku a mít tam přednášky

        Je-li to pravda a zrovna takvšechny ty snaho o jejic vyznamenání – mají jednu zajímavost. Všichni obdivovatelé šli dřív či později od válu. hzmm

  23. Já myslím, že to nepůjde hodnotit jako samostatnou záležitost. Bude se muset zohlednit celá to doba po konci války. Podobná věc jsou třeba angličtí letci: Proč byli pronásledovaní? No, oni riskovali život, a tak se nebáli říct, co si myslí. A když člověk veřejně hovoří a kritizuje, může to být ze dvou důvodů: nelíbí se mu, jak věci jsou a chce je zlepšit. Ale ten druhý důvod je, že kritizuje, protože chce škodit. Komunisti si mysleli, že mezi anglickými letci jsou angličtí fízlové, kteří se chtějí dostat k moci, aby režim u nás zlikvidovali. A tak je začistili všechny (nebo většinu). Současně ale i mezi „komunisty“ byla řada udavačů, kterým fašismus vyhovoval. A teď babo raď.

    Já konkrétně na Mašíny nemám názor. Vlastně nevím, jak bych se v jejich situaci zachoval. O majetek jim určitě nešlo. Chtěli lepší společnost. Jako my v 89.

    1. Jak víte, že jim o majetek nešlo? A budování lepší společnosti si představuji jinak, než vraždu spoutaného muže.

          1. Alef: Režim vyhrotil třídní boj i bez nějakého vyhlášení války. Od roku 1945 se už válka téměř nikdy nevyhlašuje. Je to takové překvapení, že když to takový režim přežene proti vlastním občanům, někdo z nich možná taky ztratí zábrany? Roztočí se kolotoč křivd.

            1. Ano; skončíme nakonec u krevní msty?
              Argumentace roztáčením kolotoče křivd je lichá. Zavražděný účetní měl s režimem společného zhruba stejně jako jeho vrazi. Kdyby byl na místě účetního kdokoli jiný, třeba hypoteticky např. jeho vrah, i on by měl podle tehdejších předpisů nafasovanou zbraň. Stal by se tím z něho stoupenec a reprezentant režimu?

              Kdo tehdy chtěl přivézt spolupracovníkům v kufru výplaty, musel mít na zadku pistol.

              Na tyto stránky chodí hodně lidí levicového zaměření. Očekávám tedy, že se v analogii k Mašínům brzy dočtu, že Jesse James byl neohrožený bojovnik proti kapitalismu.

    2. Vždyt za peníze, které vzali jimi zavražděnému pokladníkovi, si koupili motorku a další věci. Takže nelžete, že jim o majetek nešlo. Byli to odporní vrazi.

      1. Motorku (docela starý krám) koupili proto, aby mohli být mobilní.
        Nábytek pro Švédovy kupovali proto, že po zátahu skalních komunistů, byli Švédovi shledáni kulaky a byli prakticky zbaveni majetku. Spali na zemi, nebo na provizorních slamnících a neměli ani stůl a pár židlí, u kterého by se rodina najedla aspoň z toho mála, co jim po brutálních odvodech zbylo.

        Když tedy tvrdíte, že jim šlo o majetek, tak proč si ten majetek a peníze neužívali? Proč ten majetek neužívali sami, ale dali ho jiným, potřebnějším – a sami se potom se zbraněmi, nakoupenými za získané peníze, za velkých ztrát skupiny prostříleli až do Německa ???

        Zachoval bych se na místě celé skupiny zcela jistě stejně a možná hůř, co se zacházení s přisluhovači tehdejšího režimu týkalo. Pročpak byl pan pokladník ozbrojený, když v poválečném Československu bylo táák strašně bezpečno?

        Šklíbo, vážně bych Vám poradil o trochu víc číst, ale ne jen nasávat bláboly z internetu.
        Máte informace přesně takového rázu, jako o Baťovi měli někteří lidi, co si přečetli pamflet Botostroj.
        I ten Topolánek, jinak ne moc bystrý, byl ale schopen (třeba s pomocí rešeršerů) si o té skupině zjistit víc, než my dva dohromady.
        Než se pustíte do veřejných odsudků party, která se otevřeně a prakticky jako jediná postavila zvůli padesátkových bolševiků, zjistěte si toho víc.

        1. Aha tak já mám informace z internetu jako bláboly a vy je máte odkud, mohu se zeptat? Od vrahů Mašínů a také z internetu? Nebo od ÚSTRu a podobných přepisovačů historie? A rovněž z internetu, nepředpokládám, že jste se těch vražd zúčastnil. Kde jste vzal ty informace co si za svoji loupežnou vraždu zakoupili? Jistě se rád svěříte. No on takový vodovod je jistě znak odboje.
          Byli to odporní vrahové, zabít svázaného člověka, to tedy opravdu che „hrdinství“. Zabít pokladníka také. Zapalovat stohy, opravdu hrdinský čin, a zase se pokusili vraždit a těžce zranili dobrovolného hasiče. Jestli je to pro vás přijatelné, vraždit lidi, tak to hodně o vás vypovídá.

          1. Jo, vypovídá. Nechtějí o tom slyšet a číst a dělat si tak další problémy, kterých má, co si budeme povídat, každý běžný člověk i tak dost. Takový svého druhu pštrosí přístup.

            Já to chápu, ale nedokážu to sdílet.

        2. Přepadali policejní stanice, aby měli zbraně, zabili pokladníka aby měli na zbraně. S jakým cílem – probít se na západ…
          Že si koupili motorku – pro všechny nebyla. A že koupili postel pro Švedovy – to jako každý gauner co přepadne banku, aby si koupil postel, bude hrdina? Navíc když Švedovi odešli někam na Hanou tak mladý začal chodit do práce – ale tam režimu neškodil, že ne.
          Čtu příběh o mladých naštvaných klucích, ale to jejich útoky a vraždy neomlouvá.
          Říká se že jsou hrdinové, co se postavili proti odpornému režimu.
          Ale účastníci klidné demonstrace proti stále odpornějšímu režimu – to z nějakého důvodu hrdinové nejsou …

          1. Tehdy mela kver za pasem i obycejna vratna. Dodnes mam pred ocima tu asi stopadesatikilovou pani, co delala vratnou ve fabrice, kde delal tata, jak sedi v kukani, na sukni opasek a na nem pouzdro. Vzdycky jsem si rikal, jestli na ni vubec kvuli svym rozmerum dosahne 🙂

        3. Dle Vás to tedy byli jacísi Indiáni (Native Americans pro pol. kor.) .
          Ti se také nějak moc nezaobírali tím, kdo v nějakém dostavníku sedí, pro ně byla bílá tvář jasným nepřítelem – určeným k popravě. A třeba ať to je jen ozbrojený doprovod chránící výplaty určené pro budovatele cest pro Ocelového oře. Je na straně bílých tváří, šup do Věčných lovišť s ním….
          Proč ne. Pokud nesedím v tom dostavníku, tak by mi to mělo být putna, že ano ?

          Bylo by nepřípustné je stavět bok po boku atentátníkům a spol. na Heydricha. Kdy také byl do nohy postřelen řidič Johannes Klein. Kterého vyslýchal vysoký činovník Gestapa Heinz Pannwitz.
          Který také dožil na svobodě (ale až po propuštění ze sovětského vězení).
          Tož tak sa to má, s takouto spravedlností.
          Z literatury uvedené na wiki vybírám :
          KYNCL, Vojtěch: Bez výčitek… Genocida Čechů po atentátu na Reinharda Heydricha, Praha. 2012, 415 s.

          Měl bych jednu otázku.
          Co soudíte o přepadení celnice v Habarticích – šlo také o odboj proti zvůli ?

        1. yoker:
          Z toho si nic nedělejte.
          Všiml jsem si už dávněji, že tady se schází různí lidi, s různými politickými názory, různého věku.
          Je obecným jevem, že se zpravidla argumentuje tím věkem – že jim bylo tolik a tolik, když se to stalo a že si to tedy musí pamatovat lépe.
          Nemusí a zpravidla to tak není. I ti starší měli tehdy informace jenom ty, které jim předložila režimní propaganda z rádia a novin. Pokud nebyli ti lidé ze stejné vesnice, neviděli a nezažili to na vlastní oči a kůže, nejsou ani hodnověrnými pamětníky, ani svědky.

          1. Podstatna je jedna vec. Za to co udelali, by ve sve dobe dostali provaz i kdekoliv jinde. Motivace cinu neni pro soud podstatna.

          2. Díky za podporu. Ono je důležité znát i atmosféru doby. To získá ten, kdo tehdy žil, ale i ten, kdo čte dobrou beletrii, která tu dobu popisuje. Ještě myslím, že tohleto je v zásadě mužská záležitost. Co si o tom myslí ženy nelze brát vážně.

            Tady mi někdo říká, že když s ním nesouhlasím, že jsem jako Mašíni. Oni si vůbec nedovedou představit nějaké jiné řešení.

        2. Ještě maličkost:
          Věřím tomu, že paní Zdena je už značně dementní.
          Kdyby nebyla, možná by se ceremoniálu i zúčastnila, ale jen za účelem naplivání pod nohy, nebo rovnou do ksichtu těmto farizejům, kteří obraz skupiny jejích bratrů akorát poškozují.

          1. Podřízli svázaného, bezmocného člověka. To je i ve válečných podmínkách (válečný) zločin, a v ČSR tehdy válka nebyla.
            Pro mne jsou to jednoznačně vrazi, a vražda tehdy i dnes je trestný čin, glorifikace trestného činu je podle současných zákonů trestná.

        3. Napsal tady někdo že jste odporný vrah? Citujte, tedy pokud přepokládám, že jste se nezúčastnil jako spolupachatel bratrů Mašínů těchto vražd, pak byste byl odporný vrah. Ale ono úplně stačí, že jak píšete „nemáte na ně názor“. A kdoví jak byste se zachoval? Tak vy připouštíte že byste byl schopen zabít svázaného člověka? Fuj, netušila jsem, že sem píší takovéto zrůdy. Teď si stěžujte. Můžete si podebatovat s Tecočampem, on má „hodnověrné“ informace, jistě ne z internetu 😀 .

    3. nejspíš to bylo podobné jako v případě Slánského, SSSR měla po válce velké sympatie, spousty špionů, např. Philby, a letci, nejenom, měli výcvik, kontakty, ovládali angličtinu, někteří i manželky, bylo to okno na západ
      tak východ utvrdili, že je to opačně, a ruská paranoia se postarala…
      „colonel Bell“ a jeho vysílání na svobodné evropě

  24. Rozumím vám, Alefe na 100%.
    Jenže upozorňuji na úhel pohledu. Není jeden. Psal jsem o tom několikrát na svém blogu. Až bude jen jeden a všechny důkazy budou potvrzovat, tak to budeme teprve opravdu v … …tam.

    1. Přečetl jsem si teď následnou diskuzi – a mizím.

      Zdejší diskutéři si stačí sami, kdyby se mohli vzájemně vraždit, už by jich tady moc nezbylo. Přitom všichni do jednoho mají ten příběh načtený z nějakých zdrojů. Proamerických, proruských, různých…

      Nebyl to šťastný nápad ten článek sem vyvěsit, Alefe. [;>/

      1. Tak zas na druhou stranu berte z to z te lepsi strany. Mate prilezitost vytrcit malicek, oznamit, ze tohle je pod vasi uroven a „decentne“ se vzdalit.

        Za chvili nashle!

      2. Nikoliv. Je potřeba to téma uchopit a důkladně zpracovat. Já nechci, aby moji vnuci ve škole poslouchali oslavy zákeřných vrahů, a budou-li je přece poslouchat, abych mohl ukázat, že jde o tendenční lži.

        Čeho se ještě dočkáme? Bandera s Šuchevyčem budou mít pomník místo Koněva a bude o nich taky natočen film, jací to byli bojovníci proti komunistům?

        Ne, tomu je potřeba bránit ze všech sil, a Mašínama to začíná. Můj pohled: byli to loupežní vrazi a jako kamufláž a dodatečné ospravedlnění, aby obstáli v očích lidí v Německu, přidali historku o boji proti komunistům.

      1. Alefe,
        výsledkem tohoto počinu má být objektivní zhodnocení akcí bří Mašínů? To se prostě nemůže povést.
        Vždy se najde dost „hlučných“, kteří si budou myslet něco jiného. Bez ohledu na fakta, na důkazy. Můžete je nebrat na vědomí, možná i umlčet ale tím je jenom utvrdíte v jejich přesvědčení.

        – Lidé nikdy nepřistáli na Měsíci, všechno jsou to trikové snímky.
        – 11/9 si židovští majitelé připravenými náložemi v konstrukci odstřelili Dvojčata, aby získali pojištění
        – Žádný Covid 19 neexistuje, všechna ta úmrtí po celém světě jsou zfalšovaná

        Myslím že bych našel násobně více pevných názorů, které nejsou podle mého gusta a možná anio podle vašeho. K Mašínům se nebudu vyjadřovat, nechci tady zakládat nové vlákno planých řečí.
        (Mezi námi – mám velmi podobný názor jako Vy. Ale nemám důkazy – jen to, co jsem četl.)

        Dá se s jistotou předpokládat, že se časem objeví zpochybnění všeho možného. Šucheviče i Bandery. Jana Husa, Lenina, Krista, Spartaka, Pol-Pota – prostě čehokoliv u čeho nejsou „rukolapné“ důkazy, ale i u případů, kdy ty důkazy jsou. Budou prostě označeny za podvržené.

        Čili ta diskuze o Mašínech je planá. Domníval jsem se, že téma bylo Vámi nastoleno proto, aby se ukázalo nakolik má/nemá smysl o něčem podobném diskutovat. Nemá to smysl. Dokonce i na ryze odborných fórech kde jsem opravdu dobře orientován 53 lety praxe. Prostě si myslí něco jiného.

        Víra (jakákoliv!) nemá s realitou mnoho styčných bodů. Někdy prakticky žádné.
        Drží se na jiných základech než na faktech.

        1. Dneska jsem se rozjel tak i pro vás starý kocoure, nevím jestli 11.9. zavinili ž nebo Ž, tuhle hru nehraju. Ale než budete pokračovat v soudech tak si jednoduše vemte k ruce Fec diagram aby jste věděl co dělá ocel a při jakých teplotách, najděte kalorimetrickou rovnici a doplnte objem energie do objemu železa třeba jen 5 pater pod nárazem. Zapomeňte na ochlazování unikajícím kouřem a napište sem v jakém kujném stavu ocel byla. Děkuji za trpělivost.

          1. Klid, příteli.
            V žádných soudech pokračovat nebudu a nebudu se stavět na některou stranu sporu. Dokazujte si to vzájemně třeba do zblbnutí, můžete přidat další vědecké argumenty – ale prosím beze mě. Ale tady vůbec nejde o nějaký spor, že?
            Mějte se krásně!

        2. Kocoure,
          chvilku jsem byl bez interfernetu, nebo jak se ten ďábelský vynález zove, tedy se zpožděním:

          1. Tvrzení, že Mašínové s Paumerem jsou zločinci, je pro mne axiom. Proč, o tom je mnoho příspěvků v diskusi.
          2. Téma jsem otevřel kvůli tomu filmu. Ten film přepisuje historii tím, že ze zločinců dělá hrdiny.
          3. Stávající režim chce filmem působit na nevědomé a hlavně na mládež. Tomu je potřeba se postavit, každý podle vlastních možností.
          4. V mých možnostech je sebrat dostupná fakta, zpracovat je do ucelené stati a publikovat.
          5. Až ten film bude v kinech (asi na podzim?), zase vzplanou debaty a bude dobré mít soubor údajů po ruce.

          Důvodů by se našlo i více, ale tohle stačí.

          1. Asi má cenu se o to se pokusit, Alefe.
            Ale tahle zdejší nejednotná (díky tzv. rozesíračům) „fronta“ asi na mladé nebude mít dost silný dopad. Ale bojovat marné bitvy je prý čestné.
            ===
            Naděje je v tom, že příběh bří Mašínů nebude mladé (ani ty starší) moc zajímat. To je pro ně nesmyslně dávno, to je když jejich děda byl mladý. Středověk. Je to stejně antikomunistická propaganda. Fascinuje mě, kdo ji vlastně dělá. Libodémo se od komunistů moc neliší, jen používají jiných rekvizit, slov a cizích peněz na prosazení podobných „zglajchšaltovacích“ cílů. A jde jim daleko víc o prachy. Nejsou to snílci, ale tvrdí pragmatici.
            ==
            Proto Vidlákovi do omrzení připomínám, že až se to začne „sypat“, bude třeba obsadit TV a Ro. Lidi jsou. Třeba Petr Bohuš nebo Martina Kociánová. Jinak to bude repetice roku 1989. Vše bude nakonec obsazeno převlečenými „zkušenými“ lidmi. A začne pozvolná změna kurzu na ten dnešní.
            Dvě představení s převlékáním jsem zažil (proto s Schumacherem sedíme na sloupku vrátek) ale moc bych si přál se dožít ještě jedné reprízy. I když vím, že ani to nebude derniéra.
            V životě se derniéry nedočkáte. Leda své. A kdyby ji někdo vyhlásil, vždycky se může přihodit obnovená premiéra se starým obsazením.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *